Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan øke sexlysten (kvinne)

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente i midten av 30-årene som sliter veldig med sexlysten om dagen. Jeg har ikke noe behov, ingen ønsker og ikke noe savn etter sex. Jeg bor sammen med kjæresten min, og vi har vært sammen i ca 2.5 år.

Grunnen til mangel på sexlyst er jeg relativt sikker på kan settes i sammenheng med at jeg er i en depresjon. Denne depresjonen har varierende grad av nedstemthet, tristhet og andre vanlige og normale symptomer, men det konstante er dårlig søvn og lite sexlyst. Jeg vet denne mangelen på sexlyst tærer på samboeren og forholdet, og jeg vil så gjerne fikse det. Men ikke på bekostning av meg selv. Så jeg kommer ikke til å "tvinge" meg til samleie bare fordi han er kåt. Jeg vil derimot finne tilbake til MIN kåthet, og jeg håper noen har noen gode råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb ut depresjonen. Skriv ned alt du kan, til du får oversikt over hva og når symptomene viste seg. Identifisér årsakene, og begynn dermed å delta på aktivitéter som motvirker depresjonen. Det kan være ting du ikke sér selv engang, vi mennesker flest har et ganske smalt syns"felt" hva psykologi angår, fordi vi lærer ikke å holde oversikt eller noe annet om det i skolen.

Da tror jeg sex- og livslysten kommer tilbake. Faktisk tenker jeg dét er den éneste måten å gjøre det på ^^ Altså, -jobbe- det ut. Det er svært lærerikt og spennende.

Skriv på notisblokk på pc eller i en privat bok. Én metode er å begynne å skrive generelt, få ned masse "rå-tekst", og deretter hente ut kvalitétsinformasjon ut av dette, som du kan jobbe videre med.

Du bør heller ikke undervurdére nyttighéten av å skrive ned den samme (ofte de mest vanskelige) hendelsene flere ganger (med en viss tids mellomrom). I vanskelige/stressfulle/tøffe perioder blir vi enda mer smalsynte og sårbare for "virusangrep" (depressive tanker). Men dette gir også rom for personlig vekst -hvis- man er åpen for å jobbe med seg selv. Selvledelse og psykologi burde være fag i barne- og ungdomsskoler.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg var redd det var dette som ville være svaret også. Jeg har jobbet mot depresjonene siden jeg fikk de i tenåra, så nå snakker vi ca 20 år med dette. Jeg har jobbet alene, men terapauter og med og uten medisiner. Jeg vet også med erfaring at dette er noe som kommer og går, og at jeg får perioder som i mer eller mindre grad slår meg ut for en tid. Jeg skulle bare ønske det var noe jeg kunne gjøre for å vekke sexlysten tilbake uten at jeg måtte ta tak i HELE problemet...

Lenke til kommentar

Såpass, ja - har det virkelig vart så lenge.. Da har du antageligvis gjort dét du kan ha gjort, og sannsynligheten for at du løser problemet med selvledelse/selvhjelp kanskje litt mindre. Men du bør ikke gi opp den prosessen for dét. Løsningen kan være like rundt hjørnet. Når man jobber med seg selv på den måten, så kan "åpenbaringen" være veldig nært forestående uten at man sér det. Men så klart, når det har gått så lang tid, så skjønner jeg absolutt at det er démotivérende.

Jeg tenker at i et sånt tilfelle så bør det kanskje være en idé å snakke med en sexolog? De har sikkert masse erfaring rund det her. Det er nok vél investérte penger for et par timer. Kanskje du er under noen offentlige ordninger så du kan få det på egenandél og dermed på frikort?

Lenke til kommentar

Hva bruker du fritiden til? Hvis du bruker mye tid på å gjøre ingenting, er et godt å råd å benytte tiden til noe annet. Gå ut. Gå tur. Tren. Få deg en hobby og bruk tid på noe du vil bruke tid på. Tren. I tillegg tror jeg det er viktig at du får gjort unna plikter og oppgaver som tynger deg, enten alene eller at du ber om hjelp, sånn at du slipper å tenke på det når du skal bruke tid på hobby, eller å være ute og gå tur. Og for all del, begynn å trene et par-tre ganger i uka. Det hjelper.

a241VZO_700b.jpg

Endret av johanf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass, ja - har det virkelig vart så lenge.. Da har du antageligvis gjort dét du kan ha gjort, og sannsynligheten for at du løser problemet med selvledelse/selvhjelp kanskje litt mindre. Men du bør ikke gi opp den prosessen for dét. Løsningen kan være like rundt hjørnet. Når man jobber med seg selv på den måten, så kan "åpenbaringen" være veldig nært forestående uten at man sér det. Men så klart, når det har gått så lang tid, så skjønner jeg absolutt at det er démotivérende.

Jeg tenker at i et sånt tilfelle så bør det kanskje være en idé å snakke med en sexolog? De har sikkert masse erfaring rund det her. Det er nok vél investérte penger for et par timer. Kanskje du er under noen offentlige ordninger så du kan få det på egenandél og dermed på frikort?

Sexolog er helt klart et spennende råd. Det tror jeg kanskje jeg skal se om jeg kan finne ut av. Takk for tips. :)

Lenke til kommentar

Hva bruker du fritiden til? Hvis du bruker mye tid på å gjøre ingenting, er et godt å råd å benytte tiden til noe annet. Gå ut. Gå tur. Tren. Få deg en hobby og bruk tid på noe du vil bruke tid på. Tren. I tillegg tror jeg det er viktig at du får gjort unna plikter og oppgaver som tynger deg, enten alene eller at du ber om hjelp, sånn at du slipper å tenke på det når du skal bruke tid på hobby, eller å være ute og gå tur. Og for all del, begynn å trene et par-tre ganger i uka. Det hjelper.

a241VZO_700b.jpg

Jeg er deprimert til tross for både trening på senter, på sykkel, på beina, med vekter, uten vekter, sammen med venner, PT eller alene. Men jeg takker for godt råd. :) Og hvis du har råd for å få opp sexlysta (utenom trening, for den er grei), tar jeg gjerne i mot det også. :D

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...