ozone Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Joda, vi har begge "rett", men folks psyke og evner i trafikken spiller en større rolle her enn vi tør innrømme.. Det er dessverre ikke datamaskiner som kjører bilene, da hadde trafikken flytt helt fantastisk Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre sideEr ikke forbikjøring, det er korrekt plassering og man har vikeplikt ved skifte av felt .Det er forbikjøring og bilen bak har vikepliktNei, det er den gule som kjører korrekt og den hvite som har vikeplikt. Man skal skifte felt tidlig og vise tydelig. Den hvite som da skifter felt senere har da vikeplit for gul bil og kan ikke bare presse seg ut. Han har ikke påkjørsrett. I mine øyne er dette helt feil fremstilling av situasjonen. Den gule bilen følger den hvite i venstre felt inn i rundkjøring, skifter så nesten umiddelbart over i høyre for så å prøve å presse seg forbi. Dette til tross for at det var åpenbart at den hvite bilen skulle ut i tredje avkjørsel. Her er det den gule bilen som viser dårlig trafikkforståelse og nesten forårsaker et sammenstøt. Det den hvite gjør med en slik "feil" plassering og sen skifte av felt er å vise at han kanskje har kjørt feil og skal ut en annen utkjøring eller kjøre tilbake. Den hvite er den som har dårlig trafikkforståelse og slik kjøring gjør at det blir mer kø og dårligere flyt i trafikken. Ser daglig slik kjøring som hindrer flyt i rundkjøringer og sperrer biler som f. eks. kommer fra innkjøring nr. 2 og skal ut for den da utkjøring nr. 3. Det blir da kø, trafikken går saktere. Ikke rart det er blir trafikale problemer når folk ikke greier å skifte felt i rundkjøringer og presser seg ut fra ytre felt. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ok, da får vi bare være uenige. Du hevder at den hvite bilens plassering er feil...jeg mener at den hvite bilen kjører akkurat slik den skal. Forstår ikke argumentasjonen din om at dette gir dårligere trafikkflyt? 2 Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Det er faktisk helt vanlig å kjøre forbi på h.side i rundkjøring. 1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Å kjøre forbi på høyre side i en rundkjøring skjer temmelig ofte, vanligvis fordi en bil skal rett frem og en skal videre rundt. Bilen som skal rett frem har da slakere kurve og holder vanligvis høyere fart. Skulle bilen som har lagt seg innerst ombestemme seg og kjøre rett frem, så vil han ha vikeplikt for de som befinner seg i det ytterste feltet, nesten uavhengig av deres fart (men de i det ytterste feltet kan naturligvis bryte andre tafikkregler ved å kjøre alt for fort) Endret 24. august 2017 av Vegard# 1 Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Ok, da får vi bare være uenige. Du hevder at den hvite bilens plassering er feil...jeg mener at den hvite bilen kjører akkurat slik den skal. Forstår ikke argumentasjonen din om at dette gir dårligere trafikkflyt? Om den hvite bilen starter sitt skifte av kjørefelt i utkjørsel er dette veldig sent og vil bety at den krysser ytre fil i rundkjøringen nærmest på tvers. Dette er ikke forenelig med god trafikkflyt, hvit bil har også vikeplikt for ytre felt og skulle denne vikeplikten overholdes må hvit bil gjøre en totalt stop for å vente på å kjøre ut. Det er heller ikke forenelig med trafikkflyt. Skifte av kjørefelt burde starte der gul bil blinker. Endret 24. august 2017 av Ribo 2 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Åja, nei da er vi ikke enige. Nei, du har rett, jeg forstår ikke at gul bil skal ut i andre avkjøring. Både vinkel på bil og tidspunkt for påsetting av blinklys tilsier (for meg) tredje avkjøring i rundkjøringen. Greit det. Jeg fokuserte på når han begynte filskiftet fra indre til ytre felt i rundkjøringen, ikke når han blinket. Endret 24. august 2017 av hightow Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Det er faktisk helt vanlig å kjøre forbi på h.side i rundkjøring. Det er vanlig at man ligger 10 km/t over grensa også, men det gjør det ikke lovlig Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ok, da får vi bare være uenige. Du hevder at den hvite bilens plassering er feil...jeg mener at den hvite bilen kjører akkurat slik den skal. Forstår ikke argumentasjonen din om at dette gir dårligere trafikkflyt? Tydelig at du ikke kan det å kjøre rundkjøring som mange av dine medmennesker. Ligger du som den hvite har du vikeplikt for den gule uansett og andre biler i ytre felt. Du vil også sperre biler som kommer inn og skal ut neste avkjøring når det er trafikk. Ser alt for mange ganger at det er fullstending kaos i rundkjøringer med biler som ligger som den hvite og biler som skal ut neste avkjøring ikke kan passere i indre felt som de skal. Ved å ligge som den hvite signaliserer du at du ikke skal ut der den gule skal, du skal de videre i rundkjøringen. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ok, da får vi bare være uenige. Du hevder at den hvite bilens plassering er feil...jeg mener at den hvite bilen kjører akkurat slik den skal. Forstår ikke argumentasjonen din om at dette gir dårligere trafikkflyt? Tydelig at du ikke kan det å kjøre rundkjøring som mange av dine medmennesker. Ligger du som den hvite har du vikeplikt for den gule uansett og andre biler i ytre felt. Du vil også sperre biler som kommer inn og skal ut neste avkjøring når det er trafikk. Ser alt for mange ganger at det er fullstending kaos i rundkjøringer med biler som ligger som den hvite og biler som skal ut neste avkjøring ikke kan passere i indre felt som de skal. Ved å ligge som den hvite signaliserer du at du ikke skal ut der den gule skal, du skal de videre i rundkjøringen. Den hvite bilens plassering gir et tydelig signal til andre trafikanter at du skal trekvart rundt. Plasseringen i kombinasjon med at man blinker ut til høyre når man passerer andre utkjøring er slik vi har lært å kjøre og slik de fleste praktiserer idag...og det fungerer bra. 3 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Ok, da får vi bare være uenige. Du hevder at den hvite bilens plassering er feil...jeg mener at den hvite bilen kjører akkurat slik den skal. Forstår ikke argumentasjonen din om at dette gir dårligere trafikkflyt? Tydelig at du ikke kan det å kjøre rundkjøring som mange av dine medmennesker. Ligger du som den hvite har du vikeplikt for den gule uansett og andre biler i ytre felt. Du vil også sperre biler som kommer inn og skal ut neste avkjøring når det er trafikk. Ser alt for mange ganger at det er fullstending kaos i rundkjøringer med biler som ligger som den hvite og biler som skal ut neste avkjøring ikke kan passere i indre felt som de skal. Ved å ligge som den hvite signaliserer du at du ikke skal ut der den gule skal, du skal de videre i rundkjøringen. Den hvite bilens plassering gir et tydelig signal til andre trafikanter at du skal trekvart rundt. Plasseringen i kombinasjon med at man blinker ut til høyre når man passerer andre utkjøring er slik vi har lært å kjøre og slik de fleste praktiserer idag...og det fungerer bra. Mange gjør som den vite og ikke blinker. ER jo mange biler i dag som ikke har fungerende blinklys. Og man skal skifte til ytre felt etter avkjøring nr. 2. Ligger man i indre som den hvite skaper man farlige situasjoner og problemer. Den gule gjør det etter boka. Den hvite gjør det feil. 1 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Nå er det jo slik med rundkjøringer at alle mener at de gjør rett. Så denne diskusjonen kan jo fortsette i det uendelige... Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Til info så er bildet i åpningsinnlegget tatt fra vegvesen.no og den hvite bilens bane har jeg selv tegnet. Den gules bane er uendret. Bilen forran meg blinket seg ikke inn eller ut av rundkjøringen. Da han kombinert med dette plasserte seg sånn han gjorde så endte jeg på høyresiden hans når vi skulle kjøre ut. Biler i venstre felt har vikeplikt for biler i ytterste. Derfor mener jeg at jeg egentlig hadde forkjørsrett når vi skulle ut. Rundkjøring det er snakk om har to felt inni, men et felt i utkjøringsarmen Endret 24. august 2017 av Jokerjævel Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Det er faktisk helt vanlig å kjøre forbi på h.side i rundkjøring. Det er vanlig at man ligger 10 km/t over grensa også, men det gjør det ikke lovlig Det er lovlig. Det er absurd å påstå at om noen sniker seg rundt til venstre i en rundkjøring må du også snike deg rett frem i rundkjøringen fordi du ikke kan kjøre forbi på høyre side. Det er TO separate kjørefelt, hvorfor påstår du at bilen i det venstre feltet skal diktere farten til det høyre feltet ? Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 (endret) Ok, da får vi bare være uenige. Du hevder at den hvite bilens plassering er feil...jeg mener at den hvite bilen kjører akkurat slik den skal. Forstår ikke argumentasjonen din om at dette gir dårligere trafikkflyt? Tydelig at du ikke kan det å kjøre rundkjøring som mange av dine medmennesker. Ligger du som den hvite har du vikeplikt for den gule uansett og andre biler i ytre felt. Du vil også sperre biler som kommer inn og skal ut neste avkjøring når det er trafikk. Ser alt for mange ganger at det er fullstending kaos i rundkjøringer med biler som ligger som den hvite og biler som skal ut neste avkjøring ikke kan passere i indre felt som de skal. Ved å ligge som den hvite signaliserer du at du ikke skal ut der den gule skal, du skal de videre i rundkjøringen. Den hvite bilens plassering gir et tydelig signal til andre trafikanter at du skal trekvart rundt. Plasseringen i kombinasjon med at man blinker ut til høyre når man passerer andre utkjøring er slik vi har lært å kjøre og slik de fleste praktiserer idag...og det fungerer bra. Plasseringen gir ikke et tydelig signal, det kan like godt tolkes til at hvit bil skal hele veien rundt. Husk sorte striper er tenkt kjøre mønster. Når hvit bil er i 2. avkjøring uten å ha startet skifte av kjørefelt er det enkelt å tolke det som at vedkommende skal ut på 4 avkjøring, ikke 3. Endret 24. august 2017 av Ribo Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Til info så er bildet i åpningsinnlegget tatt fra vegvesen.no og den hvite bilens bane har jeg selv tegnet. Den gules bane er uendret. Bilen forran meg blinket seg ikke inn eller ut av rundkjøringen. Da han kombinert med dette plasserte seg sånn han gjorde så endte jeg på høyresiden hans når vi skulle kjøre ut. Biler i venstre felt har vikeplikt for biler i ytterste. Derfor mener jeg at jeg egentlig hadde forkjørsrett når vi skulle ut. Rundkjøring det er snakk om har to felt inni, men et felt i utkjøringsarmen Jeg er enig. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Kvit bil køyrer sånn som 99% av alle i trafikken. Ingen av manøvrane er vel strengt tatt feil sidan det uansett berre er snakk om feltskifte, men eg trur du vil havne i mange sånne situasjonar ved å legge deg ut så tidleg. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Til info så er bildet i åpningsinnlegget tatt fra vegvesen.no og den hvite bilens bane har jeg selv tegnet. Den gules bane er uendret. Bilen forran meg blinket seg ikke inn eller ut av rundkjøringen. Da han kombinert med dette plasserte seg sånn han gjorde så endte jeg på høyresiden hans når vi skulle kjøre ut. Biler i venstre felt har vikeplikt for biler i ytterste. Derfor mener jeg at jeg egentlig hadde forkjørsrett når vi skulle ut. Rundkjøring det er snakk om har to felt inni, men et felt i utkjøringsarmen Jeg er enig. Hvorvidt den hvite bilen unnlot å bruke blinklys er irrelevant i diskusjonen om feltplassering. Blinklys skal brukes ved feltskifte, det er udiskutabelt. Som Zeph påpeker, de aller fleste kjører som hvit bil og det burde vært ganske åpenbart for TS at denne skulle med stor sannsynlighet svinge ut i 3 avkjøring når den holder inn mot midten (sjelden noen tar en 180 i rundkjøring). Da er det dårlig trafikkforståelse å skifte felt og prøve å komme på yttern i dette tilfellet og stå på kravene om forkjørsrett! 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Det er faktisk helt vanlig å kjøre forbi på h.side i rundkjøring. Det er vanlig at man ligger 10 km/t over grensa også, men det gjør det ikke lovlig Det er lovlig. Det er absurd å påstå at om noen sniker seg rundt til venstre i en rundkjøring må du også snike deg rett frem i rundkjøringen fordi du ikke kan kjøre forbi på høyre side. Det er TO separate kjørefelt, hvorfor påstår du at bilen i det venstre feltet skal diktere farten til det høyre feltet ? Det er 2+ seperate kjørefelt på mange veier og det er ikke lenge siden det var en diskusjon på dette forumet om en som ble stoppet av politiet fordi han kjørte forbi til høyre Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Til info så er bildet i åpningsinnlegget tatt fra vegvesen.no og den hvite bilens bane har jeg selv tegnet. Den gules bane er uendret. Bilen forran meg blinket seg ikke inn eller ut av rundkjøringen. Da han kombinert med dette plasserte seg sånn han gjorde så endte jeg på høyresiden hans når vi skulle kjøre ut. Biler i venstre felt har vikeplikt for biler i ytterste. Derfor mener jeg at jeg egentlig hadde forkjørsrett når vi skulle ut. Rundkjøring det er snakk om har to felt inni, men et felt i utkjøringsarmen Jeg er enig. Hvorvidt den hvite bilen unnlot å bruke blinklys er irrelevant i diskusjonen om feltplassering. Blinklys skal brukes ved feltskifte, det er udiskutabelt. Som Zeph påpeker, de aller fleste kjører som hvit bil og det burde vært ganske åpenbart for TS at denne skulle med stor sannsynlighet svinge ut i 3 avkjøring når den holder inn mot midten (sjelden noen tar en 180 i rundkjøring). Da er det dårlig trafikkforståelse å skifte felt og prøve å komme på yttern i dette tilfellet og stå på kravene om forkjørsrett! Dette er svært merkelig. 1. Blinkelys skal brukes ved feltskifte 2. Gul bil burde vite at hvit skulle ut SELV OM det ikke ble benyttet blikelys Hvorfor ? At noe er skjelden spiller ingen rolle, bilen står plassert som om den skal ta en 180 og det benyttes ikke blinkelys som også indikerer en 180. Hva mere kreves for at man skal tolke det som en 180. På tegningen virker det som hvit bil fortsatt holder mot midten etter 2.avkjøring dette indikerer at den ikke skal ut på 3 men gå hele veien rundt. Hvor bilen skal ut er kun mulig å avgjøre når indikasjon på filskifte er påbegynt og det ser ikke ut som det er påbegynt ved 2. avkjørsel. Overholdes ikke vikeplikt er det for meg innlysende at hvit bil har ansvaret. Når det dessuten ikke benyttes blinkelys har gul bil liten om noen mulighet til å avgjøre hvit bils hensikter. Skyldsspørsmålet kan ikke bli avgjordt ved at gul bil burde skjønne, men at hvit bil SKAL gjøre (=overholde vikeplikt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå