gladlaks1 Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Hei Håper på tips til hva som kan være galt med bilen min Har kontaktet Toyota og de sier at girkassen min er vedlikeholdsfri Når jeg starter bilen når den er kald. Setter den i revers og trykker forsiktig på gassen, så smeller/dunker den i revers. Det går bedre når bilen er litt varm Kjører jeg fremover når bilen er kald, så rykker det voldsomt i bilen hvis jeg prøver å bremse rolig. Alt blir bedre etter bilen har blitt varm. Har lest at den typen automatgir som toyota auris 2008 model er en dårlig girkasse? Endret 24. august 2017 av gladlaks1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Er ikke det en CVT-kasse? I så fall så vil jeg tro at oljeskiftintervall bør ligge på omtrent sånn ca hver gang du bytter motorolje. Om den skal ha tjangs til å leve. Kjenner ikke til denne kassen, så det kan være jeg tar feil, men alle de CVT-ene jeg har vært borti liker svært dårlig å gå på samme oljen hele livet. At toyota sier slikt føyer seg egentlig bare inn i rekken av bilprodusenter som har kommet med samme påstand, at kassen er vedlikeholdsfri. Både Volvo og Merce har måttet spise i seg de ordene, og SVJV er det ingen av disse som sier det samme i dag. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Sjeldent noe problemer med automat på Toyota, ofte for lite olje hvis det er noe. Det kan høres sånn ut i og med at den blir bedre med varm motor. Eller du har kanskje MMT? Som er en forferdelig girkasse på alle mulige måter. Da er det vel på tide å bytte aktuator og clutch. Toyota anbefaler kun oljeskift intervaller til Taxi`er når det kommer til CVT. Jeg har byttet CVT girkasse 1 gang og tatt noen oljeskift på Taxi`er. Ellers ikke rørt de girkassene etter 6år hos Toyota. Jeg tror ikke Auris ble levert med CVT? På vanlige Toyota 5 trinns manuell kasser så får man gjerne ulyd i et par hovedlagre når bilen blir gammel. Min påstand er at dette kommer av lite oljeskift(ingen skiftintervaller), men Toyota teknisk er uenige. Bilene er også gamle når dette skjer(over 10år) og bilen har allerede holdt lenger enn den var tiltenkt. Derfor er det ingen som bryr seg. Lenke til kommentar
gladlaks1 Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 MMT høres veldig riktig ut Kan man bytte olje selv? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ja her kan du bytte olje som på vanlig tradisjonell manuell. Hvis du har MMT så tror jeg uansett ikke at det er problemet. Disse pleier også å ha ganske ny olje pga tidligere reparasjoner. Jeg hadde bare peila den. Gå inn med tester å se hvor mange clutch justeringer den har gjort. Deretter grunn innstiller man alt og initialiserer på nytt. Da kan det hende det går ei stønn tell. Som oftest så er dette en aktuator feil, altså den motoren som clutcher for deg driver å kødder. Dem er ofte helt irra i filler innvendig og stempelstanga går tregt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Vedlikeholdsfri automatkasse er som regel bullshit. Oljeskift og flushing er alltids kjekt. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 At man aldri skal skifte olje på noe som er utsatt for norske forhold er det dummeste jeg hører. Blir bare provosert. Sier seg selv at du ikke kan kjøre over 200 tusen på samme olja. Uansett hvor fancy navn og hvor mange dyre tilsettinger den har så blir olja forringet. Det finnes flere verksteder som spesialiserer seg på flushing av girkasse og har mye fint utstyr. Nå kjenner jeg ikke til den typen girkasse du har, men diagnose og oljeskift er nok på sin plass. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) At man aldri skal skifte olje på noe som er utsatt for norske forhold er det dummeste jeg hører. Blir bare provosert. Sier seg selv at du ikke kan kjøre over 200 tusen på samme olja. Uansett hvor fancy navn og hvor mange dyre tilsettinger den har så blir olja forringet. Det finnes flere verksteder som spesialiserer seg på flushing av girkasse og har mye fint utstyr. Nå kjenner jeg ikke til den typen girkasse du har, men diagnose og oljeskift er nok på sin plass. Jo på girkassene som er i hybridene til Toyota er det ikkenødvendig. Om det har noe med at det er planergir og ingen clutch i den er jeg usikker på... Du har aldri hørt om noen med Prius som har girkassetrøbbel. De går ofte langt også. Endret 25. august 2017 av Randeboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå