Gå til innhold

Trøbbel med PCIe-slot nr. 2

zyrex

Anbefalte innlegg

Driver å setter opp en ny filserver, som består av disse delene:

Hovedkort: Asus Q170M2, nyeste BIOS

CPU: Intel i3-7100

Utvidelseskort: LSI/Avago 9211-i8 * 2

Greia er, at når jeg setter et av disse SAS-kontrollerne i PCIE16_1, så fungerer det helt fint.

Setter jeg inn kort nummer 2 i PCIE16_2, så lyser det - men det fungerer ikke. Maskina oppdager ingenting.

Prøver å kryssbytte kortene, så er det fortsatt bare kortet i PCIE16_1 som fungerer.

Videre forsøkt å BARE ha et av kortene i PCIE16_2, men samme resultat.

Neste jeg har forsøkt er å sette inn et x1 nettverkskort i PCIE16_2 porten, også alene, men det var fortsatt ingen suksess. Det blinker, men maskina oppdager det ikke. 

Da jeg har trudd at det har vært noe feil med hovedkortet, så har jeg reklamert på det og fått et nytt. Med samme resultat.

Har da begynt å lure på om det har noe med PCI Express lanes å gjøre, men SAS-kontrollerne bruker maks 8 lanes. Sjøl med en SAS-kontroller og et 1x nettverkskort så skulle det gått fint. Og i3-7100 har så vidt jeg veit 16 lanes. 

Har kikka rundt i BIOSen for å se om jeg finner noe lurt, men ingenting har dukka opp i grunn. 

Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I testings øyemed så har jeg fått kort nr. 2 i drift ved hjelp av en stk 1x PCIe-riser til 16x-kort. Så har altså kobla meg på den ene 1x-slotten. Begge korta er nå i drift, men dette er jo ikke noen optimal løsning. 

Kommer til å teste med en annen CPU til uka, i tilfelle det er noe med i3-en jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...