Gå til innhold

lappe bass element?


Anbefalte innlegg

skulle montere en 10" i kasse og brukte en elektrisk skrutrekker.. var litt uforsiktig så skrutrekkern glapp og spissen gikk rett gjennom elementet!

 

hullet er helt uti kanten i opphenget..

 

er det noen mulighet og lappe dette??

 

 

Er bare en halveis billig sub fra ljudia, men hadde likevel vært greit og fått fiksa det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Silikon er IKKE et spesielt godt lim, ville egentlig driste meg til å si at det faktisk er et dårlig lim. Dessuten så er den en risiko for at enkelte limtyper faktisk kan etse på forskjellige typer flater. (skal ikke si 100% at silikon reagerer med membranen på et basselement, men.)

 

Ville kanskje anbefale et Z-lim som vi kaller det på fagspråket ( :p )

det er andre løsemidler i, og skal ikke etse.

 

Men, vil alikevel anbefale deg å ta tipset mitt med en bøtte salt, for jeg har ikke så veldig god greie på høyttalere og denslags.

Lenke til kommentar

Vel... jeg har prøvd å lappe på et basselement før, uten videre hell :p

 

Kjøpte meg en pakke rizzla og begynte å lappe med superlim... etset tvers gjennom hele driten og rant nedover elementet heh. Endte opp med at jeg lappet hele elementet med rizzla og trelim... Denne "reperasjonen" holdt i vel et halvår før jeg sprengte hele skiten osv...

 

Fikk den inn til en fyr som fikset høytaleren (tok begge for å få lik lyd). Begge var vist sprengt og nå da fikk jeg helt nye orginal elementer til høytalerene. Funker som en drøm! Mye bedre lyd nå enn før (heh).

 

Så rådet mitt er å enten skifte element selv, eller få en som gjør det på "hobby"-basis til å gjøre det. Sjekk lokalaviser osv. Kostet meg 700kr ellerno å få skiftet alt.

Lenke til kommentar

Sikaflex vil nok fungere, ja. Andre løsemidler enn i silikon. Men dette limet er jo satans dyrt, da. koster jo 200 spenn for en tube!

Da bør du heller gå på vanlig akryl-masse, godt alternativ til sikaflex, og koster bare en 4.del... :)

Tror forsåvidt du skal kunne klare å lappe med det. blir omtrent samme konsistens som silikon.

 

lite tips: hvis du skal dra ut silikonen/ akrylmassen / sikaflexen, så kan du ta lit zalovann på fingeren, så blir det ikke så veldig klinete. :)

Lenke til kommentar

silikon vil ikke engne seg til dette da slag/vibrasjoner over tid ville løsne det (er mere engnet til tettningsmiddel å ikke lim)..

 

lynlim ville bli veldig sprøtt å ville smuldre bort..

 

ville ha fundert på om det ikke ville være en løsning å legge strie strimler å passende lim på.. da det ville være mere stabilt.. eller lingnende løsning..

 

vist du sjønner.. lappe over..

 

med pappir vist det er det som er brukt kan du ta litt tykke pappir strimler ( i en bredde som er minst det dobbelte av hullet) å legge i bløt i tynflytende (kontaktlim?) lim av et slag får så å påføre det der du stryker "lappen" gjevnt utover membranen (over hullet)

 

 

forklarer like bra som en :ermm: ... ja noe..

Endret av jossa
Lenke til kommentar
Sikaflex vil nok fungere, ja. Andre løsemidler enn i silikon. Men dette limet er jo satans dyrt, da. koster jo 200 spenn for en tube!

...

lite tips: hvis du skal dra ut silikonen/ akrylmassen / sikaflexen, så kan du ta lit zalovann på fingeren, så blir det ikke så veldig klinete. :)

 

Jeg kan anbefale sikaflexn på d varmeste :woot: har brukt den til å lappe to 12" i membranen, aldri noe prob med de... (og d koster 99,- for en tube på Europris :thumbup: )

Og ja, følg tipset å bruk zalovann på fingeren da du skal dra sikaflexen utover, ellers får du d aldri av igjen!

Lenke til kommentar

Kontaktlim tror jeg vil holde, men er usikker på hvordan dette limet vil reagere på kantopphenget.

 

Hvis hullet ikke er for stort, kan man trolig presse hullet litt sammen ved å presse med fingrene på hullet på begge siden av kantopphenget (du må da ta ut elementet).

 

Andre "fancy" ideer vil være å bruke lappesaker til sykkeldekk.

Lenke til kommentar

Regner med at du har fått deg en lærepenge nå, dyr sådan.

 

Hvis elementet var av en PA-type, skal det være mulig å rekone, men det virker som om elementet ditt var ganske rimlig (Synsing)... Rekoning koster omtrent en tusenlapp.

 

Dette leste jeg om i et blad for et par år siden, og kan svare deg i morgen, da jeg ikke er hjemme nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...