Gå til innhold

Verdens raskeste tog tok 40 menneskeliv i 2011 - Nå er det tilbake i toppfart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jezus, 20.000 kilometer

 

 

 

Kina ligger allerede langt fremme i arbeidet med høyhastighetstog, og har per i dag nesten 20.000 kilometer med høyhastighetsspor. 

 

 

Det er jo halvveis rundt jordkloden. Vi har ikke høyhastighet mellom øst og vest i landet vårt en gang. Og nordmenn har vel ofte høyere levestandard enn en kineser?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jezus, 20.000 kilometer

 

 

 Kina ligger allerede langt fremme i arbeidet med høyhastighetstog, og har per i dag nesten 20.000 kilometer med høyhastighetsspor. 

 

 

Det er jo halvveis rundt jordkloden. Vi har ikke høyhastighet mellom øst og vest i landet vårt en gang. Og nordmenn har vel ofte høyere levestandard enn en kineser?

Sånn går det dessverre når vi har et sosialistiskland hvor kun mildt hjerneskadde folk blir politikere. Ja, man skulle ønske at det var et krav for politikere hvor de måtte ha hatt en ordentlig utdannelse. Men, neida..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jezus, 20.000 kilometer

 

 

 

Kina ligger allerede langt fremme i arbeidet med høyhastighetstog, og har per i dag nesten 20.000 kilometer med høyhastighetsspor. 

 

 

Det er jo halvveis rundt jordkloden. Vi har ikke høyhastighet mellom øst og vest i landet vårt en gang. Og nordmenn har vel ofte høyere levestandard enn en kineser?

Kan det ha noen sammenheng med at det er ca 270ganger flere mennesker i Kina? Tror du det kan være en del av årsaken?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

jezus, 20.000 kilometer

 

Kina ligger allerede langt fremme i arbeidet med høyhastighetstog, og har per i dag nesten 20.000 kilometer med høyhastighetsspor.

 

Det er jo halvveis rundt jordkloden. Vi har ikke høyhastighet mellom øst og vest i landet vårt en gang. Og nordmenn har vel ofte høyere levestandard enn en kineser?

Vi har ikke engang tog i Nord-Norge.. såee..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Sånn går det dessverre når vi har et sosialistiskland hvor kun mildt hjerneskadde folk blir politikere. Ja, man skulle ønske at det var et krav for politikere hvor de måtte ha hatt en ordentlig utdannelse. Men, neida..

 

I motsetning til Kina, som definitivt ikke er sosialistisk? Og grunnen til at de har gigantiske jernbaneselskaper er at de definitivt ikke har statskapitalisme, og statseide selskaper på samme måte som vi har i Norge?

 

Og hva legger du i "skikkelig" utdannelse? De fleste politikere har grader fra universitetet. Ofte statsvitenskap, juss ol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn går det dessverre når vi har et sosialistiskland hvor kun mildt hjerneskadde folk blir politikere. Ja, man skulle ønske at det var et krav for politikere hvor de måtte ha hatt en ordentlig utdannelse. Men, neida..

Hva mener du med «sosialistisk»? Er det bare et universalskjellsord for alt du ikke liker?

Pål Jensen

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

jezus, 20.000 kilometer

 

 

 

Kina ligger allerede langt fremme i arbeidet med høyhastighetstog, og har per i dag nesten 20.000 kilometer med høyhastighetsspor. 

 

 

Det er jo halvveis rundt jordkloden. Vi har ikke høyhastighet mellom øst og vest i landet vårt en gang. Og nordmenn har vel ofte høyere levestandard enn en kineser?

Kan det ha noen sammenheng med at det er ca 270ganger flere mennesker i Kina? Tror du det kan være en del av årsaken?

 

 

Kan hende, men jernbane er lavprioritert.

 

Sjekk hvor dårlig signalsystemene er i Norge. Sjekk hvor få jernbanestrekk vi har. Sjekk hvor sjeldne avganger er etc. For å utnytte jernbanen, så behøver vi kanskje nye strekninger, bedre spor, bedre signalsystem, muligens hurtigere tog på gode spor.

