Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Det er faktisk helt vanlig å kjøre forbi på h.side i rundkjøring. Det er vanlig at man ligger 10 km/t over grensa også, men det gjør det ikke lovlig Det er lovlig. Det er absurd å påstå at om noen sniker seg rundt til venstre i en rundkjøring må du også snike deg rett frem i rundkjøringen fordi du ikke kan kjøre forbi på høyre side. Det er TO separate kjørefelt, hvorfor påstår du at bilen i det venstre feltet skal diktere farten til det høyre feltet ? Det er 2+ seperate kjørefelt på mange veier og det er ikke lenge siden det var en diskusjon på dette forumet om en som ble stoppet av politiet fordi han kjørte forbi til høyre Så lenge han ikke kjørte for fort så har ikke politiet noe med den saken å gjøre. Om strekningen har 80km/t så gjelder det ALLE felt, ikke bare det lengst til venstre. (edit: Villkjøring ved å krysse felt her og der kan være til fare for andre trafikanter og dermed i politiets interesse. men dette er også noe helt annet) Endret 24. august 2017 av Ribo Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Det er faktisk helt vanlig å kjøre forbi på h.side i rundkjøring. Det er vanlig at man ligger 10 km/t over grensa også, men det gjør det ikke lovlig Det er lovlig. Det er absurd å påstå at om noen sniker seg rundt til venstre i en rundkjøring må du også snike deg rett frem i rundkjøringen fordi du ikke kan kjøre forbi på høyre side. Det er TO separate kjørefelt, hvorfor påstår du at bilen i det venstre feltet skal diktere farten til det høyre feltet ? Det er 2+ seperate kjørefelt på mange veier og det er ikke lenge siden det var en diskusjon på dette forumet om en som ble stoppet av politiet fordi han kjørte forbi til høyre Så lenge han ikke kjørte for fort så har ikke politiet noe med den saken å gjøre. Om strekningen har 80km/t så gjelder det ALLE felt, ikke bare det lengst til venstre. (edit: Villkjøring ved å krysse felt her og der kan være til fare for andre trafikanter og dermed i politiets interesse. men dette er også noe helt annet) Nå kjenner ikke jeg den saken som ble diskutert her på forumet, men er ikke forbikjøring på høyre side ulovlig uansett? Med unntak av når noen tydelig skal svinge til venstre og i tett kø. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Hvorvidt den hvite bilen unnlot å bruke blinklys er irrelevant i diskusjonen om feltplassering. Blinklys skal brukes ved feltskifte, det er udiskutabelt. Som Zeph påpeker, de aller fleste kjører som hvit bil og det burde vært ganske åpenbart for TS at denne skulle med stor sannsynlighet svinge ut i 3 avkjøring når den holder inn mot midten (sjelden noen tar en 180 i rundkjøring). Da er det dårlig trafikkforståelse å skifte felt og prøve å komme på yttern i dette tilfellet og stå på kravene om forkjørsrett! Dette er svært merkelig. 1. Blinkelys skal brukes ved feltskifte 2. Gul bil burde vite at hvit skulle ut SELV OM det ikke ble benyttet blikelys Hvorfor ? At noe er skjelden spiller ingen rolle, bilen står plassert som om den skal ta en 180 og det benyttes ikke blinkelys som også indikerer en 180. Hva mere kreves for at man skal tolke det som en 180. På tegningen virker det som hvit bil fortsatt holder mot midten etter 2.avkjøring dette indikerer at den ikke skal ut på 3 men gå hele veien rundt. Hvor bilen skal ut er kun mulig å avgjøre når indikasjon på filskifte er påbegynt og det ser ikke ut som det er påbegynt ved 2. avkjørsel. Overholdes ikke vikeplikt er det for meg innlysende at hvit bil har ansvaret. Når det dessuten ikke benyttes blinkelys har gul bil liten om noen mulighet til å avgjøre hvit bils hensikter. Skyldsspørsmålet kan ikke bli avgjordt ved at gul bil burde skjønne, men at hvit bil SKAL gjøre (=overholde vikeplikt). Leser du hva jeg skriver angående blinklys? Jeg sier jo at her diskuterer vi feltplassering! Selvfølgelig skal blinklys brukes og har hvit bil unnlatt å blinke over så har den feilet!! Forstår ingen verdens ting av hvordan du kan påstå at tegningen viser at hvit bil holder fortsetter langs midten etter at 2 avkjøring er passert?Det er klokkeklart at hvit bil begynner å legge seg over når 2 avkjøring passeres. Hadde hvit bil i tillegg forskriftsmessig blinket seg ut med høyre blinklys så hadde dette vært helt korrekt kjøremønster. Endret 24. august 2017 av Roger_Moore 2 Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Så lenge han ikke kjørte for fort så har ikke politiet noe med den saken å gjøre. Om strekningen har 80km/t så gjelder det ALLE felt, ikke bare det lengst til venstre. (edit: Villkjøring ved å krysse felt her og der kan være til fare for