Gå til innhold

Endre felt i rundkjøring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Hehe..mener du at den gule bilen skal skifte felt der den gjør uten å blinke??

Lenke til kommentar

"Alle" kjører mer som den hvite bilen og i mine øyne gir det bedre flyt da bilene som skal inn i rundkjøringen har mer vei å akselere på, så en bil som skal ut har tid til å komme seg ut før neste hvite bil komme rundt

Har aldri sett noen kjøre som den gule bilen (unntatt når det er 2 felt inn/ut)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side

Er ikke forbikjøring, det er korrekt plassering og man har vikeplikt ved skifte av felt ;) .

 

Det er forbikjøring og bilen bak har vikeplikt

 

Nei, det er den gule som kjører korrekt og den hvite som har vikeplikt. Man skal skifte felt tidlig og vise tydelig. Den hvite som da skifter felt senere har da vikeplit for gul bil og kan ikke bare presse seg ut. Han har ikke påkjørsrett. Samme som folk som kutter rundkjøringer. De har da vikeplikt for ytre felt som de skifter ut i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side

 

Er ikke forbikjøring, det er korrekt plassering og man har vikeplikt ved skifte av felt ;) .

Det er forbikjøring og bilen bak har vikeplikt

Nei, det er den gule som kjører korrekt og den hvite som har vikeplikt. Man skal skifte felt tidlig og vise tydelig. Den hvite som da skifter felt senere har da vikeplit for gul bil og kan ikke bare presse seg ut. Han har ikke påkjørsrett.

I mine øyne er dette helt feil fremstilling av situasjonen. Den gule bilen følger den hvite i venstre felt inn i rundkjøring, skifter så nesten umiddelbart over i høyre for så å prøve å presse seg forbi. Dette til tross for at det var åpenbart at den hvite bilen skulle ut i tredje avkjørsel.

Her er det den gule bilen som viser dårlig trafikkforståelse og nesten forårsaker et sammenstøt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Hehe..mener du at den gule bilen skal skifte felt der den gjør uten å blinke??
Har lest gjennom innlegget mitt flere ganger, og skjønner ikke hvordan du mener jeg sier den gule ikke skal bruke blinklys.
Lenke til kommentar

Ja, man har vikeplikt for trafikk som allerede befinner seg i rundkjøringen. Men denne vikeplikten gjelder ved innkjøring, ikke i timevis etter begge har kommet seg trygt inn.

 

Man har lov å kjøre rundt hele rundkjøringen så mange ganger man vil, i hvilket felt man vil, og kjøre ut når man vil. Så lenge man gjør det på korrekt måte.

 

Vikeplikten ved feltskifte er ufravikelig, så selv om den andre bilen var først inne i sted, så har den vikeplikt for trådstarter, fordi trådstarter er den eneste her som kan kjøre rett ut! Den hvite bilen må skifte felt på en korrekt og trygg måte først.

 

EDIT: Eller er det virkelig noen her som mener at han må passe seg for hva som helst den hvite bilen måtte finne på resten av turen, fordi den var først inne?

Jeg legger meg alltid ytterst hele veien rundt for å unngå dette problemet.

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Hehe..mener du at den gule bilen skal skifte felt der den gjør uten å blinke??
Har lest gjennom innlegget mitt flere ganger, og skjønner ikke hvordan du mener jeg sier den gule ikke skal bruke blinklys.

Hvis den gule bilen blinker til høyre og foretar et feltskifte mellom avkjørsel 1 og 2...er du ikke enig i at dette er en manøver som kan mistolkes og at andre trafikanter vil tro at den skal ut avkjørsel 2?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

 

Slik trådstarter har tegnet situasjonen, foretar han et feltskifte når han er på høyde med 1. avkjøring. Derfor er det naturlig å tro at han skal ut på neste.

Lenke til kommentar

Er det to felter også i utkjøringen til venstre? Ser ikke markeringen på bakken så litt usikker.

 

Tommelfingel regelen er ihvertfall, i en fire armet rundkjøring:

 

Skal du til høyre hold høyre felt.

Skal du rett frem hold høyre felt. 

Skal du til venstre eller helt rundt hold venstre felt.

 

På den måten vil du aldri være i vegen for de som kommer inn og eller skal ut. Kommer noen inn fra første til høyre og skal rett frem? Fint de legger seg utenfor deg og skal da ut samtidig som deg. Skal de til venstre legger de seg bak deg. Problem solved.

Endret av fjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Slik trådstarter har tegnet situasjonen, foretar han et feltskifte når han er på høyde med 1. avkjøring. Derfor er det naturlig å tro at han skal ut på neste.

Er ikke vi enige da? :)
Lenke til kommentar

Ja, man har vikeplikt for trafikk som allerede befinner seg i rundkjøringen. Men denne vikeplikten gjelder ved innkjøring, ikke i timevis etter begge har kommet seg trygt inn.

 

Man har lov å kjøre rundt hele rundkjøringen så mange ganger man vil, i hvilket felt man vil, og kjøre ut når man vil. Så lenge man gjør det på korrekt måte.

 

Vikeplikten ved feltskifte er ufravikelig, så selv om den andre bilen var først inne i sted, så har den vikeplikt for trådstarter, fordi trådstarter er den eneste her som kan kjøre rett ut! Den hvite bilen må skifte felt på en korrekt og trygg måte først.

 

EDIT: Eller er det virkelig noen her som mener at han må passe seg for hva som helst den hvite bilen måtte finne på resten av turen, fordi den var først inne?

Jeg legger meg alltid ytterst hele veien rundt for å unngå dette problemet.

Å ligge ytterst hele tiden er ikke ulovlig, men skaper ikke akkurat god flyt..
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Hehe..mener du at den gule bilen skal skifte felt der den gjør uten å blinke??
Har lest gjennom innlegget mitt flere ganger, og skjønner ikke hvordan du mener jeg sier den gule ikke skal bruke blinklys.
Hvis den gule bilen blinker til høyre og foretar et feltskifte mellom avkjørsel 1 og 2...er du ikke enig i at dette er en manøver som kan mistolkes og at andre trafikanter vil tro at den skal ut avkjørsel 2?
Man har ca ett sekund reaksjonstid, og jeg tror du synes dette fordi du ser det på en tegning. Hadde situasjonen vært "live" ville du nok ikke synes at blinklys kommer på for tidlig.
Lenke til kommentar

 

 

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Slik trådstarter har tegnet situasjonen, foretar han et feltskifte når han er på høyde med 1. avkjøring. Derfor er det naturlig å tro at han skal ut på neste.

Er ikke vi enige da? :)

 

Er vi?

Jeg ville tolket det som om han skal ut i andre avkjøring.

Det virker uforståelig for deg at han skal ut i andre avkjøring.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis gul bil setter på blinklysene der den er tegnet inn, er jeg helt enig i at gul bil kjører korrekt. Hvordan man kan tolke det til at den skal ut i i andre avkjøring virker uforståelig for meg.

Slik trådstarter har tegnet situasjonen, foretar han et feltskifte når han er på høyde med 1. avkjøring. Derfor er det naturlig å tro at han skal ut på neste.
Er ikke vi enige da? :)

Er vi?

Jeg ville tolket det som om han skal ut i andre avkjøring.

Det virker uforståelig for deg at han skal ut i andre avkjøring.

Åja, nei da er vi ikke enige. :p Nei, du har rett, jeg forstår ikke at gul bil skal ut i andre avkjøring. Både vinkel på bil og tidspunkt for påsetting av blinklys tilsier (for meg) tredje avkjøring i rundkjøringen.
Lenke til kommentar

 

Jeg legger meg alltid ytterst hele veien rundt for å unngå dette problemet.

Å ligge ytterst hele tiden er ikke ulovlig, men skaper ikke akkurat god flyt..

 

 

Hvorfor ikke? Jeg stopper ikke opp på noe tidspunkt, det sørger jo vikepikten de andre har for meg for.

 

Men jeg er enig med deg at i en ideell verden, så ville andre som skal av tidligere enn meg kunne bruke ytterste felt.

 

Men i praksis er folk så redd for å gjøre noe feil, at selv om jeg ligger i innerste felt, og ytterste er ledig, så tør de ikke kjøre inn før jeg er passert likevel, og hensikten med to felt er borte.

 

Derfor er jeg av den oppfatning at alle rundkjøringer hadde vært tjent med å være så enkle som mulig: Med bare ett felt rundt!

Da hadde ingen vært i tvil om når der var en ledig luke å kjøre inn i, og heller ingen vikeplikt når man skulle ut!

Slik det er nå med to felt blir det lett tvil, redsel, unødvendig venting, og kaos.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

 

Jeg legger meg alltid ytterst hele veien rundt for å unngå dette problemet.

Å ligge ytterst hele tiden er ikke ulovlig, men skaper ikke akkurat god flyt..

Hvorfor ikke? Jeg stopper ikke opp på noe tidspunkt, det sørger jo vikepikten de andre har for meg for.

Jeg er enig med deg at i en ideell verden, så ville andre som skal av tidligere enn meg kunne bruke ytterste felt, men i praksis er folk så redd for å gjøre noe feil, at selv om jeg ligger i innerste felt, og ytterste er ledig, så tør de ikke kjøre inn før jeg er passert likevel, og hensikten med to felt er borte.

 

Derfor er jeg av den oppfatning at alle rundkjøringer hadde vært tjent med å være så enkle som mulig: med bare ett felt rundt! Da hadde ingen vært i tvil om når der var en ledig luke å kjøre inn i, og ingen vikeplikt når man skulle ut! Slik det er nå med to felt blir det lett tvil, redsel, og kaos.

 

I firearmet rundkjøring med plass til to biler som begge skal ut i avkjøring nr tre, vil innerste bil regne med at du skal ut enten første eller andre avkjøring, og bli usikker når du fortsatt er på siden av bilen, og da er det heller ikke plass for bilen innerst til å gjøre et smidig feltskifte, med mindre du er veldig på vakt i alle slike situasjoner. Er i hvertfall det jeg mener og tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...