Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 La fram ny lærestrategi med digitale visjoner. IKT-Norge frykter at visjonene blir et luftslott.Regjeringen: – Alle norske elever skal kode Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 "Det skal også startes opp nasjonale forsøk med koding som programfag for videregående skole" Gikk datalinje med pascal-programmering i 1986 så det ser ikke ut til å særlig fort fremover. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Hurra, nå kan ungene leke med leker som de setter til å kjøre ett hakk frem, svinge til venstre eller høyre og kjøre videre. Ja, dette er virkelig storartet koding. Lær heller barn å tenke strukturert og logisk, så kan de som er interessert i å lære programmering gjøre det senere. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Flaks at jeg ikke går skole den dag i dag. Jeg kodet på ungdomsskolen og videregående, alle trodde jeg var supersmart. Nå kommer nok "stjerneelevene" til å bli superflinke i dette også. Bra jeg ikke rakk å bli gjennomskuet som den average koderen jeg var. 5 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Tja, hadde IT på VGS. Husker ingenting av det den dag i dag. Det er som med alt: Det man ikke bruker glemmer man. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Mer opplæring i programmering og teknologi gjennom hele skolegangen, økt satsing på lærernes digitale kompetanse og bedre utstyr er blant tiltakene i regjeringens nye digitale skolestrategi. Huff. Få gjerne inn mer logikk, men programmering bør de holde seg unna. Men nå spørs det vel kanskje hva de egentlig mener med "programmering" her. Økning av "lærernes digitale kompetanse" bør avgrenses til enkelte lærere. Min erfaring tilsier at et forsøk på å gjøre et kompetansesprang for samtlige vil være relativt dødfødt. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Flotte greier. La oss trykke alle enda hardere gjennom den samme formen. Nå skal alle like å programmere. Programering er ikke for alle; for å få det til kreves tolmodighet og instats, og for å ha det må man ha interesse. Hva med mental helse? Personlig økonomi? Nettvett? Det er så mye som burde fått fokus i skolegangen, men så presterer de å velge å legge fokus på ett teknisk krevende fag som der få lærere har kompetanse. 5 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Flotte greier. La oss trykke alle enda hardere gjennom den samme formen. Nå skal alle like å programmere. B5TgS.jpg Programering er ikke for alle; for å få det til kreves tolmodighet og instats, og for å ha det må man ha interesse. Hva med mental helse? Personlig økonomi? Nettvett? Det er så mye som burde fått fokus i skolegangen, men så presterer de å velge å legge fokus på ett teknisk krevende fag som der få lærere har kompetanse. Psykologi / sosiologi har man, økonomi har man, og IT har man også. Lenge siden du har gått på skole? Er nok det att dem ønsker å gjøre programmering som ett programfag mer tilgjengelig, men tar man IT som programfrag når man tar studiespess, så kommer man innom programmering, mye mer enn det man gjør om man går IKT-Servicefaget. Endret 25. august 2017 av Noxz 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Flotte greier. La oss trykke alle enda hardere gjennom den samme formen. Nå skal alle like å programmere. B5TgS.jpg Programering er ikke for alle; for å få det til kreves tolmodighet og instats, og for å ha det må man ha interesse. Hva med mental helse? Personlig økonomi? Nettvett? Det er så mye som burde fått fokus i skolegangen, men så presterer de å velge å legge fokus på ett teknisk krevende fag som der få lærere har kompetanse. Psykologi har man, økonomi har man, og IT har man også. Lenge siden du har gått på skole? Er nok det att dem ønsker å gjøre programmering som ett programfag mer tilgjengelig, men tar man IT som programfrag når man tar studiespess, så kommer man innom programmering, mye mer enn det man gjør om man går IKT-Servicefaget. Psykologi, økonomi og IT er programfag på videregående. Det er ikke det dette handler om. Det handler om å ta programmering inn i baneskolen. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Hva er poenget med dette? Tror det er en veldig liten prosent som vil bruke dette til noe i livet. Virker meningsløst. Edit: Sier ikke at det er helt unyttig, bare at det er tusen ting som burde komme foran. Endret 25. august 2017 av Aiven Lenke til kommentar
Zork Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Tror det er en del som bommer på poenget her. Det er ikke slik at alle trenger å kunne kode - men logikken som ligger bak koding er noe alle bør ha et visst forhold til. Koding er ikke målet i seg selv, men et middel for å lære logisk tenking som kan benyttes på andre områder. 1 Lenke til kommentar
roflol Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 lol, jajaja, staten har sett for mye på silicon valley kanskje? han: https://www.youtube.com/user/ThisWeekIn intervju hver veke oppstart firma og anbefaler dei som skal angel investor på og holde seg unna europa, tror vi skal satse på noe anna. Prøve heller og sats mer på kompetanse på råvare salg og drift eller noe, mer fremtidsbart. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 Tror det er en del som bommer på poenget her. Det er ikke slik at alle trenger å kunne kode - men logikken som ligger bak koding er noe alle bør ha et visst forhold til. Koding er ikke målet i seg selv, men et middel for å lære logisk tenking som kan benyttes på andre områder. Da er det mer matematikk man trenger, ikke koding. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 (endret) Tror det er en del som bommer på poenget her. Det er ikke slik at alle trenger å kunne kode - men logikken som ligger bak koding er noe alle bør ha et visst forhold til. Koding er ikke målet i seg selv, men et middel for å lære logisk tenking som kan benyttes på andre områder. Da er det mer matematikk man trenger, ikke koding. Ingen grunn til å hevde dette er enten-eller - tvert om, mer koding vil også gi elevene en bedre forståelse for matematikk. Spesielt en del av de elevene som sliter med, eller ikke har interesse for, matematikk. Matematikk inngår i koding, men det innebærer også mer enn det. I tillegg så gir praktisk koding elevene et svar på spørsmålet matematikk-lærere har fått i alle tider når det gjelder en del matematiske formler: "Hva i alle dager skal dette brukes til?" Endret 26. august 2017 av Zork Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Tror det er en del som bommer på poenget her. Det er ikke slik at alle trenger å kunne kode - men logikken som ligger bak koding er noe alle bør ha et visst forhold til. Koding er ikke målet i seg selv, men et middel for å lære logisk tenking som kan benyttes på andre områder. Da er det mer matematikk man trenger, ikke koding. Ingen grunn til å hevde dette er enten-eller - tvert om, mer koding vil også gi elevene en bedre forståelse for matematikk. Spesielt en del av de elevene som sliter med, eller ikke har interesse for, matematikk. Matematikk inngår i koding, men det innebærer også mer enn det. I tillegg så gir praktisk koding elevene et svar på spørsmålet matematikk-lærere har fått i alle tider når det gjelder en del matematiske formler: "Hva i alle dager skal dette brukes til?" Ja det har du helt rett i. Jeg hadde store fordeler på skolen en gang på åtti-tallet fordi jeg hadde noe kunnskap med å bruke Basic og assembly fra veldig ung alder. Jeg kunne se forskjellige ting lærere prøvde å forklare, hva det kunne brukes til. Men man skal være forsiktig med å tre læring ned på unger som ikke er interesserte. Det kan slå totalt feil. Å lære alle kidsa å kode, det bør og kommer ikke til å skje, men det hadde vært fint om de hadde en liten forståelse for hva som skjer og hva som ligger bak av arbeid mellom det øyeblikket de trykker på et ikon og programmet kjører. Det som har skjedd med den eksplosive bruken av smarttelefoner og nettbrett er en enda verre forståelse blant unge(eller, alle aldre) om hva som egentlig ligger bak de ikonene de trykker på for å gjøre ting. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Få heller størrelsen på klassene ned, så kan skolegangen unnagjøres på to tredeler av tiden Blir bare mye støy og tullball med store klasser. Endret 27. august 2017 av G 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Få heller størrelsen på klassene ned, så kan skolegangen unnagjøres på to tredeler av tiden Blir bare mye støy og tullball med store klasser. Store klasser der alle sitter foran en PC. Flertallet bruker PC'en til helt andre ting enn læring. Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 hvis det er staten som skur ideen er det vel forde di har fått betalt av micro$nuffers (micro$oft) Lenke til kommentar
sarmint Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Mer opplæring i programmering og teknologi gjennom hele skolegangen, økt satsing på lærernes digitale kompetanse og bedre utstyr er blant tiltakene i regjeringens nye digitale skolestrategi.Huff. Få gjerne inn mer logikk, men programmering bør de holde seg unna. Men nå spørs det vel kanskje hva de egentlig mener med "programmering" her. Økning av "lærernes digitale kompetanse" bør avgrenses til enkelte lærere. Min erfaring tilsier at et forsøk på å gjøre et kompetansesprang for samtlige vil være relativt dødfødt. Sjekket lær kidsa koding hjemmesida. Her er eksempler av hva de driver med ihvertfall. Du kan jo sjekke ut, man kan jo ta inspirasjon fra dette i lagringen av faget. Skratch, noe mindecraft coding, og hardware interaksjon også ser det ut til. https://kidsakoder.no/2017/04/26/pa-ndc-code-club-2017/ Lenke til kommentar
quantum Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Lær heller barn å tenke strukturert og logisk, så kan de som er interessert i å lære programmering gjøre det senere. Du mener altså at planen her er å lære barna ustrukturert, ulogisk programmering? Min erfaring er at programmering fører både logikk og struktur med seg. I tillegg er det motiverende når man får feedback og ser resultater med en gang. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå