Gå til innhold

For mye fokus på de eldre i valgkampen?

VRK18

Anbefalte innlegg

Faktisk litt enig med deg, VR-katten. Har man ikke klart å skaffe seg en stabil og god økonomi etter 40 år + i arbeidslivet, har man seg selv å takke for en god del av det, i alle fall. 

Nettopp. Med 40 år + bør man ha klart å spare mange millioner. Og I TILLEGG får man 500 kr dagen fra de unge. Hvis man har prioritert forbruk foran sparing, ja vel, da har man seg selv å takke for at man "bare" har 500 kr. 

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk litt enig med deg, VR-katten. Har man ikke klart å skaffe seg en stabil og god økonomi etter 40 år + i arbeidslivet, har man seg selv å takke for en god del av det, i alle fall.

Nettopp. Med 40 år + bør man ha klart å spare mange millioner. Og I TILLEGG får man 500 kr dagen fra de unge. Hvis man har prioritert forbruk foran sparing, ja vel, da har man seg selv å takke for at man "bare" har 500 kr.

Spare mange millioner? Tenker du da på verdien i huset?

Lenke til kommentar

For eksempel, men du bør klare å spare millioner utover dette. Sparer du 200 kr per dag og setter dette i fond vil pengene du sparer på kun ett år forrente seg til 1 million kr på 40 år i et indeksfond med 7 prosent årlig avkastning. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Bor man i byen så har man andre utgifter å bry seg om. Dessuten føler jeg at du flytter målstreken litt uvilkårlig nå.

Jeg føler at med 500 kr så lever man som en konge sammenlignet med folk flest her i verden. 

Har du begynt å måle relativt til andre land nå?

500kr dagen er 182500kr i året etter skatt. Hvordan du får det til å bli mye er helt vanvittig. 

Lenke til kommentar

Forbruks- og boliglån får ikke samfunnet til å gå rundt, nei. Det er lån til verdiskapning som får samfunnet til å gå rundt. 

At mannen låner penger i banken og gir til en annen som igjen gir til en annen som igjen gir tilbake til staten får samfunnet til å gå rundt jo. 

Lenke til kommentar

For eksempel, men du bør klare å spare millioner utover dette. Sparer du 200 kr per dag og setter dette i fond vil pengene du sparer på kun ett år forrente seg til 1 million kr på 40 år i et indeksfond med 7 prosent årlig avkastning. 

Har rablet for deg. 

De aller aller fleste har ikkje råd til å spare 6000 i mnd.

Ikkje mye til liv du lever du om du sparer så mye penger ved å ha en average jobb

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bor man i byen så har man andre utgifter å bry seg om. Dessuten føler jeg at du flytter målstreken litt uvilkårlig nå.

Jeg føler at med 500 kr så lever man som en konge sammenlignet med folk flest her i verden. 

Har du begynt å måle relativt til andre land nå?

500kr dagen er 182500kr i året etter skatt. Hvordan du får det til å bli mye er helt vanvittig. 

Som sagt, du kan spise biff til middag og ha to halvlitere til maten hver dag, og fortsatt ha 300 kr til å bruke på andre ting. Det er ikke "vanvittig", men det er faen ikke lite. Og i tillegg har du alle pengene du bør ha spart opp gjennom 40 år + i arbeidslivet.

Mer til de eldre? Nei takk. Jeg synes ikke synd på dem. Det er mer synd på de unge som nå må belage seg på lavere pensjonsutbetalinger og høyere skatter. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Forbruks- og boliglån får ikke samfunnet til å gå rundt, nei. Det er lån til verdiskapning som får samfunnet til å gå rundt. 

At mannen låner penger i banken og gir til en annen som igjen gir til en annen som igjen gir tilbake til staten får samfunnet til å gå rundt jo. 

Som sagt, forbruks- og boliglån får ikke samfunnet til å gå rundt. Det er verdiskapning som får samfunnet til å gå rundt - med eller uten lån involvert. 

Lenke til kommentar

Har rablet for deg. 

De aller aller fleste har ikkje råd til å spare 6000 i mnd.

Ikkje mye til liv du lever du om du sparer så mye penger ved å ha en average jobb

Det handler om prioriteringer. Mange av disse som "ikke har råd" til å spare et par hundrelapper om dagen både røyker og eier en dyrere bil enn nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, du kan spise biff til middag og ha to halvlitere til maten hver dag, og fortsatt ha 300 kr til å bruke på andre ting. Det er ikke "vanvittig", men det er faen ikke lite. Og i tillegg har du alle pengene du bør ha spart opp gjennom 40 år + i arbeidslivet.

Mer til de eldre? Nei takk. Jeg synes ikke synd på dem. Det er mer synd på de unge som nå må belage seg på lavere pensjonsutbetalinger og høyere skatter. 

Og som jeg sa så er det flere utgifter i en husholdning enn biff og øl.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

To innlegg ble fjernet.

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:
Flaming og andre former for personangrep er forbudt.
Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

Tilbakemelding tas på PM

Lenke til kommentar

Og som jeg sa så er det flere utgifter i en husholdning enn biff og øl.

Joda, men som sagt så har man 300 kr etter biff og øl, og man har de pengene man har spart opp. Alle må ta ansvar for egen pensjonssparing. Klarer man ikke spare nok så må man redusere utgiftene litt. 

Lenke til kommentar

Om du synes 500 kroner dagen etter leie/lån er lite, da lever du i luksus. 

For min del så bruker jeg ca 200 kroner per dag, hvor ca halvparten er mat. Legger du til ferier og spesielle utgifter blir det ca 250 kroner per dag. Jeg lever ikke på budsjett, jeg spiser hva jeg vil hver dag, så 500 kroner per dag burde holde fint. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du synes 500 kroner dagen etter leie/lån er lite, da lever du i luksus. 

For min del så bruker jeg ca 200 kroner per dag, hvor ca halvparten er mat. Legger du til ferier og spesielle utgifter blir det ca 250 kroner per dag. Jeg lever ikke på budsjett, jeg spiser hva jeg vil hver dag, så 500 kroner per dag burde holde fint.

Så hva mat får du for 100 kr?

Lenke til kommentar

Så hva mat får du for 100 kr?

Jeg spiser mye billig kjøtt som f.eks. nakkekoteletter, fiskefilet, bacon, kjøttdeig av biff eller svin, lammelår, kyllingklubber og kyllingfilet. Dette koster ca 25 kroner per dag.

Jeg spiser grønnsaker som brokkoli, blomkål, kål, og sopp og jeg kjøper også inn en del frukt, egg og melk. Jeg spiser ikke kjøtt hver dag, f.eks. spiser jeg ovnspannekake bruker jeg lite penger. Totalt sett bruker jeg ca 100 kroner for maten jeg kjøper hjemme og ca 20 kroner til for mat jeg kjøper utendørs.

Utenom middag er frokost veldig billig og lunsj er gårsdagen middag. Jeg kunne ha levd vesentlig billigere, men jeg har nok penger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg spiser mye billig kjøtt som f.eks. nakkekoteletter, bacon, kjøttdeig av biff eller svin, lammelår, kyllingklubber og kyllingfilet. Dette koster ca 25 kroner per dag.

Jeg spiser grønnsaker som brokkoli, blomkål, kål, og sopp og jeg kjøper også inn en del frukt, egg og melk. Jeg spiser ikke kjøtt hver dag, f.eks. spiser jeg ovnspannekake bruker jeg lite penger. Totalt sett bruker jeg ca 100 kroner for maten jeg kjøper hjemme og ca 20 kroner til for mat jeg kjøper utendørs.

Utenom middag er frokost veldig billig og lunsj er gårsdagen middag. Jeg kunne ha levd vesentlig billigere, men jeg har nok penger.

Nå blir det litt irrelevant når du tydeligvis bor i Sri Lanka, med tilhørende matpriser.

Vi som bor i Norge får ikke en gang en pakke bacon for 25 kroner, langt mindre koteletter.

Melk koster rundt 20,- kroner literen, og seks egg ligger på rundt 30,- kroner.

Hva du spiser ute til 20,- kroner vet ikke jeg, men en pølse i brød koster vel det dobbelte de fleste steder. Det er mulig du får en Kvikk Lunch for den prisen.

Lenke til kommentar

Jeg spiser mye billig kjøtt som f.eks. nakkekoteletter, bacon, kjøttdeig av biff eller svin, lammelår, kyllingklubber og kyllingfilet. Dette koster ca 25 kroner per dag.

Nå blir det litt irrelevant når du tydeligvis bor i Sri Lanka, med tilhørende matpriser.

Vi som bor i Norge får ikke en gang en pakke bacon for 25 kroner, langt mindre koteletter.

Melk koster rundt 20,- kroner literen, og seks egg ligger på rundt 30,- kroner.

Hva du spiser ute til 20,- kroner vet ikke jeg, men en pølse i brød koster vel det dobbelte de fleste steder. Det er mulig du får en Kvikk Lunch for den prisen.

Du har rett at jeg ikke bor i Norge akkurat nå, men tallene mine var fra Norge. Her bruker jeg ca 30 kroner per dag.

Norge er dyrt, men ikke så dyrt som du hevder. Nakkekoteletter koster ca 50 kroner kiloen. Det holder til 3 middager, altså 17 kroner per måltid. Bacon er dyrere, men en pakke holder så lenge at jeg må fryse den ned. Jeg får 12 egg for 30 kroner, og melk koster ca 15 kr, ergo ca 10 kroner per dag. Pølse i brød koster 25 kroner når det er på tilbud og da trenger jeg vesentlig mindre middag. Årsaken til at jeg spiser utendørs for 20 kroner er fordi jeg spiser ikke ute hver dag.

Det er ikke noe problem å spise for 120 kroner per dag, som student levde jeg på vesentlig mindre. Da kjøpte jeg kjøtt bare når det var veldig billig, spiste mye billig fisk og spiste mye havregryn og pasta. 50 kroner per dag metter magen, 120 kroner per dag gir deg et fint og variert kosthold. De som føler at de trenger mer, bør sette opp et budsjett og finne ut hvor pengene forsvinner.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...