Gå til innhold

For mye fokus på de eldre i valgkampen?

VRK18

Anbefalte innlegg

100 kr dagen i mat burde holde i massevis for en gjennomsnittsperson. Men det er jo naturligvis ikke nok dersom man skal spise ute, eller basere seg på dyre råvarer. Det er ingen menneskerett å spise kobebiff hver dag... Luksus er forbeholdt de som har god råd, tilhører man ikke den gruppen må man innrette seg etter det. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg setter for tiden av 7500 kr i måneden til pensjon. 

Da er det kjipt å dø et par år før du går av med pensjon !

Det som er kjipt er å være pensjonist uten å kunne leve livet. Om jeg dør i morgen kommer jeg aldri til å tenke at det var kjipt at jeg ikke får brukt pensjonspengene mine. 

Lenke til kommentar

Det som er kjipt er å være pensjonist uten å kunne leve livet. 

De fleste går på én eller flere smeller i løpet av livet.

Det kan nok være at du oppdager at det ikke er så veldig fett å være pensjonist, eller at sparingen din ikke nødvendigvis var så vellykket, innen du selv blir pensjonist, og da får vel pipa en annen lyd. Man er seg selv nærmest.

Lenke til kommentar

Det kan nok være at du oppdager at det ikke er så veldig fett å være pensjonist, eller at sparingen din ikke nødvendigvis var så vellykket, innen du selv blir pensjonist, og da får vel pipa en annen lyd. Man er seg selv nærmest.

Det blir ikke fetere uten penger. 

Hva mener du med ikke vellykket? Indeksfond er så godt som garantert å gå i pluss over tid. Sparer man 7500 per måned i 45 år vil man ha en pensjonskonto på 26 millioner. Man kan førtidspensjonere seg om man ønsker det. 

Hvorfor fraråder du folk å spare? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Hva mener du med ikke vellykket? Indeksfond er så godt som garantert å gå i pluss over tid. Sparer man 7500 per måned i 45 år vil man ha en pensjonskonto på 26 millioner. Man kan førtidspensjonere seg om man ønsker det. 

Hvorfor fraråder du folk å spare? 

Jeg fraråder deg ikke fra å investere, jeg poengterer kun at uventede ting skjer selv den beste.

Plutselig stikker kona av med halvparten, eller så går restauranten din konkurs, å du må punge ut til kreditorene, eller så ender du opp i en rettssak som koster en formue .... det er mye som kan skje.

Nå er det jo normalt ikke slik at folk har råd til å spare 7500,- i måneden heller.

De fleste må betale husleie, har barn, bil, båt og andre utgifter.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Plutselig stikker kona av med halvparten

Ikke hvis man har en god ekteskapskontrakt eller (kanskje enda bedre) bare forblir samboere ;)

Uforutsette hendelser som du nevner er jo en viktig grunn til å spare. Jeg har en bufferkonto også, men det meste av sparingen er pensjonssparing. 

7500 er ikke vanskelig å spare. Med en gjennomsnittlig inntekt på 450 000 har man ca 26 000 utbetalt, og 20 000 igjen etter utgifter til bolig (om man ikke bor alene). Sparer man 7500 har man da fortsatt 12 500 kr igjen. 

Innlegget ditt er for øvrig rapportert for flaming.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, de aller fleste har nok mer utgifter enn deg. 

6000,- til bolig er jo svært lite. Man får knapt en hybel til den prisen de fleste steder på østlandet.

Har man egen bolig med lån, strøm, kommunale utgifter, forsikring og annet, så rekker ikke seks lapper langt.

Så skal man betale bilen og de utgiftene den bringer med seg. Mat, klær, aktiviteter, barn osv. Alt koster.

Nå er jo minstepensjon temmelig nøyaktig det du har igjen etter sparing og utgifter til bolig, altså rundt 12 000,- per måned, og det er ikke stort å klare seg for, for en pensjonist, selv om du ser ut til å tro at minstepensjonister egentlig lever i sus og dus med biff og champagne.

Lenke til kommentar

Har man egen bolig med lån, strøm, kommunale utgifter, forsikring og annet, så rekker ikke seks lapper langt.

Så skal man betale bilen og de utgiftene den bringer med seg. Mat, klær, aktiviteter, barn osv. Alt koster.

Nå er jo minstepensjon temmelig nøyaktig det du har igjen etter sparing og utgifter til bolig, altså rundt 12 000,- per måned, og det er ikke stort å klare seg for, for en pensjonist, selv om du ser ut til å tro at minstepensjonister egentlig lever i sus og dus med biff og champagne.

Det er ikke vanskelig å leie en bolig til under 12 000 i måneden, med mindre du er så kresen at du nekter å bo noe annet sted enn midt i oslogryta. 

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=80983164

Ja, bil, mat, klær og aktiviteter koster, men det er mulig å spare mye ved å være smart og økonomisk. Kjøp en elbil. Handle på tilbud. Reis på ferier til lavkostland. Velg fritidsaktiviteter som ikke koster skjorta. Og ikke få flere barn enn du har råd til. 

Lenke til kommentar

Igjen, de aller fleste har nok mer utgifter enn deg. 

6000,- til bolig er jo svært lite. Man får knapt en hybel til den prisen de fleste steder på østlandet.

6000 for bolig er ikke svært lite om du er en enslig person. Du trenger ikke en toroms leilighet i sentrum av Oslo om du bor alene.

Er du en familie på 4 så er det naturlig å bruke mer penger, men da er det også naturlig å ha 2 inntekter. Det er kanskje ikke mulig å spare 7500 per voksen når barna er små, men du kan kompansere litt etter at huset er nedbetalt og barna har flyttet ut. 

Jeg så at du nevnte båt på listen din over kostnader. Båt er luksus, har du råd til båt men ikke råd til å spare, så er du en idiot.

Lenke til kommentar

6000 for bolig er ikke svært lite om du er en enslig person. Du trenger ikke en toroms leilighet i sentrum av Oslo om du bor alene.

Det finnes for tiden ingen leiligheter til leie for 6000,- i Oslo kommune. For den prisen kan du få et lite rom eller plass i kollektiv.

På resten av Østlandet får du en hybel, i beste fall en liten leilighet eller noe veldig usentralt for den prisen

Er man to, så får man en hel del for 12 000,- men da sparer man vel også 15 000,- slik at regnestykket blir ikke noe særlig bedre.

Skal du kjøpe egen bolig, så skal det godt gjøres å komme under 10 000,- per måned i lånekostnad, selv med dagens rekordlave renter.

Jeg vet ikke hvilket århundre dere lever i, men de av oss som faktisk har bolig og betaler vår egen mat, vet at man ikke kommer langt med noen hundrelapper i dag.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes for tiden ingen leiligheter til leie for 6000,- i Oslo kommune. For den prisen kan du få et lite rom eller plass i kollektiv.

På resten av Østlandet får du en hybel, i beste fall en liten leilighet eller noe veldig usentralt for den prisen

Jeg tror du har misforstått. Som singel person trenger du ikke en leilighet, det eneste du trenger er et rom i et bofelleskap. Dette er hvordan du gjør det, du finner deg 1 eller 2 single venner og så leier dere et 2 eller 3 roms sammen. F.eks. boligen i Hamar vil da koste 3900 per person.

Å ha et eget toalett og kjøkken bare for deg selv er luksus. 

Jeg vet ikke hvilket århundre dere lever i, men de av oss som faktisk har bolig og betaler vår egen mat, vet at man ikke kommer langt med noen hundrelapper i dag.

Det handler ikke om århundre, det handler om å ikke kaste bort penger på ting du ikke trenger. Da har du råd til å bruke litt penger på det du virkelig vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått. Som singel person trenger du ikke en leilighet, det eneste du trenger er et rom i et bofelleskap. Dette er hvordan du gjør det, du finner deg 1 eller 2 single venner og så leier dere et 2 eller 3 roms sammen. F.eks. boligen i Hamar vil da koste 3900 per person.

Å ha et eget toalett og kjøkken bare for deg selv er luksus. 

Det kan være det greit å bo i kollektiv som student eller når man er svært ung, men de fleste voksne mennesker ønsker å ha sitt eget kjøkken og bad.

Mener du virkelig at pensjonene er svært rause, fordi eldre kan bo samme i kollektiv, å spare penger på den måten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være det greit å bo i kollektiv som student eller når man er svært ung, men de fleste voksne mennesker ønsker å ha sitt eget kjøkken og bad.

Det er en stor forskjell mellom å ønske noe og trenge noe. Du trenger ikke eget bad og kjøkken, de fleste voksne mennesker deler kjøkken og bad. Det er ikke noe verre å dele et bad med en venn, enn det er å dele det med en kone og 2 barn.

Som Marcus sa "Luksus er forbeholdt de som har god råd, tilhører man ikke den gruppen må man innrette seg etter det. "

Mener du virkelig at pensjonene er svært rause, fordi eldre kan bo samme i kollektiv, å spare penger på den måten?

Eldre har normalt et hus eller en leilighet de har nedbetalt. Jeg har heller ikke tatt stilling til om pensjonene er rause.

Årsaken til at jeg kommenterte er fordi noen her har blitt vant til en ganske dyr livstil og klarer derfor ikke å forstå hvordan man lever billig. 

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at også eldre/pensjonister har faste utgifter som strøm, vann og kloakk, internett, lisens, forsikring osv. Hørte også et rykte om at mange av disse individene hadde høye utgifter til lege og medisiner. Er det noe i disse ryktene?

Endret av RRhoads
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg kommenterte er fordi noen her har blitt vant til en ganske dyr livstil og klarer derfor ikke å forstå hvordan man lever billig.

Og årsaken til at det diskuteres hvordan man lever billig, er jo fordi vi diskuterer om pensjonene er for rause.

Mange slenger ut at de kan leve for knapper og glansbilder, og at pensjonister derfor har enorme summer å "rutte med" når de mottar 150 000,- årlig i minstepensjon.

Selve åpningsinnlegget er vel ganske klart på hva det handler om

Hva med de eldre, hva med de eldre? Slik går refrenget i valgkampen. Er det bare jeg som synes de eldre har fått nok? De har hevet gullpensjon i en generasjon nå. 

...

Det er de unge som har rett til å klage, ikke de eldre.

VR-Katten, som i følge seg selv tjener 450 000,- årlig, og sparer 7500,- hver måned, synes altså at han/hun har rett til å klage, fordi mange av Kongerikets pensjonister mottar 150 000,- årlig i pensjon, og ikke har spart opp 26 millioner i løpet av sitt lange liv.

Det er sjeldent jeg blir fysisk dårlig av å lese vås, men dette er nok en av de gangene. Det er rett og slett vemmelig at man er så fullstendig blottet for gangsyn at man ikke forstår at de aller fleste ikke har noen "gullkantet" pensjon, og at uføre, syke og eldre ikke akkurat er lønnsvinnerne i samfunnet.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VR-Katten, som i følge seg selv tjener 450 000,- årlig, og sparer 7500,- hver måned, synes altså at han/hun har rett til å klage, fordi mange av Kongerikets pensjonister mottar 150 000,- årlig i pensjon, og ikke har spart opp 26 millioner i løpet av sitt lange liv.

Her bruker du feil tall, la oss heller se på nettoinntekt.

VR-katten tjener 26000 etter skatt

Enslige minstepensjonister tjener 15000 etter skatt. (kilde)

VR-katten sparer 7500 kroner, pensjonister trenger ikke å spare penger. Resultatet blir da 18500 kroner for VR-katten og 15,000 for en minstepensjonist. Men om VR-katten skal ha en egen bolig så må han også nedbetale et boliglån på f.eks. 10,000 i måneden, mens en minstepensjonist har normalt et sted å bo.

Ergo VR-katten har mindre å leve på enn mange minstepensjonister. 

Latterlig diskusjon.

Her diskuteres det hva som trengs for å i det hele tatt overleve i ett moderne samfunn.

Synst virkelig de eldre fortjener noe mer enn det.

Det er ikke noe jeg er uenig i, men det var ikke den opprinnelige påstanden. 

Opprinnelig så påsto flere at garantipensjonen/minstepensjonen er veldig lav, når sannheten er at det gir en ganske komfortabel livstil. I Norge har vi råd til dette, andre land har ikke råd og pensjonister må leve på mindre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med de eldre, hva med de eldre? Slik går refrenget i valgkampen. Er det bare jeg som synes de eldre har fått nok? De har hevet gullpensjon i en generasjon nå. Samtidig blir de unge bedt om å betale mer skatt og i tillegg belage seg på å spare til egen pensjon fordi statens pensjonsutbetalinger skal gå ned. 

Det er de unge som har rett til å klage, ikke de eldre. 

Når vi tar like godt vare på de som skal ut av verden som de som kommer inn til den, kan man muligens være med på at de eldre får "god nok" behandling

Alle har vel like stor rett til å klage, men det å klage og bære seg er en heller dårlig måte å løse ting på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...