Cthulhu Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Men det jobbes videre med teknologien bak.RYKTE: Apple legger autobilplanene på hylla Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Kanskje like greit at ett selskap ikke holder på med alt. 1 Lenke til kommentar
Einer Olsen Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Peugeot ringte vel og ville ha tilbake baklysene sine... :-D 3 Lenke til kommentar
Bjørn Halvor Kvilhaug Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Så snart kan ugdommen slippe å ta setfikatet for de kan bare sette seg inn i en doning og fortelle hvor de vil dra så starter bilen og kjører dem rygt frem, så da bilr bilsertfikatet uintresandt eller hva? Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Så snart kan ugdommen slippe å ta setfikatet for de kan bare sette seg inn i en doning og fortelle hvor de vil dra så starter bilen og kjører dem rygt frem, så da bilr bilsertfikatet uintresandt eller hva? Det er i utgangspunktet riktig. Det eneste som er usikkert er ordet "snart". Når level 5 autonom kjøring blir tilfelle, og godkjent rundtom i den siviliserte verden er det store spørsmålet. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø Lenke til kommentar
grantsolem Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø Sikkert samme som jeg og du. Kjøre utfor og slikt. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø Sonar og/eller sensorer i veibanen, i tillegg til andre sensorer som uansett er på bilen allerede, for å samarbeide med traction control, lane assist, ABS og tilsvarende. Baseres det på sonar, så har du en enhet som sender lyd foran seg, for så å lytte etter refleksjonene, for å finne veien basert på "signaturer" på refleksjoner fra kjente underlag. Samme teknologi brukes i dag for å gi biler støtte for ACC, adaptive Cruise Control, bortsett fra at den sender/mottar/registrerer-og-behandler bare signalene rett frem, og ikke nedover mot bakken. Mest sannsynlig vil det nok først og fremst basere seg på som sensorer i veibanen forteller hva som er midtstripa, veiskulderen eller filskillet du har til venstre og høyre for deg. I noen tilfeller og/eller veistolpene, slik at bilen skjønner hvor den er. Ved hjelp av sensorene og data fra trafikk og veidata, som alle biler vil "sladre" til, vil den kontinuerlig sjekke friksjon, slik at du ikke tillates å holde raskere fart enn det som er forsvarlig. NB! Dette er selvsagt et scenario som er noen år frem i tid, da det både koster endel kroner å sette opp, og trengs endel tid for å dekke veinettet med tilstrekkelig mengde sensorer. I tillegg må jo selvsagt både programvare og maskinvare finnes opp, utvikles og testes, før man har enheter å masseprodusere, utplassere og utveksle brukelig info fra. Å gjette på at det nok tar minst 15-20 års tid før vi har en viss utbredelse av dette, er nok neppe usannsynlig/pessimistisk. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø Sonar og/eller sensorer i veibanen, i tillegg til andre sensorer som uansett er på bilen allerede, for å samarbeide med traction control, lane assist, ABS og tilsvarende. Baseres det på sonar, så har du en enhet som sender lyd foran seg, for så å lytte etter refleksjonene, for å finne veien basert på "signaturer" på refleksjoner fra kjente underlag. Samme teknologi brukes i dag for å gi biler støtte for ACC, adaptive Cruise Control, bortsett fra at den sender/mottar/registrerer-og-behandler bare signalene rett frem, og ikke nedover mot bakken. Mest sannsynlig vil det nok først og fremst basere seg på som sensorer i veibanen forteller hva som er midtstripa, veiskulderen eller filskillet du har til venstre og høyre for deg. I noen tilfeller og/eller veistolpene, slik at bilen skjønner hvor den er. Ved hjelp av sensorene og data fra trafikk og veidata, som alle biler vil "sladre" til, vil den kontinuerlig sjekke friksjon, slik at du ikke tillates å holde raskere fart enn det som er forsvarlig. NB! Dette er selvsagt et scenario som er noen år frem i tid, da det både koster endel kroner å sette opp, og trengs endel tid for å dekke veinettet med tilstrekkelig mengde sensorer. I tillegg må jo selvsagt både programvare og maskinvare finnes opp, utvikles og testes, før man har enheter å