Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Personlig skytjeneste

Anbefalte innlegg

Hei,

noen som kjenner de forskjellige skytjenester?

Trenger noe som kan fungere litt på samme måte som iCloud hvor filer blir flyttet til server basert på dato.

Seafile har denne funksjonen på sett og vis (cache for brukte filer fram til synkronisering). Men denne funker ikke for MAC enda, og aner ikke når det kommer. Seafile mangler også Online Garbage Colletion og fulltekst søk i filer for gratis utgave, pro utgave har kun 3 brukere. Har ikke noe i mot å betale litt, men 100 dollar syns jeg er litt mye per år. Spesielt når halve familen bruker MAC og ikke får den funksjonaliteten som betyr mest.

Trenger noe som er Kryss-platform, bruker en miks med MAC, Linux og Windows.

Alt skal lagres/sync mot sentral server for å holde backups enkelt.

Mange takk for tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OwnCloud?

Så vidt jeg ser har ikke OwnCloud mulighet for "utvidet" lagring, altså offline for lagrede filer på PC med autosync når PC kommer online . Samt delta copy, det vil her bli full opplasting av alle filer ved endringer. Mine foreldre som også skal ta denne tjenesten i bruk sitter med ADSL så opplasting må gjøres så effektivt som mulig.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener med utvidet/offline lagring... Tenker du på om serveren går ned?

Om klient ikke har internett vil den fortsette synkronisering når den får internett igjen. Du har tilgang til offline-folders/files...

Du vil ikkje måtte laste opp ALLE filer dersom du gjør en endring, kun den aktuelle filen som er endret. Delta-sync betyr at man kun laster opp det som faktisk er endret.

Enkelt forklart: Hvis du har 100 linjer tekst i et dokument, og legger til 10 linjer vil owncloud laste opp hele filen (110 linjer).

Mulig det var dette du mente...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener med utvidet/offline lagring... Tenker du på om serveren går ned?

Om klient ikke har internett vil den fortsette synkronisering når den får internett igjen. Du har tilgang til offline-folders/files...

Du vil ikkje måtte laste opp ALLE filer dersom du gjør en endring, kun den aktuelle filen som er endret. Delta-sync betyr at man kun laster opp det som faktisk er endret.

Enkelt forklart: Hvis du har 100 linjer tekst i et dokument, og legger til 10 linjer vil owncloud laste opp hele filen (110 linjer).

Mulig det var dette du mente...

Punkt 1: Utvidet lagring her mener jeg at dokumenter jeg bruker skjeldent legges kun på server mens dokumenter jeg bruker ofte caches på laptop. Det vil også si at jeg kan ha dokumenter i mappe som overstiger laptops lagringskapasitet, bruker bare lokal lagring til caching. Seafile har denne funksjonen for sin win og linux klient, OSX har ingen klient her enda. (ref: https://blogs.seafile.com/2016/09/02/announcing-seafile-drive-client-a-new-way-to-map-seafile-storage-as-virtual-drive/ )

Punkt 2: foretrekker delta-sync (altså laste opp bare endringer), men kan gjøre unntak hvis det finnes klient som støtter punkt 1 (dette er viktigst).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...