Gå til innhold

Over halvparten av norske bedriftsledere tror at GDPR ikke angår deres virksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med GDPR følger også retten til å bli glemt, noe som innebærer at en virksomhet må slette all informasjon om en person, dersom denne personen krever dette"

 

Kassen på rema: Kvittering? Nei, men slett informasjonen knyttet til betalingen og videoopptaket.

 

Faktura: Nei, bare slett all data knyttet til meg dere.

 

Utestengt fra et kommentarfeltet el.: Slett det dere har om meg dere.

 

En har rett til å få personlig data slettet, men bare så sant organisasjonen ikke lenger har en god grunn til å oppbevare den.

Lenke til kommentar

"Med GDPR følger også retten til å bli glemt, noe som innebærer at en virksomhet må slette all informasjon om en person, dersom denne personen krever dette"

 

Kassen på rema: Kvittering? Nei, men slett informasjonen knyttet til betalingen og videoopptaket.

 

Faktura: Nei, bare slett all data knyttet til meg dere.

 

Utestengt fra et kommentarfeltet el.: Slett det dere har om meg dere.

 

En har rett til å få personlig data slettet, men bare så sant organisasjonen ikke lenger har en god grunn til å oppbevare den.

 

I stor grad korrekt, og derfor kan ikke slettingen av faktura og kvittering i kassen gjøres. Fordi andre lover sier at det skal oppbevares - altså har organisasjonen en god grunn til ikke å slette. Men videoopptaket skal slettes.

 

Det er også et spørsmål om du kan slettes fullstendig, lovverket sier nemlig ikke det. Det sier bare at man kan få behandlingen begrenset eller motsette seg en behandling.

 

@BippeStankelbein: Klart det ikke angår "deg" - GDPR angår organisasjoner/bedrifters håndtering av personopplysninger - og du er vel ikke en organisasjon. Men det angår garantert organisasjonen du arbeider i. F.eks har garantert alle organisasjoner databasert lønns og HR-info. Da gjelder med all sannsynlighet GDRP.

 

Men så angår det likevel deg - fordi det gir deg en mengde rettigheter. F.eks kan du motsette deg profilering for direkte markedsføring. Det betyr faktisk at både Facebook og Google må endre sitt system for annonsering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...