 

Få frakt til å gå på disse grønn energi skinnene. Oppgrader evt. togsettene til batterilokomotiv, som kan kombinere batterikraft og strømlinjekraft til å dra de tyngste godssendingene.

 

Men bygg ut et skikkelig nettverk av transport videre som er rimelig nok, slik at folk gidder å bruke det. I et bysentrumsbilde, så burde det la seg gjøre å bygge stasjoner, parkeringsanlegg og sånn som samstemmer, og så ha autonome kjøretøy som frakter folk på det klokkeslett de behøver, og ikke noen rutetabell for bussing i bykjernen. Med f.eks. 3-4 minutters frekvens på tilgjengelighet av disse autonome kjøretøy. Det burde også være en stor garasje av autonome kjøretøy et sted, slik at folk som melder de behøver en slik bussing, kan få det i løpet av 10 minutter, dersom det blir rusjpassasjertrafikk.

 

Dersom kjøretøyet er en blanding av mini-minibuss og taxiopplevelse. At det f.eks. maks går 6 passasjerer i hver. Det koster rimelig å kjøre alene, men om du må la det stå tomme seter, så må en halvtom buss koste disse passasjerene f.eks. 8 ganger så mye per tomt sete som de andre må dekke.

 

Og dersom en kaster inn noen 2-setere i bildet, så kan disse være det samme bare 15 ganger billettprisen f.eks. Du kan fremdeles få det til 10 ganger billettprisen om du gidder dele det andre sete med en fremmed, eksempelvis.

 

Man kan så følge Tide sin betalingsplan. At man forhåndsbetaler til en sky-lommebok (istedet for Tide sin kortløsning). Også både trekkes, og krediteres det til den, dersom du har krav på rabatter, etter kjøreturens ferd. Kan være samkjøring med andre som gir rabatt, eller at det autonome kjøretøyet får sammebrudd og ikke klarer å levere deg i tide, så får du refundert brorparten av reisen.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

jezus, 20.000 kilometer

 

 

 

Kina ligger allerede langt fremme i arbeidet med høyhastighetstog, og har per i dag nesten 20.000 kilometer med høyhastighetsspor. 

 

 

Det er jo halvveis rundt jordkloden. Vi har ikke høyhastighet mellom øst og vest i landet vårt en gang. Og nordmenn har vel ofte høyere levestandard enn en kineser?

Kan det ha noen sammenheng med at det er ca 270ganger flere mennesker i Kina? Tror du det kan være en del av årsaken?

 

 

Kan hende, men jernbane er lavprioritert.

 

Sjekk hvor dårlig signalsystemene er i Norge. Sjekk hvor få jernbanestrekk vi har. Sjekk hvor sjeldne avganger er etc. For å utnytte jernbanen, så behøver vi kanskje nye strekninger, bedre spor, bedre signalsystem, muligens hurtigere tog på gode spor.

 

Få frakt til å gå på disse grønn energi skinnene. Oppgrader evt. togsettene til batterilokomotiv, som kan kombinere batterikraft og strømlinjekraft til å dra de tyngste godssendingene.

 

Men bygg ut et skikkelig nettverk av transport videre som er rimelig nok, slik at folk gidder å bruke det. I et bysentrumsbilde, så burde det la seg gjøre å bygge stasjoner, parkeringsanlegg og sånn som samstemmer, og så ha autonome kjøretøy som frakter folk på det klokkeslett de behøver, og ikke noen rutetabell for bussing i bykjernen. Med f.eks. 3-4 minutters frekvens på tilgjengelighet av disse autonome kjøretøy. Det burde også være en stor garasje av autonome kjøretøy et sted, slik at folk som melder de behøver en slik bussing, kan få det i løpet av 10 minutter, dersom det blir rusjpassasjertrafikk.

 

Dersom kjøretøyet er en blanding av mini-minibuss og taxiopplevelse. At det f.eks. maks går 6 passasjerer i hver. Det koster rimelig å kjøre alene, men om du må la det stå tomme seter, så må en halvtom buss koste disse passasjerene f.eks. 8 ganger så mye per tomt sete som de andre må dekke.

 

Og dersom en kaster inn noen 2-setere i bildet, så kan disse være det samme bare 15 ganger billettprisen f.eks. Du kan fremdeles få det til 10 ganger billettprisen om du gidder dele det andre sete med en fremmed, eksempelvis.

 

Man kan så følge Tide sin betalingsplan. At man forhåndsbetaler til en sky-lommebok (istedet for Tide sin kortløsning). Også både trekkes, og krediteres det til den, dersom du har krav på rabatter, etter kjøreturens ferd. Kan være samkjøring med andre som gir rabatt, eller at det autonome kjøretøyet får sammebrudd og ikke klarer å levere deg i tide, så får du refundert brorparten av reisen.

 

Tingen er at dette her er dyrt, lange strekninger få passasjer krevende terreng. Vi er gjerne et rikt land, men det er faen dyrt å bygge her og. I Kina er høyhastighetstog en nødvendighet for å takle befolkningsveksten de har, I Norge er det helt ærlig ikke nødvendig.

 

Jeg er ikke imot en massiv oppgradering av jernbanenettverket vårt, jeg bare fremviser grunnen til at det ikke har skjedd, det har ikke vært nødvendig og det er vanvittig dyrt.

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må jo ikke koste, dersom Staten bare kan innse at det vil skape vekst å bruke utbygging som tilretteleggelse for økte Statsinntekter fra samfunnsutviklingen. Ihvertfall så liker jeg å tenke litt sånn idealistisk. Vi er alle så ivrige etter å få betalt regningen.

 

Men kikk på andre verdens krig, da folk ble tvungen til å oppnå et høyere mål, altså for å få stoppet galskapen fra fascistene.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at økonomitankespranget om andre verdenskrig kommer i fra Neil deGrasse Tyson sin episode i Cosmos-serien (tilgjengelig på Netflix BTW):

 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_World_Set_Free_(Cosmos:_A_Spacetime_Odyssey)

 

Her bare med et annet ideellt felles mål. Men tog og dette målet er jo sammenfiltret ørlite, så lenge driften av togsettene er fra grønn energi, som vi har plenty av her i Norge.

Endret av G
Lenke til kommentar

Batteritog gir ikke mening, fordi det koster uendelig mye mer enn å bare legge strøm langs linjen du uansett bygger.

 

Vi tjener ikke på å bygge tog samfunnsøkonomisk. Vi tjener på å bygge flyplasser. Det er mye bedre for alt unntatt miljøet. Litt annerledes i Kina f.eks, da det er en grense for hvor mange fly du kan ha i luften.

 

Og når tyskerne var i Norge var de faktisk veldig flinke til å bygge infrastruktur og industri. Hadde vi vært under nazistene lengre, hadde vi hatt bedre jernbane i dag. Så sloss mot facistene ja, funker ikke for Norge. I Norge bestod det stort sett av å ødelegge ting, ikke bygge siden vi var okkupert. 

 

Og nazistene brukte forresten krigsfanger fra Soviet, så det er jo en god metode da. 

 

Ellers har jernbane fått mye mer penger i det siste.

Lenke til kommentar

 

Ellers har jernbane fått mye mer penger i det siste.

Det er riktig, det som er så trist er at alle pengene går til østlandet i samferdsel. Over flere tiår har resten av landet blitt, av mangel på bedre ord ignorert. Det er så latterlig at det forsatt hovedprioriteres på østlandet når veistandarden og jernbanestandarden er totalt ubrukelig i de resterende delene av landet. Dagens regjering har hvertfall prioritert utenfor Oslo, men ikke i stor nok grad. Det er industrien Norge kommer til å leve av fremover, at det ikke får hovedprioritering når det gjelder infrastruktur er for meg helt absurd. Alle kan ikke ende opp på kontorjobb i hovedstaden, det er ikke der alle verdier skapes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...