Gå til innhold

RYKTE: Apple legger autobilplanene på hylla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så snart kan ugdommen slippe å ta setfikatet for de kan bare sette seg inn i en doning og fortelle hvor de vil dra så starter bilen og kjører dem rygt frem, så da bilr bilsertfikatet uintresandt eller hva?

 

Det er i utgangspunktet riktig. Det eneste som er usikkert er ordet "snart".

Når level 5 autonom kjøring blir tilfelle, og godkjent rundtom i den siviliserte verden er det store spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø

 

Sonar og/eller sensorer i veibanen, i tillegg til andre sensorer som uansett er på bilen allerede, for å samarbeide med traction control, lane assist, ABS og tilsvarende.

 

Baseres det på sonar, så har du en enhet som sender lyd foran seg, for så å lytte etter refleksjonene, for å finne veien basert på "signaturer" på refleksjoner fra kjente underlag. Samme teknologi brukes i dag for å gi biler støtte for ACC, adaptive Cruise Control, bortsett fra at den sender/mottar/registrerer-og-behandler bare signalene rett frem, og ikke nedover mot bakken.

 

Mest sannsynlig vil det nok først og fremst basere seg på som sensorer i veibanen forteller hva som er midtstripa, veiskulderen eller filskillet du har til venstre og høyre for deg. I noen tilfeller og/eller veistolpene, slik at bilen skjønner hvor den er.

 

Ved hjelp av sensorene og data fra trafikk og veidata, som alle biler vil "sladre" til, vil den kontinuerlig sjekke friksjon, slik at du ikke tillates å holde raskere fart enn det som er forsvarlig.

 

NB! Dette er selvsagt et scenario som er noen år frem i tid, da det både koster endel kroner å sette opp, og trengs endel tid for å dekke veinettet med tilstrekkelig mengde sensorer. I tillegg må jo selvsagt både programvare og maskinvare finnes opp, utvikles og testes, før man har enheter å masseprodusere, utplassere og utveksle brukelig info fra.

 

Å gjette på at det nok tar minst 15-20 års tid før vi har en viss utbredelse av dette, er nok neppe usannsynlig/pessimistisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø

Sonar og/eller sensorer i veibanen, i tillegg til andre sensorer som uansett er på bilen allerede, for å samarbeide med traction control, lane assist, ABS og tilsvarende.

 

Baseres det på sonar, så har du en enhet som sender lyd foran seg, for så å lytte etter refleksjonene, for å finne veien basert på "signaturer" på refleksjoner fra kjente underlag. Samme teknologi brukes i dag for å gi biler støtte for ACC, adaptive Cruise Control, bortsett fra at den sender/mottar/registrerer-og-behandler bare signalene rett frem, og ikke nedover mot bakken.

 

Mest sannsynlig vil det nok først og fremst basere seg på som sensorer i veibanen forteller hva som er midtstripa, veiskulderen eller filskillet du har til venstre og høyre for deg. I noen tilfeller og/eller veistolpene, slik at bilen skjønner hvor den er.

 

Ved hjelp av sensorene og data fra trafikk og veidata, som alle biler vil "sladre" til, vil den kontinuerlig sjekke friksjon, slik at du ikke tillates å holde raskere fart enn det som er forsvarlig.

 

NB! Dette er selvsagt et scenario som er noen år frem i tid, da det både koster endel kroner å sette opp, og trengs endel tid for å dekke veinettet med tilstrekkelig mengde sensorer. I tillegg må jo selvsagt både programvare og maskinvare finnes opp, utvikles og testes, før man har enheter å masseprodusere, utplassere og utveksle brukelig info fra.

 

Å gjette på at det nok tar minst 15-20 års tid før vi har en viss utbredelse av dette, er nok neppe usannsynlig/pessimistisk.

 

Nå må jeg nesten spørre, hvordan kan bilen sjekke etter om friksjonen er tilstrekkelig uten å bremse/gasse på? Dekktyper gir også svært forskjellig tilbakemelding om når det er glatt.

Vegvesenet har sagt at selvkjørende biler kan være så nærme som 3 år til, og de gleder seg til dette kommer, fordi bilene kan kjøre tettere fordi man fjerner den menneskelige unøyaktigheten for å holde samme hastighet, men jeg kommer til å nekte til jeg blir blå for  ha en selvkjørende bil 2 meter bak meg i 80km/t på snøføre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø

Sonar og/eller sensorer i veibanen, i tillegg til andre sensorer som uansett er på bilen allerede, for å samarbeide med traction control, lane assist, ABS og tilsvarende.

 

Baseres det på sonar, så har du en enhet som sender lyd foran seg, for så å lytte etter refleksjonene, for å finne veien basert på "signaturer" på refleksjoner fra kjente underlag. Samme teknologi brukes i dag for å gi biler støtte for ACC, adaptive Cruise Control, bortsett fra at den sender/mottar/registrerer-og-behandler bare signalene rett frem, og ikke nedover mot bakken.

 

Mest sannsynlig vil det nok først og fremst basere seg på som sensorer i veibanen forteller hva som er midtstripa, veiskulderen eller filskillet du har til venstre og høyre for deg. I noen tilfeller og/eller veistolpene, slik at bilen skjønner hvor den er.

 

Ved hjelp av sensorene og data fra trafikk og veidata, som alle biler vil "sladre" til, vil den kontinuerlig sjekke friksjon, slik at du ikke tillates å holde raskere fart enn det som er forsvarlig.

 

NB! Dette er selvsagt et scenario som er noen år frem i tid, da det både koster endel kroner å sette opp, og trengs endel tid for å dekke veinettet med tilstrekkelig mengde sensorer. I tillegg må jo selvsagt både programvare og maskinvare finnes opp, utvikles og testes, før man har enheter å masseprodusere, utplassere og utveksle brukelig info fra.

 

Å gjette på at det nok tar minst 15-20 års tid før vi har en viss utbredelse av dette, er nok neppe usannsynlig/pessimistisk.

 

Nå må jeg nesten spørre, hvordan kan bilen sjekke etter om friksjonen er tilstrekkelig uten å bremse/gasse på? Dekktyper gir også svært forskjellig tilbakemelding om når det er glatt.

Vegvesenet har sagt at selvkjørende biler kan være så nærme som 3 år til, og de gleder seg til dette kommer, fordi bilene kan kjøre tettere fordi man fjerner den menneskelige unøyaktigheten for å holde samme hastighet, men jeg kommer til å nekte til jeg blir blå for  ha en selvkjørende bil 2 meter bak meg i 80km/t på snøføre.

 

 

Har du hørt om Traction Control/antispinn? ABS? Tenk deg da en forbedret utgave av denne, som gjør at disse samtaler med hverandre, konstant, og med små bremsetester som du ikke en gang merker noe til? Kanskje bruker den et eget hjul til dette, som ikke driver selve kjøretøyet, på samme måte som annet testutstyr bruker eget hjul på en flyttbar rigg. Bare med den forskjell at den kan monteres permanent, og relativt godt skjult for en som betrakter bilen utenfra (under bilen, og parallelt med ene bakhjulet).

 

Skrev forresten at den og samtaler med sensorer i veibanen eller nær veibanen. De vil kunne registrere om det er snø eller is der, analysere tykkelse og temperatur på underlaget og umiddelbart over underlaget, for så å kunne si noe om friksjonen. Er det kram og tørr snø eller is med vann på?

 

En autonom bil vil nok aldri ligge bare 2 meter bak deg i 80 km/t fordi den må ta hensyn til hvilke feil og irrasjonelle handlinger du kan komme til å foreta deg.

 

Sitter du derimot i et autonomt kjøretøy selv, så vil bilene klare å kommunisere seg i mellom raskere enn du klarer å registrere at en hindring oppstår. Da vil bil nummer to starte nedbremsing tilnærmet umiddelbart og samtidig med bilen du sitter, og stanset til samme tid og med samme distanse mellom seg. Den må selvsagt ta hensyn til forskjellig bremselengde pga dekkenes forskjellige egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...