Gå til innhold

For mye fokus på de eldre i valgkampen?

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe verre å dele et bad med en venn, enn det er å dele det med en kone og 2 barn.

Dette er noe av det dummeste jeg har lest på evig lang tid. 

Hvis du tror det er dumt så har du krysset av i feil boks på profilbildet ditt.

Tenk deg litt om, hvor lett er det å bruke badet om morningen om du har kone og 2 tenåringsjenter? Er det vanskligere enn om du har 1 venn som du skal dele bad med?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har i min tid bodd i "bofelleskap" med to kompiser (vi leide en relativt stor leilighet) og i nyere tid i eget hus med kone og barn. Er overhodet ikke i tvil om hva jeg foretrekker. 

Boksen i profilbildet mitt er forresten ikke krysset av  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er større følelse av privatliv om man deler bolig, bad el. med familie enn med venner.

Sikkert, men det gjør det ikke mer praktisk om morningen. 

I tillegg så er det en del familier som ikke er så åpne med hverandre, så da blir det ganske likt. 

Jeg har i min tid bodd i "bofelleskap" med to kompiser (vi leide en relativt stor leilighet) og i nyere tid i eget hus med kone og barn. Er overhodet ikke i tvil om hva jeg foretrekker. 

Logikken din gir ingen mening.

1. Hva du foretrekker er ikke det samme som hva folk generelt foretrekker. Jeg hadde f.eks. ingen problemer med å bo sammen med en kompis, fordi vi er gode venner. 

2. Hus er ikke det samme som bad. 

3. Når jeg snakket om verre, så var det mer snakk om hvordan det fungerer praktisk sett. Det som gjør det positivt med å dele bad med din kone, er ting du heller ikke vil få om du bor alene.

For min del foretrekker jeg å bo sammen med noen istedenfor å bo alene, fordi å bo alene føles ensomt og har få praktiske fordeler. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

VR-Katten, som i følge seg selv tjener 450 000,- årlig, og sparer 7500,- hver måned, synes altså at han/hun har rett til å klage, fordi mange av Kongerikets pensjonister mottar 150 000,- årlig i pensjon, og ikke har spart opp 26 millioner i løpet av sitt lange liv.

Her bruker du feil tall, la oss heller se på nettoinntekt.

VR-katten tjener 26000 etter skatt

Enslige minstepensjonister tjener 15000 etter skatt. (kilde)

VR-katten sparer 7500 kroner, pensjonister trenger ikke å spare penger. Resultatet blir da 18500 kroner for VR-katten og 15,000 for en minstepensjonist. Men om VR-katten skal ha en egen bolig så må han også nedbetale et boliglån på f.eks. 10,000 i måneden, mens en minstepensjonist har normalt et sted å bo.

Ergo VR-katten har mindre å leve på enn mange minstepensjonister.

Latterlig diskusjon.

Her diskuteres det hva som trengs for å i det hele tatt overleve i ett moderne samfunn.

Synst virkelig de eldre fortjener noe mer enn det.

Det er ikke noe jeg er uenig i, men det var ikke den opprinnelige påstanden.

Opprinnelig så påsto flere at garantipensjonen/minstepensjonen er veldig lav, når sannheten er at det gir en ganske komfortabel livstil. I Norge har vi råd til dette, andre land har ikke råd og pensjonister må leve på mindre.

Men her tar du jo alle under en kam.

At alle pensjonister liksom har det mer enn bra nok, og dette er jo langt i fra tilfelle.

Noen har fortsatt lån.

Noen trenger dyre medisiner der langt ifra alt blir dekket.

Og eg tar det som en selvfølge at eg får det greit som pensjonist etter å ha betalt rundt en 36% av lønnen min i 40 år.

Og om ikkje er privatisering veien å gå.

Utrolig synd da eg virkelig liker samfunnet eg er vokst opp i der alle får hjelp, men der kan ikkbe bli slik at staten tar over halve lønna de for å så hive deg på gaten eller slummen så snart du slutter å jobbe.

Endret av Villfaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hva du foretrekker er ikke det samme som hva folk generelt foretrekker. Jeg hadde f.eks. ingen problemer med å bo sammen med en kompis, fordi vi er gode venner. 

3. Når jeg snakket om verre, så var det mer snakk om hvordan det fungerer praktisk sett. Det som gjør det positivt med å dele bad med din kone, er ting du heller ikke vil få om du bor alene.

For min del foretrekker jeg å bo sammen med noen istedenfor å bo alene, fordi å bo alene føles ensomt og har få praktiske fordeler. 

Jeg har problemer med å forstå hvor logikken min brister.

1. Jeg har aldri hevdet å snakke for eller representere andre enn meg selv, men på generelt grunnlag  føler jeg meg ganske trygg på at de aller, aller fleste foretrekker å dele bad (og andre rom i en gitt bopæl) med familie kontra venner/bekjente. Ei heller har jeg sagt at jeg hadde problemer med å bo sammen med de to kameratene jeg nevnte, eller at vi ikke var gode venner, kun at jeg foretrekker dagens løsning. 

2. Jeg er fullstendig klar over at hus ikke er det samme som bad.

3. Personlig synes jeg det var verre, rent praktisk sett, å dele bad med to kamerater enn det er å dele bad med kone og barn. Alt fra plass til egne ting, bekvemmelighet, privatliv og lignende er og føles bedre. 

Det siste punktet ditt er jeg personlig uenig i.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å forstå hvor logikken min brister.

1. Jeg har aldri hevdet å snakke for eller representere andre enn meg selv, men på generelt grunnlag  føler jeg meg ganske trygg på at de aller, aller fleste foretrekker å dele bad (og andre rom i en gitt bopæl) med familie kontra venner/bekjente. Ei heller har jeg sagt at jeg hadde problemer med å bo sammen med de to kameratene jeg nevnte, eller at vi ikke var gode venner, kun at jeg foretrekker dagens løsning. 

2. Jeg er fullstendig klar over at hus ikke er det samme som bad.

3. Personlig synes jeg det var verre, rent praktisk sett, å dele bad med to kamerater enn det er å dele bad med kone og barn. Alt fra plass til egne ting, bekvemmelighet, privatliv og lignende er og føles bedre. 

Det siste punktet ditt er jeg personlig uenig i.

1. Det første du skrev var "Dette er noe av det dummeste jeg har lest på evig lang tid". Det betyr at du er 100% sikker, og du mener alle andre bør være enig at alle synes det er mer praktisk å dele bad med en stor familie enn å dele den med 1 kompis. For å bevise denne påstanden trenger du mer enn dine personlige erfaringer.

2. Jeg skrev bad, og du begynte å snakke om hus. Det er ikke det samme.

3. Kanskje fordi det var 2 kompiser, har du prøvd å dele et bad med 1 kompis og sammenligne det med å dele bad med en stor familie? Er det fortsatt mer praktisk? Privatliv hjelper deg lite om du ikke har tilgang til badet for 2 timer, og det er ingen plass til dine ting.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Men her tar du jo alle under en kam.

At alle pensjonister liksom har det mer enn bra nok, og dette er jo langt i fra tilfelle.

Noen har fortsatt lån.

Noen trenger dyre medisiner der langt ifra alt blir dekket.

Og eg tar det som en selvfølge at eg får det greit som pensjonist etter å ha betalt rundt en 36% av lønnen min i 40 år.

Jeg drar ikke alle under en kam, jeg skrev "mange minstepensjonister, jeg skrev ikke alle. Jeg vet at det finnes unntak, det finnes f.eks. uansvarlig folk som er i gamblinggjeld, og det finnes ansvarlige folk som har gjeld etter dyr kreftbehandling.

Folk med dårlig økonomi på grunn av uflaks eller idioti finnes i alle aldersgrupper. Jeg sa bare at generelt sett, så gir minstepensjon en ganske komfortabel livstil.

Og om ikkje er privatisering veien og gå.

Utrolig synd da eg virkelig liker samfunnet eg er vokst opp i der alle får hjelp, men der kan ikkbe bli slik at staten tar over halve lønna de for å så hive deg på gaten eller slummen så snart du slutter å jobbe.

Det finnes grader av privatisering. Hadde jeg bestemt hadde alle fått minstepensjon av staten, men utenom dette må du spare privat.

Lenke til kommentar

1. Det første du skrev var "Dette er noe av det dummeste jeg har lest på evig lang tid". Det betyr at du er 100% sikker, og du mener alle andre bør være enig at alle synes det er mer praktisk å dele bad med en stor familie enn å dele den med 1 kompis. For å bevise denne påstanden trenger du mer enn dine personlige erfaringer.

2. Jeg skrev bad, og du begynte å snakke om hus. Det er ikke det samme.

3. Kanskje fordi det var 2 kompiser, har du prøvd å dele et bad med 1 kompis og sammenligne det med å dele bad med en stor familie? Er det fortsatt mer praktisk? Privatliv hjelper deg lite om du ikke har tilgang til badet for 2 timer, og det er ingen plass til dine ting.

Ja, noe av det dummeste JEG har lest. JEG. 

I hvilken mørk avkrok av semantikkens grumsete kjeller har du lett for å rettferdiggjøre påstanden din om at min høyst subjektive mening, representert ved bruken av "jeg", betyr det du hevder den gjør? 

Du har rett, jeg burde skrevet bo, eller bolig, ikke hus. Deler man bad deler man nødvendigvis bolig, som jo helt korrekt ikke trenger å være et hus. 

En kompis, to kompiser. Uansett antall velger jeg å holde ved min overbevisning om at det ikke kan sammenlignes med komforten og livskvaliteten en opplever ved å dele bolig, inkludert bad, med egen familie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...