andre trafikanter og dermed i politiets interesse. men dette er også noe helt annet) Nå kjenner ikke jeg den saken som ble diskutert her på forumet, men er ikke forbikjøring på høyre side ulovlig uansett? Med unntak av når noen tydelig skal svinge til venstre og i tett kø. Jeg mener at reglene på kjøring av flerfeltsvei heter at man skal ligge til høyre felt så lenge det lar seg gjøre trafikkmessig (fart). Slik at i teorien skal all forbikjøring forgå på venstre side. Jeg har ikke sett at to biler som kjører parallelt fører til det krav at høyre bil må avpasse farten til venstre bil. Åpner for muligheten at jeg tar feil, men syns det virker rart og ufornuftig. Endret 24. august 2017 av Ribo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Grunnen til at forbikjøring er forbudt i dette tilfellet er at begge bilene kommer fra samme retning Hadde den gule bilen kommet fra høyre så hadde den ikke vært ulovlig, men fortsatt vikeplikt for den hvite Er på grunn av slike diskusjoner at det burde ha kommet lover skrevet for rundkjøringer 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg er enig med TS sin måte å kjøre på, og det var slik jeg lærte det da jeg tok lappen. La på en rød ring her for å skille de to feltene i rundkjøringen, for å vise hvordan gul bil skifter til ytterste felt på rett tidspunkt iht. til det jeg lærte - han har passert den siste avkjøringen før den han selv skal ut av, og ingen kan misforstå og tro han skal ut i avkjøringen kl. 12 på bildet. Er det i tillegg trafikk i det ytterste feltet har gul bil et visst strekk, markert med grønt, å bruke for å finne en flettemulighet/luke. Hvit bil som egentlig bare krysser ytterste felt uten å kjøre i det vil ha et mye mindre område, markert med blått, for å komme seg gjennom trafikken i ytterste felt, som han har vikeplikt for. Her er det mye større potensiale for at flyten stopper opp eller at det smeller. 6 Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Så lenge han ikke kjørte for fort så har ikke politiet noe med den saken å gjøre. Om strekningen har 80km/t så gjelder det ALLE felt, ikke bare det lengst til venstre. (edit: Villkjøring ved å krysse felt her og der kan være til fare for andre trafikanter og dermed i politiets interesse. men dette er også noe helt annet) Nå kjenner ikke jeg den saken som ble diskutert her på forumet, men er ikke forbikjøring på høyre side ulovlig uansett? Med unntak av når noen tydelig skal svinge til venstre og i tett kø. Jeg mener at reglene på kjøring av flerfeltsvei heter at man skal ligge til høyre felt så lenge det lar seg gjøre trafikkmessig (fart). Slik at i teorien skal all forbikjøring forgå på venstre side. Jeg har ikke sett at to biler som kjører parallelt fører til det krav at høyre bil må avpasse farten til venstre bil. Åpner for muligheten at jeg tar feil, men syns det virker rart og ufornuftig. § 12.Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillegående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 Ang. rundkjøring er jeg ikke helt stødig, så mulig jeg tar feil, men er ikke en rundkjøring bare én vei med flere avkjøringer? Altså at det ikke er definert noen egne, tydelige regler, for rundkjøringer. Dermed vil jo dette med forbikjøring på høyre side også gjelde i rundkjøringer. Rett meg hvis jeg tar feil. Edit: Hvit bil har forsåvidt vikeplikt for gul i det han skal ut for det (mens gul ikke har lov å kjøre forbi). Burde vært noen utformet noen tydeligere regler for rundkjøringer, dette kan man jo diskutere til man blir grønn. Endret 24. august 2017 av ErlendRU Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ang. rundkjøring er jeg ikke helt stødig, så mulig jeg tar feil, men er ikke en rundkjøring bare én vei med flere avkjøringer? Altså at det ikke er definert noen egne, tydelige regler, for rundkjøringer. Dermed vil jo dette med forbikjøring på høyre side også gjelde i rundkjøringer. Rett meg hvis jeg tar feil. Enig med deg. En rundkjøring er juridisk sett å regne som en rett vei med av/påkjøringer kun til/fra høyre. Ordet rundkjøring forekommer ikke hverken i trafikkreglene eller Vegtrafikkloven, så det finnes ingen egne regler for rundkjøringer. Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Men når kan man si at man har forbikjørt noen? Kan man kalle det en forbikjøring om man bare har kommet "opp på siden" (parallelt)? Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Høres ut som du kjørte litt aggressivt i rundkjøringen og tok en forbikjøring på yttern? Det er helt korrekt å ligge inn mot midten når man skal trekvart rundt. Slik du beskriver det så har du skylden. Ja, hvilke regler mener du trådstarter bryter? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Reglene er vel klare, men som denne tråden viser så er det litt uheldig at det er mer enn ett felt i en rundkjøring. Og det en må gjøre er å kjøre forsiktig og kjøre passe sakte og regne med at biler i indre felt legger seg ut uten å se seg for. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Husk at vikeplikten ved feltskifte (både til venstre og til høyre) er absolutt og bortfaller ikke selv om kjøretøyet i det andre feltet har kjørt "feil" eller brutt trafikkreglene. 1 Lenke til kommentar
Alyssa Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hvorfor snakker dere om forbikjøring ? Den gule bilen skal da ikke forbi den hvite og så tilbake i innerste felt igjen. Om 2 biler på motorveien ligger siden av hverandre, og den i venstre felt slakker ned farten og den i høyre fortsetter i samme fart, så har ikke den i høyre gjort noe ulovlig. Vikeplikt ved filbytte, så om du ligger i innerste fil og skal bytte (noe du må for å komme deg ut) så har du så klart vikeplikt, også i en rundkjøring. Om du ligger i ytterste fil, og en bil kjører på deg fra innerste fil er det selvfølgelig ikke din feil. Bare masse folk som ikke skjønner at vanlige regler også gjelder i rundkjøring. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Problemet her er at TS låg bak bilen i utgangspunktet og det var ganske klart at bilen skulle til venstre eller rundt. Dersom det er kø så er det ein sak, men eg såg ikkje at det var tilfellet her. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Slik som hvit bil plasserte seg og ikke blinket så det ut som han skulle tilbake i rundkjøringen, ikke ut der jeg skulle ut. Om det skulle blitt et sammenstøt så tror jeg ikke forsikringsselskapet legger så mye vekt på hvordan flest kjører. Sånn som mange i tråden her har argumentert. Mange lar være å blinke når de skal ta av, det betyr ikke at jeg og kan tillate meg å ikke bruke blinklys sånn som jeg selv ser det passende. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Slik som hvit bil plasserte seg og ikke blinket så det ut som han skulle tilbake i rundkjøringen, ikke ut der jeg skulle ut. Om det skulle blitt et sammenstøt så tror jeg ikke forsikringsselskapet legger så mye vekt på hvordan flest kjører. Sånn som mange i tråden her har argumentert. Mange lar være å blinke når de skal ta av, det betyr ikke at jeg og kan tillate meg å ikke bruke blinklys sånn som jeg selv ser det passende. Ja, du har kanskje kjørt korrekt og har ditt på det tørre mhp vikeplikt med feltskifte. Men tenkte du ikke tanken at den hvite bilen foran deg inn i rundkjøringen skulle ut i tredje avkjørsel? Det burde du ihvertfall ha gjort siden dette er normalt kjøremønster i rundkjøringer. Derfor synes jeg du burde kjørt mere passivt, skift gjerne felt og avvent til du ser at den hvite bilen ikke skal ut i tredje. Litt mere passivt så hadde ikke nestenkræsjen skjedd og tidstapet ditt ville vært mikroskopisk. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Roger_Moore. Neste gang du skal inn i en rundkjøring må du kjøre riktig, så slipper man nestenulykker som dette. Ikke finn på dine egne trafikkregler på sparket som skaper dårlig flyt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Roger_Moore. Neste gang du skal inn i en rundkjøring må du kjøre riktig, så slipper man nestenulykker som dette. Ikke finn på dine egne trafikkregler på sparket som skaper dårlig flyt. Merkelig respons! Uansett, spørsmålet mitt står ubesvart...tenkte du ikke tanken at den hvite bilen skulle ut i tredje avkjøring? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Roger_Moore. Neste gang du skal inn i en rundkjøring må du kjøre riktig, så slipper man nestenulykker som dette. Ikke finn på dine egne trafikkregler på sparket som skaper dårlig flyt. Du kjørte ikke riktig da du prøvde deg på en ulovlig forbikjøring Ingen som kjører slik som du sier at du kjørte, i en rundkjøring med 1 felt inn/ut 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Slik bilen lå kunne man tolke at den skulle videre. Roger_Moore. Neste gang du skal inn i en rundkjøring må du kjøre riktig, så slipper man nestenulykker som dette. Ikke finn på dine egne trafikkregler på sparket som skaper dårlig flyt. Du kjørte ikke riktig da du prøvde deg på en ulovlig forbikjøring Ingen som kjører slik som du sier at du kjørte, i en rundkjøring med 1 felt inn/ut Dette er jo helt på trynet. Når hvit bil kjører så sakte at man kommer opp på siden betyr ikke dette at jeg har hatt som hensikt å kjøre forbi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå