magiga Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Smarte busser, Kjeller-app og egenprodusert energi er noen av tiltakene.Slik kan den gamle flyplassen på Kjeller bli en ny, toppmoderne bydel Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Og i å gjøre så, ramponeres over hundre år med norsk luftfartshistorie, samt at man sier fu** you til småflymiljøet i landet. 4 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Ja vi ser jo hvor bra delesykler fungerer. Med bysykklene i Oslo hvor samtlige har en eller flere feil (selv om det er kjøpt inn nye), og det på dager med bra vær er umulig å få tak i en sykkel (jeg løp rundt i 45 minutter fra stativ til stativ en søndag med fint vær uten å få tak i en sykkel, mens folk tok sykler og satte dem utenfor restauranten de dro på så ingen andre kunne bruke dem mens de var der). 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Hydrogen til matlaging? Hvordan skal folk oppdage lekasjer når de kommer (bare snakk om tid)? Det er ikke mulig å tilsette lukt og farge til hydrogengass. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Barnevakt via app? Er disse studentene fullstendig galne? Og deling av vaskemaskin og kjøkken? Ikke akkurat veldig aktuelt for de som har studiedagene bak seg og ikke lengre er økonomisk avhengig av å bo i kollektiv. Og vil vi vaske minder tøy om vi bor i kollektiv? De som har bodd i kollektiv vet vel at selv om en deler fellesrom så er det ikke vanlig å dele plass i vaskemaskinen. Dagens vaskemaskiner er dessuten blitt mye bedre både på vannsparing, redusert forbruk feks ved halvfull maskin etc. Det virker som studentene kanskje har stolt vel mye på egne referanserammer fremfor å fokusere på hva folk ønsker seg.Det å komme hjem å kunne låse døra og få tid for seg selv uten mas er sannelig blitt mer og mer verdt for min del. Ja det er fint å være sosial og å tenke bærekraftig. Men så grønn at jeg bor i kollektiv og vasker boxerne mine og samtidig tar klesvasken for andre i kollektivet kommer nok aldri å skje. 6 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Lei en bil, lei en tilhenger..lei noe som folk ikke har et forhold til ,som sitt. Det er stort sett som..leiehengere; ødelagte kontakter, knuste lykteglass, rustne eller trevlete sikringswire. Så dette med erfaringer fra bysykler. Jeg vil, når det passer, kunne hive meg i bilen og dra på tur, etter å ha vasket ferdig både oppvasken og klærne mine..ikke vente på den som ikke gidder å gå ned i kjelleren og tømme ut av vaskemaskinen, ikke gidder å stille iht vaskelisten. 1 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Og når ungene skal i barnehagen eller på fotballtrening, da tar man bare fram mobiltelefonen og vips så står det en bil klar. Fantastisk. 1 Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Må si meg enig i at det høres ut som en strålende idé til en studentby, men dessverre ikke helt forenlig med familieliv i mine øyne. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Høres ut som et mareritt. Psykopatfabrikk. og tror på deling og sterkt sosialt samhold. Passer bra fra nordmenn som helst vil ha hele seteseksjoner for seg selv på buss og bane. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Vær litt raus med studentene, da. Det er ikke alt som er gjennomførbart, men like fullt er det viktig å lufte idéer. Og de kommer som regel fra unge mennesker. Det er greit nok å økse forslagene, men det er mange folk som tenker annerledes enn de som kritiserer. Og delingsøkonomien kommer for fullt, enten du vil eller ikke. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Vær litt raus med studentene, da. Det er ikke alt som er gjennomførbart, men like fullt er det viktig å lufte idéer. Og de kommer som regel fra unge mennesker. Det er greit nok å økse forslagene, men det er mange folk som tenker annerledes enn de som kritiserer. Og delingsøkonomien kommer for fullt, enten du vil eller ikke. Ja, det er lov å ha ideer, men lytte til folk med livserfaring er også en god ting.? 2 Lenke til kommentar
Tore Aurstad Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Noen ganger lurer jeg på om disse arkitektoniske ideutkasttegningene, skissene og designforslagene og endelige utkast som både arkitekter og studenter lager på datamaskinen har programvare som kommer med et clipart-bibliotek på noen gigabyte fylt med bilder av hipstere. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 (endret) Vær litt raus med studentene, da. Det er ikke alt som er gjennomførbart, men like fullt er det viktig å lufte idéer. Og de kommer som regel fra unge mennesker. Det er greit nok å økse forslagene, men det er mange folk som tenker annerledes enn de som kritiserer. Og delingsøkonomien kommer for fullt, enten du vil eller ikke. Ja, det er lov å ha ideer, men lytte til folk med livserfaring er også en god ting.? Man kan sei at 1/6 av tid/ kostnader til inntekts ervervelse er skulegang.Når da 6000 elever var uten studentbolig i Oslo ved start av forige års høst semester og det har vert slik i 30-40 år, ja da fortel det om rusk i maskineriet/ blandingsøkonomien. Bra studentene tar dette opp en gang til, mens tidligere studentene som nu er 50 eller eldre (vår middelklasse) gjorde nett det samme. Tja, man vil neppe se artikler i pressen om dette, sā lenge avisredaksjoner driv med hybelutleige. Dette som var enkelt for så mange år siden. På den annen side er Watergate og pressen mer samkjørte nu, Good save the demokracy and all stupid A**** Endret 29. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
wiz Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 Hvor langt frem i tid? Drømmen er viktig å ha, men drømme gjør man ofte best når man sover. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Hvor langt frem i tid? Drømmen er viktig å ha, men drømme gjør man ofte best når man sover. 1 Lenke til kommentar
awil Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Hydrogen til matlaging? Hvordan skal folk oppdage lekasjer når de kommer (bare snakk om tid)? Det er ikke mulig å tilsette lukt og farge til hydrogengass. Men hydrogengass samler seg ikke opp hvis det er lekkasje, og trekker rett ut av huset. Husk at hydrogen er mye lettere enn luft og trekker igjennom det meste, så faren for eksplosjon er veldig liten. Mitt spørsmål er hvorfor man vil styre med lagring og distribusjon av hydrogenet, når vi har et perfekt og effektivt distribusjonsnett for energi: strømnettet. Hvis man vil bruke hydrogenet til energi, brenn det sentralt i et lite kraftverk nær produksjonen og mat energien til strømnettet. Bruk induksjonsplater til matlaging. Det må da være mye mer effektivt, mye billigere og mye enklere. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Hydrogen til matlaging? Hvordan skal folk oppdage lekasjer når de kommer (bare snakk om tid)? Det er ikke mulig å tilsette lukt og farge til hydrogengass. Men hydrogengass samler seg ikke opp hvis det er lekkasje, og trekker rett ut av huset. Husk at hydrogen er mye lettere enn luft og trekker igjennom det meste, så faren for eksplosjon er veldig liten. Mitt spørsmål er hvorfor man vil styre med lagring og distribusjon av hydrogenet, når vi har et perfekt og effektivt distribusjonsnett for energi: strømnettet. Hvis man vil bruke hydrogenet til energi, brenn det sentralt i et lite kraftverk nær produksjonen og mat energien til strømnettet. Bruk induksjonsplater til matlaging. Det må da være mye mer effektivt, mye billigere og mye enklere. Tror ikke det treng et svar, da det er gjens BI lærdom...! Kan man selge strømmen to ganger til noken tullinger i MDG så gjør man det.Det er mange produkter og løysinger som er langt dårligere nu enn for 50 år siden. Stikk bare inn om en brukthandel, eller se på noen gamle bruer og murer i sten. Pressen i dag får ferdige pakker som koster dei lite, debattene er blitt innholdsløse og lite vurderende i forhold til tidligere. Så hvem voldtok Belona og Tesla . En gammel snart 20 år låt, med like godt poeng fra min venn i røldal. https://youtu.be/bWXazVhlyxQ Endret 29. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå