Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Den routeren fra Telenor, det er ikke et ADSL modem i den? Det er ikkje så farlig om det er adsl modem i routern, berre ein får skrudd av dhcp og koble kabel fra lan port på telenor routern til lan port på der fiber internett routern. Den routeren fra Telenor, det er ikke et ADSL modem i den? Det er ikkje så farlig om det er adsl modem i routern, berre ein får skrudd av dhcp og koble kabel fra lan port på telenor routern til lan port på der fiber internett routern. Hvor skal han koble kabelen til, om han har et Speedtouchmodem fra Telenor? En av de gule, ignorere resten... Da trenger du ikke noen router, men en switch. Klarer ikke å komme til å slå av DHCP, der er hele jævla problemet. Å koble etterpå er lett. Kjøp en switch til 300 kroner fra Elkjøp og kast den gamle dingsen som ikke har noe å gjøre inni LAN'et ditt. Om det er den boksen jeg la ved som bilde, så inneholder den et modem, som kobler til en router og som igjen kobler til en switch, alt sammen i en boks. https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/DGS110005/d-link-dgs-1100-05-5-port-gigabit-smart-switch Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 En switch gir ikke akkurat særlig gode WiFi-forhold ... (Men nå er det mindre klart hva TS egentlig ønsker å få til, så det kan hende jeg tar feil når det gjelder WiFi-biten.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Nei det er rett, og skal han ha WiFi, så er et access point på sin plass. Å mikkmekke en enhet til noe den ikke er laget for, er å be om unødige potensielle problemer. Lenke til kommentar
rule78 Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Den routeren fra Telenor, det er ikke et ADSL modem i den? Det er ikkje så farlig om det er adsl modem i routern, berre ein får skrudd av dhcp og koble kabel fra lan port på telenor routern til lan port på der fiber internett routern. Hvordan gjør jeg det ? Å komme inn på Telenor routeren til å slå av DHCP ? På forhånd takk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hvordan gjør jeg det ? Å komme inn på Telenor routeren til å slå av DHCP ? På forhånd takk. Du bør få tak i en bruksanvisning til Telenor-ruteren, hvis du ikke (lenger) har den. Du trenger en PC med vanlig nettverksuttak og en vanlig nettverkskabel. Først bør du resette ruteren til fabrikk-innstillinger. (Les bruksanvisningen.) Så sjekker du at PC'en ikke har WiFi aktivert - slå av trådløst nettverkskort i så fall. Deretter plugger kobler du nettverkskabelen fra PC'en inn i en (gul) LAN-port på ruteren. Så sjekker du at PC'en er satt til å motta IP-adresse automatisk (fra ruteren). Sjekk i nettverksinnstillingene hvilken IP-adresse PC'en får, og noter også hvilken Gateway-adresse PC'en har fått. (Dette er IP-adressen til ruteren, f.eks. 192.168.1.1 , mens PC'en har fått 192.168.1.10) Så åpner du et browser-vindu og skriver http://192.168.1.1/ i adresselinjen. (Bruk Gateway-adressen du noterte ovenfor.) Nå har du kommet til innloggingssiden for ruteren, og herfra må du følge bruksanvisningen for å finne ut hvordan du skal slå av DHCP. Lenke til kommentar
rule78 Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Hvordan gjør jeg det ? Å komme inn på Telenor routeren til å slå av DHCP ? På forhånd takk. Du bør få tak i en bruksanvisning til Telenor-ruteren, hvis du ikke (lenger) har den. Du trenger en PC med vanlig nettverksuttak og en vanlig nettverkskabel. Først bør du resette ruteren til fabrikk-innstillinger. (Les bruksanvisningen.) Så sjekker du at PC'en ikke har WiFi aktivert - slå av trådløst nettverkskort i så fall. Deretter plugger kobler du nettverkskabelen fra PC'en inn i en (gul) LAN-port på ruteren. Så sjekker du at PC'en er satt til å motta IP-adresse automatisk (fra ruteren). Sjekk i nettverksinnstillingene hvilken IP-adresse PC'en får, og noter også hvilken Gateway-adresse PC'en har fått. (Dette er IP-adressen til ruteren, f.eks. 192.168.1.1 , mens PC'en har fått 192.168.1.10) Så åpner du et browser-vindu og skriver http://192.168.1.1/ i adresselinjen. (Bruk Gateway-adressen du noterte ovenfor.) Nå har du kommet til innloggingssiden for ruteren, og herfra må du følge bruksanvisningen for å finne ut hvordan du skal slå av DHCP. Prøvde det du sa med får ikke kontakt med DSL på ruteren. Ringt viken fiber som opplyser at jeg ikke kan bruke ruteren fra Telenor fordi denne ruteren er både modem og ruter i ett, og det stemmer. På den måte brukte jeg det da jeg var kunde hos dem. Videre fikk beskjed at jeg må ha vanlig ruter for å kunne koble til min nettverk hjemme nå. Er det riktig ? Vil vite det før jeg kjøper ny ruter . Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har liten tro på at det går å bruke den fra Telenor. Det jeg vil anbefale er å kjøpe en ny aksesspunkt/repeater Slik jeg forstår så har du en router fra Viken. Du har da to valg: 1. Du vil bruke kabel fra denne til en ekstra aksesspunkt/repeater. 2. Du kan ha trådløs forbindelse til denne ekstra aksesspunkt/repeater. Det finnes routere med aksesspunkt/repeater funksjonalitet som kan brukes. Men det enkleste er å kjøpe en aksesspunkt/repeater. Her er et søk på prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?k=473 Lenke til kommentar
rule78 Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Har liten tro på at det går å bruke den fra Telenor. Det jeg vil anbefale er å kjøpe en ny aksesspunkt/repeater Slik jeg forstår så har du en router fra Viken. Du har da to valg: 1. Du vil bruke kabel fra denne til en ekstra aksesspunkt/repeater. 2. Du kan ha trådløs forbindelse til denne ekstra aksesspunkt/repeater. Det finnes routere med aksesspunkt/repeater funksjonalitet som kan brukes. Men det enkleste er å kjøpe en aksesspunkt/repeater. Her er et søk på prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?k=473 Ikke ruter, har hjemmesentral i første etasje som er WiFi også. Og den er både 2,4 og 5G, dvs nyeste. Stemmer fra Viken fiber. Fikk også beskjed at jeg må ruter som støtter både 2,4 og 5G. Er det riktig ? Lenke til kommentar
rule78 Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Har liten tro på at det går å bruke den fra Telenor. Det jeg vil anbefale er å kjøpe en ny aksesspunkt/repeater Slik jeg forstår så har du en router fra Viken. Du har da to valg: 1. Du vil bruke kabel fra denne til en ekstra aksesspunkt/repeater. 2. Du kan ha trådløs forbindelse til denne ekstra aksesspunkt/repeater. Det finnes routere med aksesspunkt/repeater funksjonalitet som kan brukes. Men det enkleste er å kjøpe en aksesspunkt/repeater. Her er et søk på prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?k=473 Ikke ruter, har hjemmesentral i første etasje som er WiFi også. Og den er både 2,4 og 5G, dvs nyeste. Stemmer fra Viken fiber. Fikk også beskjed at jeg må ruter som støtter både 2,4 og 5G. Er det riktig ? Og vil helst ha ruter i det soverommet hvor jeg ikke har internett Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 (endret) Har liten tro på at det går å bruke den fra Telenor. Det jeg vil anbefale er å kjøpe en ny aksesspunkt/repeater Slik jeg forstår så har du en router fra Viken. Du har da to valg: 1. Du vil bruke kabel fra denne til en ekstra aksesspunkt/repeater. 2. Du kan ha trådløs forbindelse til denne ekstra aksesspunkt/repeater. Det finnes routere med aksesspunkt/repeater funksjonalitet som kan brukes. Men det enkleste er å kjøpe en aksesspunkt/repeater. Her er et søk på prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?k=473 Ikke ruter, har hjemmesentral i første etasje som er WiFi også. Og den er både 2,4 og 5G, dvs nyeste. Stemmer fra Viken fiber. Fikk også beskjed at jeg må ruter som støtter både 2,4 og 5G. Er det riktig ? Og vil helst ha ruter i det soverommet hvor jeg ikke har internett Hjemmesentral inneholder router funksjonalitet. Om du har kabel fra denne til soverommet, så er det bare å sette opp en enhet (router/aksesspunkt/repeater) med kabel inngang og wifi. Nytt utstyr bør har både 2.4 og 5G. Eksempel på hva du kan bruke: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3214714 Endret 15. september 2017 av Svein M Lenke til kommentar
rule78 Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Har liten tro på at det går å bruke den fra Telenor. Det jeg vil anbefale er å kjøpe en ny aksesspunkt/repeater Slik jeg forstår så har du en router fra Viken. Du har da to valg: 1. Du vil bruke kabel fra denne til en ekstra aksesspunkt/repeater. 2. Du kan ha trådløs forbindelse til denne ekstra aksesspunkt/repeater. Det finnes routere med aksesspunkt/repeater funksjonalitet som kan brukes. Men det enkleste er å kjøpe en aksesspunkt/repeater. Her er et søk på prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?k=473 Ikke ruter, har hjemmesentral i første etasje som er WiFi også. Og den er både 2,4 og 5G, dvs nyeste. Stemmer fra Viken fiber. Fikk også beskjed at jeg må ruter som støtter både 2,4 og 5G. Er det riktig ? Og vil helst ha ruter i det soverommet hvor jeg ikke har internett Hjemmesentral inneholder router funksjonalitet. Om du har kabel fra denne til soverommet, så er det bare å sette opp en enhet (router/aksesspunkt/repeater) med kabel inngang og wifi. Nytt utstyr bør har både 2.4 og 5G. Eksempel på hva du kan bruke: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3214714 Og på den nye ruteren må jeg inn i innstillinger å slå av DHCP ikke sant ? Lenke til kommentar
rule78 Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Har liten tro på at det går å bruke den fra Telenor. Det jeg vil anbefale er å kjøpe en ny aksesspunkt/repeater Slik jeg forstår så har du en router fra Viken. Du har da to valg: 1. Du vil bruke kabel fra denne til en ekstra aksesspunkt/repeater. 2. Du kan ha trådløs forbindelse til denne ekstra aksesspunkt/repeater. Det finnes routere med aksesspunkt/repeater funksjonalitet som kan brukes. Men det enkleste er å kjøpe en aksesspunkt/repeater. Her er et søk på prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?k=473 Ikke ruter, har hjemmesentral i første etasje som er WiFi også. Og den er både 2,4 og 5G, dvs nyeste. Stemmer fra Viken fiber. Fikk også beskjed at jeg må ruter som støtter både 2,4 og 5G. Er det riktig ? Og vil helst ha ruter i det soverommet hvor jeg ikke har internett Hjemmesentral inneholder router funksjonalitet. Om du har kabel fra denne til soverommet, så er det bare å sette opp en enhet (router/aksesspunkt/repeater) med kabel inngang og wifi. Nytt utstyr bør har både 2.4 og 5G. Eksempel på hva du kan bruke: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3214714 Og på den nye ruteren må jeg inn i innstillinger å slå av DHCP ikke sant ? Og hva anbefaler du ? Hvilken ruter ? Vil ha en med rimelig pris skjønner. Vil ikke ha noe dyre ting. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Noen anbefalte aksesspunk: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3214714 https://www.prisjakt.no/product.php?p=2595997 https://www.prisjakt.no/product.php?o=3393906 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Prøvde det du sa med får ikke kontakt med DSL på ruteren. Ringt viken fiber som opplyser at jeg ikke kan bruke ruteren fra Telenor fordi denne ruteren er både modem og ruter i ett, og det stemmer. På den måte brukte jeg det da jeg var kunde hos dem. Videre fikk beskjed at jeg må ha vanlig ruter for å kunne koble til min nettverk hjemme nå. Er det riktig ? Vil vite det før jeg kjøper ny ruter . Du skal ikke bruke DSL-modemet i Telenor-ruteren, så du trenger ikke å få kontakt med DSL. Telenor-ruteren inneholder 4 nettverksenheter (modem, ruter, switch og aksesspunkt), men du har ikke bruk for modem og ruter i oppsettet ditt, for de rollene utfylles av hjemmesentralen. Du skal (- eller kan -) bruke Telenor-ruteren som en kombinert nettverkswitch og trådløst aksesspunkt. Du kobler en nettverkskabel mellom en LAN-port på hjemmesentralen og en LAN-port på Telenor-ruteren. Da vil du etterpå kunne koble 3 andre dingser med kabel til Telenor-ruteren, samtidig som du vil kunne koble deg trådløst til Telenor-ruterens aksesspunkt. Hvis alle LAN-portene på hjemmesentralen er i bruk, kan du bruke en liten switch for å få flere porter. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har telenor routern din eit navn? Speedtouch? zyxel? Ta eit bilde av den og post her. Det skal da ikkje så vanskleg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har telenor routern din eit navn? Speedtouch? zyxel? Ta eit bilde av den og post her. Det skal da ikkje så vanskleg. Det er vel letter for deg å se igjennom tråden, så ligger der et bilde av adsl modemet han kaller for router. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har telenor routern din eit navn? Speedtouch? zyxel? Ta eit bilde av den og post her. Det skal da ikkje så vanskleg. Det er vel letter for deg å se igjennom tråden, så ligger der et bilde av adsl modemet han kaller for router. Vis du leiter igjennom tråden så ser du at det ikkje er han som har lagt ut bildet. Det var kommet forslag om det kanskje kunne være eit speedtouch modem/router, men det er jo ikkje sikkert det er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har telenor routern din eit navn? Speedtouch? zyxel? Ta eit bilde av den og post her. Det skal da ikkje så vanskleg. Det er vel letter for deg å se igjennom tråden, så ligger der et bilde av adsl modemet han kaller for router. Vis du leiter igjennom tråden så ser du at det ikkje er han som har lagt ut bildet. Det var kommet forslag om det kanskje kunne være eit speedtouch modem/router, men det er jo ikkje sikkert det er. Hvor mange Speedtouch modem leverte Telenor? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har telenor routern din eit navn? Speedtouch? zyxel? Ta eit bilde av den og post her. Det skal da ikkje så vanskleg. Det er vel letter for deg å se igjennom tråden, så ligger der et bilde av adsl modemet han kaller for router. Vis du leiter igjennom tråden så ser du at det ikkje er han som har lagt ut bildet. Det var kommet forslag om det kanskje kunne være eit speedtouch modem/router, men det er jo ikkje sikkert det er. Hvor mange Speedtouch modem leverte Telenor? Kva har det med saken å gjere? Det kan jo like godt være eit ZyXEL router/modem han har. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Har telenor routern din eit navn? Speedtouch? zyxel? Ta eit bilde av den og post her. Det skal da ikkje så vanskleg. Det er vel letter for deg å se igjennom tråden, så ligger der et bilde av adsl modemet han kaller for router. Vis du leiter igjennom tråden så ser du at det ikkje er han som har lagt ut bildet. Det var kommet forslag om det kanskje kunne være eit speedtouch modem/router, men det er jo ikkje sikkert det er. Hvor mange Speedtouch modem leverte Telenor? Kva har det med saken å gjere? Det kan jo like godt være eit ZyXEL router/modem han har. Og hva har et modem å gjøre inni et LAN? JFC: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå