Gå til innhold

Kan roboten Eva sprenge grensene for bruken av robotteknologi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar man får det man betaler for. Dess billigere roboten er, dess kjipere er motorer og slikt med tanke på slitasje. Det er f.eks. svært stor slitasjeforskjell på servoer av ymse slag, og en robot skal jo helst kunne operere nonstop i lengre perioder for å være nyttig.

Uansett kjekt med konkurranse på dette segmentet for småskala produsenter.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var en del robotarmer under 50 000 kr allerede jeg da. I og med at rimelig store industrirobot armer vel har kommet så lavt som under 300 000 kr.

Og når det gjelder girkassen det snakkes om regner jeg med at en av de to produsentene det snakkes om er "harmonic drive", og deres patent på en simpel type "strain wave" gir som brukes i en del roboter har gått ut for noen år siden så alle står fritt til å produsere slike nå.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var en del robotarmer under 50 000 kr allerede jeg da. I og med at rimelig store industrirobot armer vel har kommet så lavt som under 300 000 kr.

Og når det gjelder girkassen det snakkes om regner jeg med at en av de to produsentene det snakkes om er "harmonic drive", og deres patent på en simpel type "strain wave" gir som brukes i en del roboter har gått ut for noen år siden så alle står fritt til å produsere slike nå.

hvor lenge varer ett patent?

Lenke til kommentar

hvor lenge varer ett patent?

Pleier å være 20 år

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...