masseprodusere, utplassere og utveksle brukelig info fra. Å gjette på at det nok tar minst 15-20 års tid før vi har en viss utbredelse av dette, er nok neppe usannsynlig/pessimistisk. Nå må jeg nesten spørre, hvordan kan bilen sjekke etter om friksjonen er tilstrekkelig uten å bremse/gasse på? Dekktyper gir også svært forskjellig tilbakemelding om når det er glatt. Vegvesenet har sagt at selvkjørende biler kan være så nærme som 3 år til, og de gleder seg til dette kommer, fordi bilene kan kjøre tettere fordi man fjerner den menneskelige unøyaktigheten for å holde samme hastighet, men jeg kommer til å nekte til jeg blir blå for ha en selvkjørende bil 2 meter bak meg i 80km/t på snøføre. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Jeg lurer fremdeles på hvordan selvkjørende biler kommer til å håndtere veier fylt med is og snø Sonar og/eller sensorer i veibanen, i tillegg til andre sensorer som uansett er på bilen allerede, for å samarbeide med traction control, lane assist, ABS og tilsvarende. Baseres det på sonar, så har du en enhet som sender lyd foran seg, for så å lytte etter refleksjonene, for å finne veien basert på "signaturer" på refleksjoner fra kjente underlag. Samme teknologi brukes i dag for å gi biler støtte for ACC, adaptive Cruise Control, bortsett fra at den sender/mottar/registrerer-og-behandler bare signalene rett frem, og ikke nedover mot bakken. Mest sannsynlig vil det nok først og fremst basere seg på som sensorer i veibanen forteller hva som er midtstripa, veiskulderen eller filskillet du har til venstre og høyre for deg. I noen tilfeller og/eller veistolpene, slik at bilen skjønner hvor den er. Ved hjelp av sensorene og data fra trafikk og veidata, som alle biler vil "sladre" til, vil den kontinuerlig sjekke friksjon, slik at du ikke tillates å holde raskere fart enn det som er forsvarlig. NB! Dette er selvsagt et scenario som er noen år frem i tid, da det både koster endel kroner å sette opp, og trengs endel tid for å dekke veinettet med tilstrekkelig mengde sensorer. I tillegg må jo selvsagt både programvare og maskinvare finnes opp, utvikles og testes, før man har enheter å masseprodusere, utplassere og utveksle brukelig info fra. Å gjette på at det nok tar minst 15-20 års tid før vi har en viss utbredelse av dette, er nok neppe usannsynlig/pessimistisk. Nå må jeg nesten spørre, hvordan kan bilen sjekke etter om friksjonen er tilstrekkelig uten å bremse/gasse på? Dekktyper gir også svært forskjellig tilbakemelding om når det er glatt. Vegvesenet har sagt at selvkjørende biler kan være så nærme som 3 år til, og de gleder seg til dette kommer, fordi bilene kan kjøre tettere fordi man fjerner den menneskelige unøyaktigheten for å holde samme hastighet, men jeg kommer til å nekte til jeg blir blå for ha en selvkjørende bil 2 meter bak meg i 80km/t på snøføre. Har du hørt om Traction Control/antispinn? ABS? Tenk deg da en forbedret utgave av denne, som gjør at disse samtaler med hverandre, konstant, og med små bremsetester som du ikke en gang merker noe til? Kanskje bruker den et eget hjul til dette, som ikke driver selve kjøretøyet, på samme måte som annet testutstyr bruker eget hjul på en flyttbar rigg. Bare med den forskjell at den kan monteres permanent, og relativt godt skjult for en som betrakter bilen utenfra (under bilen, og parallelt med ene bakhjulet). Skrev forresten at den og samtaler med sensorer i veibanen eller nær veibanen. De vil kunne registrere om det er snø eller is der, analysere tykkelse og temperatur på underlaget og umiddelbart over underlaget, for så å kunne si noe om friksjonen. Er det kram og tørr snø eller is med vann på? En autonom bil vil nok aldri ligge bare 2 meter bak deg i 80 km/t fordi den må ta hensyn til hvilke feil og irrasjonelle handlinger du kan komme til å foreta deg. Sitter du derimot i et autonomt kjøretøy selv, så vil bilene klare å kommunisere seg i mellom raskere enn du klarer å registrere at en hindring oppstår. Da vil bil nummer to starte nedbremsing tilnærmet umiddelbart og samtidig med bilen du sitter, og stanset til samme tid og med samme distanse mellom seg. Den må selvsagt ta hensyn til forskjellig bremselengde pga dekkenes forskjellige egenskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå