Gå til innhold

Gamle .HLP-filer

Anbefalte innlegg

"Solution in search of a problem" for de aller fleste antakelig. Men jeg har ikke sett noen lettvint løsning etter utallige nettsøk, så la meg dele dette til spesielt interesserte.

Jeg driver jo med Excel. Mye. Før Excel fikk "Userforms", activeX dialogbokser som vi kan skreddersy, hadde vi "Dialog sheets", som kom sammen med VBA I Excel5. https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_excel-mso_mac/what-exactly-is-a-dialog-sheet-in-excel/9d35a5a2-a40d-41a8-819f-715d3c546da2?auth=1

Disse er der fremdeles. Ingenting slutter å virke i Excel. Du har stadig valget om å sette inn et Excel 5 Dialog Sheet hvis du vet hvor du skal lete. Men: Dette er grundig og bevisst udokumentert. MS sluttet å snakke om Dialog Sheets for 20 år siden. Men så er det det da, at man kan gjøre et par ting med Dialog Sheets som man ikke kan gjøre med en Userform. For eksempel å vise et levende bilde av et annet, kanskje også skjult, regneark. Levende diagrammer og farger og formatering og full pakke. Så jeg har tatt vare på min help-fil VBA_XL.HLP fra dengang da. Der står alt.

Fast forward til 2017. Ny lekker ultraportabel Acer med Windows 10. Den kjører ikke HLP-filer... Gamle mannen klarer ikke huske 20 år gamle programmeringssyntaks og den befinner seg heller ikke i intellisense. Krise. Og som sagt ingen løsninger å leve med I Google.

Dette funket for meg:

Opprett en mappe på lokal disk, hos meg i testfasen C:\Temp.

Kopier winhlp32.exe fra C:\Windows\System32 på den gamle XP-maskinen (eller hva du nå har) og legg i denne mappen.

Kopier hjelp-filen, I mitt tilfelle VBA_XL.HLP, til denne mappen.

Høyreklikk på skrivebordet, Ny, Snarvei, Bla igjennom, til C:\Temp\winhelp32.exe. Ok videre til snarveien er der.

Høyreklikk så snarveien, velg egenskaper/properties. I mål/target, endre teksten til

C:\TEMP\winhlp32.exe C:\TEMP\VBA_XL.HLP

og sannelig!

Interesserte får en eller begge filene av meg ved PM. Men det er ikke så lett å maile exe-filer alltid, så det forbeholdet.

Beste hilsen Harald

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...