Styrmann Smisk Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Moderatormelding Splittet ut fra Trafikalsk klagemurhttps://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=244125&page=1090 Jeg kom som bil nr to inn i en rundkjøring. Jeg og bilen foran skulle ta tredje avkjøring. Bilen foran lå klistret inntil øya hele veien, mens jeg la meg ut i ytterste fil da jeg passerte andre avkjøring. Endte med at jeg og bil nr en holdt på å kjøre i siden på hverandre når vi skulle kjøre ut. Hvem hadde fått skylden om det hadde blitt kollisjon? I bildet er jeg gul bil og hvit bil er min medtrafikant Ikke helt nøyaktig bue på meg men håper dere skjønner tegninga. Den burde vært litt slakkere Endret 23. august 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Høres ut som du kjørte litt aggressivt i rundkjøringen og tok en forbikjøring på yttern? Det er helt korrekt å ligge inn mot midten når man skal trekvart rundt. Slik du beskriver det så har du skylden. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det er normalt å starte med å ligge innerst, men man må (i de aller fleste tilfeller, det finnes noen få unntak) bytte felt før man kan kjøre ut. Trådstarter gjorde et riktig feltskifte men måtte forstå at idioten innafor var idiot og derfor også være litt avventende til vedkommendes idiotiske manøver. Roger_Moore: Jeg håper ikke du tar med deg din tolkning av reglene ut i trafikken, for slikt blir det ulykker av. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Selvfølgelig må man bytte felt (ellers kjører man jo bare rundt og rundt), og bilen foran må jo vitterlig også ha byttet felt på vei ut av rundkbøringen. Helt uforståelig hva du mener Snylter, jeg står på min påstand! 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 En har vikeplikt for biler allerede i rundkjøringen Ser ut som at TS prøver seg på en ulovlig forbikjøring 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Nytt bilde. Jeg er den gule bilen. Sånn som jeg tolker reglene så skal man skifte felt når det bare er en fil ut fra rundkjøringa, det som den hvite bilen på bildet ikke gjorde. Dubious, vi kom begge fra samme innkjøring. Endret 23. august 2017 av Jokerjævel Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Jeg forstår ikke hva du mener? Den hvite bilen kjører helt korrekt, skifter felt når den skal ut av rundkjøring. Hvorfor skifter du felt så tidlig? 6 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Det er det jeg har lært. Og det er det vegvesen.no sier er "rett" kjøremåte i rundkjøring med flere felt. 3 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Og man skal gjøre slik som @Joker sier. Da får man flyt i rundkjøringen og slipper også frem trafikk. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Du skal begynne å blinke og bytte sånn ca der du har tegnet den gule bilen, ser ut som at du startet å bytte litt vel tidlig. Dessuten er det en god indikasjon på at dere skal samme sted når begge ligger i venstre felt til å begynne med. 2 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Den gule på tegninga skifter helt etter boka. Dette gjør at kjøretøyer som kommer fra andre innkjøringer og skal ut annen utkjøring kan passere på venstre side og skaper da flyt. Mange her i Norge skifter for sent ut i ytre felt og kan og vil skape farlige situasjoner. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side 3 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Er ikke forbikjøring, det er korrekt plassering og man har vikeplikt ved skifte av felt . Lenke til kommentar
hightow Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Gul bil kunne like godt kommet fra neste innkjøring. Fortsatt vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen. For høy fart og legger seg ut for tidlig. Jeg vil ha tolket gul bil sin adferd til å skulle rett fram. Endret 23. august 2017 av hightow 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Jeg forstår ikke hva du mener? Den hvite bilen kjører helt korrekt, skifter felt når den skal ut av rundkjøring. Hvorfor skifter du felt så tidlig? Den hvite bilen drar en stygg variant rett over et annet felt for å komme seg ut. Det er et feltskifte og man har da ubetinget vikeplikt for den som er i feltet man skal inn i eller over. Den gule bilen kjører faktisk riktig. Jeg vil ha tolket gul bil sin adferd til å skulle rett fram. Er du fra sørlandet? Endret 23. august 2017 av Snylter 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Betyr det at en bil som ligger plassert feil har forkjørsrett? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Uansett hvordan en ser det, så er det ikke lov å kjøre forbi på høyre side Er ikke forbikjøring, det er korrekt plassering og man har vikeplikt ved skifte av felt . Det er forbikjøring og bilen bak har vikeplikt Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Betyr det at en bil som ligger plassert feil har forkjørsrett? Så lenge den var først i rundkjøringen og bruker blinklys ut, ja Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Jeg forstår ikke hva du mener?Den hvite bilen kjører helt korrekt, skifter felt når den skal ut av rundkjøring. Hvorfor skifter du felt så tidlig?Den hvite bilen drar en stygg variant rett over et annet felt for å komme seg ut. Det er et feltskifte og man har da ubetinget vikeplikt for den som er i feltet man skal inn i eller over.Den gule bilen kjører faktisk riktig. ?Nei. Den gule bilen skifter felt for tidlig. Ved å blinke seg over i høyre der vil andre bilister kunne tolke det som den skal ut i avkjørsel 2, dvs rett frem i rundkjøring...og hvorfor velge venstre felt inn i rundkjøring og skifte felt nærmest umiddelbart? Blir bare helt feil dette! Endret 23. august 2017 av Roger_Moore 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hvorfor kan ikke bare gul bil ligge bak hvit bil, siden de begge skal samme vei? Hæ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå