Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Nethets erfaringer\meninger?

LMH1

Anbefalte innlegg

https://www.abcnyheter.no/dataliv/2015/11/04/194881122/oppfordrer-flere-til-anmelde-hatkriminalitet-pa-nett

Jeg lurer litt på dette særlig på facebook, instagram, twitter.

Selv er jeg veldig ekstrem forsiktig å ungå å snakke stygt om folk der.

Men det som kan være litt vanskelig, man kan jo være ærlig uten å direkte såre noen.

Folk kan jo være litt forskjellig der. Noen kan jo si man hater fotball uten å være rasistisk av den grunn.

Eller man elsker voldlig fotball (Typisk amrikansk fotball) da det mest spennende med det er det skjer ting, uten å direkte å hate enkelpersoner. Men syns fotball er kjedelig. Eller f.eks man liker boksing fordi det er mye vold. Men man trenger ikke å være farlig av den grunn. Eller man syns en film er drit dårlig får jo dårlig terningkast også. Eller musikken er dårlig etc?

Så hva mener dere her burde man holde det negative for seg selv. Eller kun snakke om det for venner?

For det er vel slik på sosiale medier enkelte kan ta ting lettere personlig der. Selv om det kanskje er spøk eller kanskje ikke ment så bokstavlig alltid.

Særlig hvis man snakker om personer eller interisser som kanskje har stor betydning for enkelte?

For har jo sett enkelte som ikke tenker på dette. Er ingen ekspert selv. Derfor mener jeg det lurt å holde litt tilbake informasjon i så fall.

Ville dere hold tilbake hvis dere irriter dere over noe\noen på sosiale medier? Tatt kontakt privat i så fall eller latt være? Enkelte burde vel gjort det mener jeg.

Eller er det slik det ikke finnes noe fasitsvar. Bare man burde tenke før man skriver?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at man missliker en sport er ikke det samme som netthets.

Tja, man kunne jo si jeg liker deg ikke for du ikke kommer med utfyllende svar, mangler også begrunnelse.

Selv om det kanskje er litt mobbete og kanskje en mild versjon av netthets.

Men blir litt usikker på hva som er innenfor og ikke. Kanskje man kommer langt med begrunnelse og forklaring.

Selv om man burde styre unna.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Men jeg lurer på en annen ting det går rykter at jodel

hvis man legger f.eks ut "person" har hatt gruppesex med "person" som anonym bruker, det er vel helt klart tydlig overgrep?

For godkveldnorge har jo hatt sak på det og en advokat der sier slik man være straffbart og man kan ikke være trygg selv om man bruker VPN at personen kan bli avslørt.

Men lurer litt på hva man kan si som spøk og hva som blir trakasering?

For noen syns kanskje det er gøy å tulle selv jeg tror flesteparten vil si det er barnslig og tulle slik, da må man liksom være 6\10 år i hode hvis man liker å gjøre slik? Men så er det desverre enkelte som ikke er så voksene heller at kunne sagt de vil heller være sammen med stripper en deg, fordi du er så dum uansett. Uten å nevne navn bare tar et eksempel, for jeg syns er folk så idiot syns jeg man kunne sagt det til dem, voks opp, men vet ikke om det er særlig smart og henge ut familjen eller si ting direkte på instagram\facebook\twitter etc eller man burde ta kontakt med den direkte eller som direkte melding? For man kan jo ha meninger om en person selv om man vet ikke helt hva ligger bak, enten er personen dårlig skuespiller\syk i hode eller mangler oppdragelse?

Men jeg ville aldri sagt at en person hadde fortjent og bli voldtatt eller man direkte hater personen, selv om kan kunne kanskje mene personen fortjener det hvis de oppfører seg så dårlig. Er liksom ikke synd på folk som er drittsekker? Hva tenker dere der? Men man vet ikke hvorfor folk er slik.

Men jeg vil mene uansett selv om man er profesjoell stilling\ på jobb kan man si ifra på en god måte? Syns ikke du er hyggelig kan du si hvorfor du er slik? Greit du ikke har dårlig dag, men hva hjelper det å være slik?

Man er ikke direkte uproff og kunne sette grenser, noen gjør det andre gjør det ikke, kanskje si jeg gidder ikke å hjelpe folk hvis de er slik? Men man må jo tåle litt.

Selv om vakter\politet ofte har null toleranse for slik sier man politiet eller vakt er en drittsekk kan de legge deg i bakken og ta på deg håndgjern hvis de vil noen politifolk prøver å snakke fornuft med folk og bortviser folk som er slik først andre går rett på sak og driter i å være proffe, eller true sier fra på en slik måte at gjør du det igjen legger vi deg i bakken og du havner i 30 dagers fengesel uten mulighet for prøveløslatelse. Og ingen mulighet for advokat. Uansett hvor full du er. Folk er forskjellig oppdratt tydligvis. Selv om jeg ikke snakker dritt om enkelpersoner.

Enkelte i de tilfellene ville legge ut det på facebook\instagram kanskje filme politet og henge de ut for offentligheten? Men tror egentlig det er forbudt med tanke på offentlighetloven? Selv politiet har personvern på jobb. Vertfall hvis de bruker det imot dem for å vise politet er noen drittsekker, eller leier inn skuespiller som setter politiet i dårlig lys, selv om det ikke er sant. Man kan jo si anders bedring brevik eller Eirik Jensen er gode forbilde for hvordan politiet er i dag? Men det er vel kanskje ikke smart og tulle slik heller. Tror ikke politiet vil like det. Da slikt fort kan bli rasisitisk?

Greit nok på konserter, treningsenter, svømmehaller, finnes det vel regler hvordan kan kan oppføre seg, da de som jobber der kan kaste ut folk som oppfører seg dårlig, men i offentlig media\ er det stort sett politiet eller personen selv som må sette grenser i så fall. Men jeg er litt usikker på om personen selv hvis man burde vist er psykotisk man får skylden eller kan bli straffet hvis man ikke er det selv, at den som kan vise de er mist psykotisk får strengest straff i en rettsak der? Eventuelt man kan risikere brev\besøksforbud i verstefall hvor grensen går der? Man kan ikke direkte bestemme hva en person skal gjøre, men jeg mener det er lov å komme med forslag, si hva man syns er bra\dårlig uansett, hvis personen ikke forstår det, er det feil med personen ikke med meg mener jeg. Noen ganger forstår man kanskje ikke alt på enkelte personer. Kanskje man bare burde holde seg unna folk man ikke kommer godt overrens med? Mens andre er det lett å se at de ikke er helt normale.

Så jeg personlig enten vil jeg ungå slike personer eller ta igjen.

Men man kan jo lure hva som er lurest på sikt, folk i 20-30 års alderen som er så fjern burde man holde unna?

Særlig hvis man tror de lider av ADHD eller sykologi i tillegg, så de personene kan jo fort gjøre saken mye verre? Kun små ting kan få store konsekvenser?

For det finnes jo folk som enten som skuespiller eller personer som burde ungått kontakt med andre.

Det jeg prøver å komme frem til. Hvor går grensen for å irritere en person til det kan bli plagsom?

Eller mener dere det er lov å irritere folk bevist, så sant det ikke blir ren mobbing\gjøre narr av folk på en mild måte? I det tilfellet er det personen selv som å sette grensen? Da politiet\vakter vil si seg enig i at det burde personen selv være ærlig på?

Noen liker å baksnakke folk, andre syns det er bedre å være ærlig, man kan jo alltid diskutere hva som er smartest. Er man ikke ærlig får man vertfall ikke svar. Men personen selv burde vel vite hvordan andre tenker. Selv om kanskje ikke alle er voksene nok til det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...