Marris Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Hei! Skal i gang med å legge flis og samboeren har valgt ut fliser som passer hverandre (5kantede fliser). Spørsmålet mitt er om dette er veldig mye vanskeligere enn vanlige firkantede fliser, spesielt med tanke på hvordan man måler avstand mellom flisene? I utgangspunktet så brukes vel bare en snor, men det virker veldig kronglete med avrundede flerkantede fliser. Har noen vært borti dette? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Dét har jeg faktisk aldri vært borti. Legg det opp tørt på gulv/kjøkkenbenken først ^^ Søk opp bilder på google. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Bruk en fyrstikk mellom flisene, da får du korrekt distanse mellom de. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Fliskryss eller snor. Fyrstikker går til nød men noe forferdelig pirk. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Tviler at kryss vil funke på 5-kantete fliser og snor blir bare rot Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Snor tenker jeg er det enste som ville funket, ja. Bruke de bare loddrett og vannrett, og bruk kortvater til å sjekke vinklene av og til. Kryss kan være en negativ ting, for du låser ting helt fast, og fliser kan være noen millimeters forskjell i størrelse. For de fleste går det problemfritt, men det kan også bli mye kødd. Med snor har du mulighet til å bestemme. Må bruke kortvater eller rett lite bord eller plank som passer under kjøkkenbenken til å dobbelsjekke og holde retningen underveis. Men skjønner at det ikke går å bruke kryss på 5-kantede fliser, ja ^^ kanskje det finnes kryss til formålet for de som vil bruke det... Endret 28. august 2017 av Taurean Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Femkanter? Heeelt sikker på at det ikke er sekskanter/heksagon det er snakk om? Høres ut som noe pjesk å legge, selv ville jeg lagt mosaikkmatter over kjøkkenbenken, de finnes med sekskanter eller hva man måtte ønske. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Det burde gaa fint med flisekryss til fem- eller sekskantede fliser, husk at du legger krysset utover, og ikke ned i fugen. Men du vil trenge ganske mange, da du helst skal ha to kryss til hver kant for aa faa det beint. (10 kryss rundt en flis) Gaar det evt. an aa bruke slike holdere som brukes paa pizzaer for aa holde lokket oppe? Disse har tre tapper som kanskje brukes i hjoernene der tre fliser moetes? Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Femkanter? Da må det jo være en av disse du skal legge? https://www.tu.no/artikler/den-vriene-matematiske-kunsten-a-legge-fliser-er-fortsatt-ikke-helt-lost/403995 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå