Dobbeltabbe Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Jeg har lest lovtekstene om personlig konkurs, men lurer på om noen kan hjelpe meg med litt mer utfyllende forklaring. Det står at man kan få beholde "en vanlig lønn" til å betjene husholdning og mat, ca hvor mye vil det si? Er det inkludert boutgifter eller i tillegg? Jeg har et refinansieringslån der min mor er medsøker, med sikkerhet i hennes bolig. Om jeg blir slått personlig konkurs, blir lånet overført til henne alene eller blir det også satt "på vent" slik som resten av gjelden? Så til den personlige delen av dritten: er det i det hele tatt mulig å opprettholde et samboerforhold når den ene er personlig konkurs, eller kan jeg se frem til resten av mitt liv alene i bedriten nav-bolig uten fremtid? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Vil ikke kreditor jakte de pengene og verdiene som er i boet, inkludert kausjonister og andre medlåntakere? Det er jo det som er hensikten med kausjon, man stiller personlig ansvarlig for andres gjeld. Så om du ikke betaler går de videre til neste med verdier. Er det tinglyst pant i boligen til moren din? Har forresten ikke oversikt over regler og normer ved personlig konkurs Endret 25. august 2017 av newman221 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 1: Når det gjelder hva du får beholde av lønn, gjelder følgende: (forskrift om livsoppholdssatser § 3) § 3.Satser for underhold av skyldneren og dennes ektefelle/samboer Satsene utgjør per måned: a) kr 8 463 for enslig skyldner, b) kr 7 165 for skyldner som er gift eller samboer, c) kr 14 331 for skyldner som forsørger ektefelle eller samboer. Satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport. Boligutgifter er ikke inkludert. Som boligutgifter regnes husleie, betjening av boligtilknyttet gjeld, boligforsikring, kommunale avgifter, festeavgift, nødvendig vedlikehold, felleskostnader i boligsammenslutninger og andre nødvendige utgifter som gjelder boligen. Utgifter til elektrisitet, oppvarming og innboforsikring anses ikke som boligutgifter. 2: Banken kommer nok til å kreve din mor for disse pengene. Da kan ikke banken kreve deg for pengene, men din mor kan kreve regress fra deg. Regresskravet kan imidlertid falle bort på linje med andre krav hvis du søker gjeldsordning. Hvis du ikke søker gjeldsordning men bare går konkurs, kan banken kreve deg for lånet etter at konkursen er opphevet, med fradrag for den dekning de har fått fra konkursboet og det de evt. har fått fra din mor. 3: Det er mulig å opprettholde et normalt samliv selv om man går konkurs eller søker gjeldsordning, men det kan være vanskelig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Når det åpnes gjeldsforhandlinger forbys kreditor å gjøre kausjon gjeldende, jf. gjeldsordningsloven § 3-4 første ledd bokstav f. Hvis det innvilges gjeldsordning, og ett av kravene som omfattes har medskyldnere eller kausjonister, skal gjeldsordningen bestemme hvilke konsekvenser gjeldsordningen skal ha for disses stilling, jf. gjeldsordningsloven § 4-2 fjerde ledd (frivillig gjeldsordning) og § 5-2 (tvungen gjeldsordning). Disse vil bli varslet og gitt status som kreditorer. Hovedregelen er at det kun er skyldneren som nyter godt av gjeldsordning. Ved en gjeldsordning vil både hovedkrav fra bank og regresskrav fra samskyldner/kausjonist falle bort, men kravet mot samskyldner/kausjonist vil bestå. Kravet blir da endelig hos samskyldneren/kausjonisten med mindre gjeldsordningen innebærer at også denne fritas for gjeldsansvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå