Grogg Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Kan man få reparasjon av knust mobilskjerm dekket via reklamasjonsretten? Jeg har ALDRI mistet mobilen i bakken eller utsatt den for slag. Kjøpte den fra NetOnNet i juni i år, en Samsung Galaxy s7 Edge. Dro hjem på besøk i går, brukte mobilen på bussen og da var den hel og fin. Rett før jeg kom frem la jeg mobilen i vesken, i et eget rom, ikke inntil noe hardt eller tungt. Det er en liten veske, den kan ikke ha havnet i klem under noe. Vesken ble lagt i en myk stol og så flyttet til senga på det gamle rommet mitt, ingen har mistet den i bakken eller liknende. Innen barn eller dyr til stede som kan ha vært uforsiktige. Da jeg noen timer senere tok mobilen ut av vesken var nedre høyre side av mobilen sprukket opp med tre lange sprekker som starter fra samme felt nederst på skjermen, hvor det ser ut som om det er bittelitt knust om man ser nøye etter. Absolutt ingen andre tegn til skader på rammen rundt mobilen eller ellers. Hadde på beskyttelsesfilter på skjermen da det skjedde. Dette er jo helt innenfor "normal bruk", jeg har ikke brukt mobilen feil på noen måte (som i å miste den i bakken). Har jeg da en sak, og kan kreve å få den reparert av NetOnNet via reklamasjonsrett? Eller er det helt umulig med knust skjerm ettersom de vil påstå at jeg HAR mistet den i bakken også blir det ord mot ord? Reparasjon koster rundt 3300 kr. Ny mobil koster nå 5000 kr. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Tror ikke du har noen sak. Har vel fått en yttre belastning. Er vel umulig å bevise at den burde ha tålt det. Jeg vil tippe at telefoner der glasset går helt ut på kanten har dette problemet. 2 Lenke til kommentar
akle Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Det var et problem med noen Sony Xperia Z modeller. https://www.dinside.no/okonomi/jo-sony-xperia-mobiler-kan-sprekke-helt-av-seg-selv/60989178 Å få det bevist og godkjent som reklamasjon er vel det vanskelige. Den kan ha fått seg et lite hakk i siden en gang i tiden, så kan det sprekke skikkelig lenge etterpå. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Hverken garanti eller reklamasjon på knust skjerm 2 Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 Takk for svar! Ser at dette kan bli vanskelig, men samtidig har jeg ikke lyst til å bare gi opp uten å prøve. Det er jo for ille om man skal akseptere at mobiler knuser sånn uten videre, selv om man er forsiktig med dem. Ønsker å legge litt press på Samsung til å reparere mobilen. Skrev et innlegg på Samsung sin Facebook-side og ble rådet av dem til å sende mobilen inn til Mobylife, reparasjonsfirmaet de bruker. Tror jeg kommer til å gjøre det, vil bare undersøke litt mer først for å prøve å finne ut av risikoen for at jeg ender opp med null hjelp og et kjipt konsultasjonsgebyr. Dubious: Er du helt sikker på det, eller er dette bare gjetning? I og med at Samsung rådet meg til å sende inn mobilen fikk jeg jo inntrykk av at jeg hadde en sjanse til å få det dekket. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Knust skjerm pga. ytre omstendigheter og en skjerm som knuser pga. en konstruksjonsfeil er to forskjellige ting. Sistnevnte er omtrent umulig å bevise og førstnevnte er omtrent umulig å motbevise. Bra kombinasjon, lykke til 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Samsung vil nok bare ha det bekreftet at det er brukerfeil Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Hvis en mobilskjerm tilsynelatende sprekker av seg selv, så skyldes det vanligvis en tidligere skade/belastning. Det kan f.eks. ha vært en klemskade (uheldig plassering i lomme eller veske) tidligere som har gitt en brist i glasset som ikke synes ved vanlig bruk. Det er minimal sjanse for å få dette gjennom som en reklamsjonssak, men skal man prøve å gjøre noe så må telefonen undersøkes av autorisert verksted. 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Hverken garanti eller reklamasjon på knust skjerm Dette var vel litt bastant. Kommer ikke det an på hvorfor skjermen er knust? Ved produksjonsfeil på glasset slik at det blir spenninger i skjermen er jo det en klar garantisak, og har garantien gått ut er det mulig å reklamere. Et sammenlignbart eksempel kan være å tenke på dusjvegger som plutselig eksploderer. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Hverken garanti eller reklamasjon på knust skjerm Dette var vel litt bastant. Kommer ikke det an på hvorfor skjermen er knust? Ved produksjonsfeil på glasset slik at det blir spenninger i skjermen er jo det en klar garantisak, og har garantien gått ut er det mulig å reklamere. Et sammenlignbart eksempel kan være å tenke på dusjvegger som plutselig eksploderer. Det har du åpenbart rett i. Problemet er å bevise at det er det som har skjedd. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 De kommer aldri til og reparere en ytre skade på garanti eller reklamasjon, Det gjelder nesten alt av produkter etter min erfaring. Har selv kjøpt headset som har hatt så dårlig kvalitet at det har gått i stykker ( konstruksjonsmessig ) av helt vanlig bruk og fikk ikke noe igjen for dette selv om jeg tok meg bryet med og sende inn hodetelefonene til produsenten.. Det er YTTERST få som er villig til og hjelpe deg om produktet du kjøpte, uansett hva det er har fått fysiske skader med mindre du har en "idiot garanti" som dekker alt. Du kan bruke innboforsikring kanskje ? Det var det jeg endte opp med og gjøre med headsettet. 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Det er heller ikke noen kjent feil på samsung telefoner at de sprekkker av seg selv og de telefonene som det har skjedd på (sony) har det vært ren sprekk uten noe knust på. I ditt tilfelle starter 3 sprekker fra samme sted og den er knust(kanskje mangler noe glass der) det det startet. Det tyder på noe i veska har laget press der. Du vil nok desverre tape denne kampen 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Jeg har jobbet på både PC-verksted og på Eplehuset, og jeg kan garantere dere at knust skjerm ikke er en reklamasjonssak/garantisak. I noen helt ekstreme tilfeller "kan" kanskje skjermen sprekke som følge av konstruksjonsfeil, men det er ikke normen for å si det sånn. Knust og sprukket skjerm kommer av ytre belastninger, ferdig snakka. Enten en mikroskopisk sprekk som har blitt verre med tiden, eller ved plutselig ytre påvirkning som feks fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Jeg har jobbet på både PC-verksted og på Eplehuset, og jeg kan garantere dere at knust skjerm ikke er en reklamasjonssak/garantisak. I noen helt ekstreme tilfeller "kan" kanskje skjermen sprekke som følge av konstruksjonsfeil, men det er ikke normen for å si det sånn. Knust og sprukket skjerm kommer av ytre belastninger, ferdig snakka. Enten en mikroskopisk sprekk som har blitt verre med tiden, eller ved plutselig ytre påvirkning som feks fall. Jeg har hørt rykter om at dere som jobber som den ene parten i reklamasjonssaker ofte taper mot den andre parten i forbrukerrådet. Men hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Har man husforsikring og innbo Pluss i Gjensidige er skjermforsikring inkludert 500 i egenandel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå