Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gule blåmerker på beinet flere steder, hva er det?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

spaghetti og gomorgen-yogurt

Her tror jeg vi har litt av problemet. Hvis du kjører så hardt som 1800 kalorier om dagen, har ikke spagetti noen verdens ting på menyen å gjøre.

Spaghetti er i hvert fall ikke fullt av sukker sånn som Go'Morgen-yogurt :o og når dagens tredje ingrediens er knekkebrød så er det veldig veldig dårlig makrofordeling her, nesten bare karbohydrater. Du trenger fett og protein! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spaghetti og gomorgen-yogurt

Her tror jeg vi har litt av problemet. Hvis du kjører så hardt som 1800 kalorier om dagen, har ikke spagetti noen verdens ting på menyen å gjøre.

Spaghetti er i hvert fall ikke fullt av sukker sånn som Go'Morgen-yogurt :o og når dagens tredje ingrediens er knekkebrød så er det veldig veldig dårlig makrofordeling her, nesten bare karbohydrater. Du trenger fett og protein!

Forstår ikke hvordan det kan ha noe med blåmerkene mine å gjøre. Da hadde vel 90% av befolkningen og hatt blåmerker..

Anonymous poster hash: 656d0...8b3

Lenke til kommentar

De færreste av oss lever vel på Go' Morgen yoghurt og plain spaghetti.

Om du liker yoghurt er yoghurt naturell med müsli et bedre alternativ. 1 kg müsli koster nesten ingenting og stort beger yoghurt er også mer økonomisk.

Liker du spaghetti ta heller med fiber selv om det ikke er all verdens med fiber i den og suppler med noe mer, tomat og løk / hvitløk er jo fantastisk og noe magert kjøtt, kylling, svin.

Knekkebrød er fint da, mye godt i de om det er rette sorten.

Hvis det eksemplet ditt er representativt for hele perioden på din ferd fra 90 til 80 kg ville jeg tatt noen grep. Pøs på med grønnsaker, alt du klarer å spise.

At du føler deg i god form er positivt da. Få tatt en blodprøve for å se om nivåene er som de skal.   

Lenke til kommentar

Se på merkene vel.

Hva får han utav det? Om merkene er gule eller blå? 

Nei, jeg har en fetisj for intrakutane hematomer og håpet også at du i farta fikk med et uklart bilde av skrittet...

Hele poenget med at det stilles krav om at helsefagarbeidere ikke er blinde når de skal yte helsehjelp, er at de bruker øynene med hensikt å observere og inspisere. Så har vi klisjéen om at et bilde sier mer enn tusen ord.

Men siden du tenker at beskrivelsen: "...flere blåmerker. Alle sammen er gule...", er uttømmende nok til at folk kan gi et kvalifisert gjetting, skal jeg gjøre det nå.

Du merket ikke at du har dunket borti noe gjentatte ganger for flere dager siden. Nå har det som var blåmerker blitt til gulmerker som AnnonymG foreslo i post #8. Det kan også være mer alvorlig. Du er jo allerede godt i gang med forfallet, veien er derfor kort til ytterligere helsesvikter. Du bør absolutt endre livsstil og være observant på om det oppstår ytterligere "gulmerker". Da er det eneste rådet mitt at du oppsøker lege.

Lenke til kommentar

Blåmerker har ingenting med proteinmangel eller vitamin-mangel å gjøre. C-vitamin har ingen påvirkning av trombocytter eller koagulasjonssystemet, det er i så fall mangel på vitamin K, noe veldig få har, da tarmbakterier bidrar til å opprettholde et visst K-vitamin innhold. Hadde du hatt så alvorlig proteinmangel at du ikke hadde koagulasjonsfaktorer, så ville du først fått væskeansamling i buk og bein, og det regner jeg med at du ikke har.

Jeg tror du har slått borti ett eller annet og fått blåmerker av dette. Dersom du har hatt problemer med økt blødningstendens, skal du selvfølgelig dra til fastlegen og utrede hvorfor du plutselig begynner å blå mere enn før - hvis dette er tilfellet. Hvis du ikke har problemer med at du blør mer enn vanlig, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret.

Det du kan gjøre fremover er å følge med på merkene dine, og se om de forsvinner eller utvikler seg. Ved alle typer vedvarende forandringer på kroppen, skal lege kontaktes for å få en profesjonell vurdering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blåmerker har ingenting med proteinmangel eller vitamin-mangel å gjøre. C-vitamin har ingen påvirkning av trombocytter eller koagulasjonssystemet, det er i så fall mangel på vitamin K, noe veldig få har, da tarmbakterier bidrar til å opprettholde et visst K-vitamin innhold. Hadde du hatt så alvorlig proteinmangel at du ikke hadde koagulasjonsfaktorer, så ville du først fått væskeansamling i buk og bein, og det regner jeg med at du ikke har.

Jeg tror du har slått borti ett eller annet og fått blåmerker av dette. Dersom du har hatt problemer med økt blødningstendens, skal du selvfølgelig dra til fastlegen og utrede hvorfor du plutselig begynner å blå mere enn før - hvis dette er tilfellet. Hvis du ikke har problemer med at du blør mer enn vanlig, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret.

Det du kan gjøre fremover er å følge med på merkene dine, og se om de forsvinner eller utvikler seg. Ved alle typer vedvarende forandringer på kroppen, skal lege kontaktes for å få en profesjonell vurdering.

Hva mener du med blødningstendenser?

Lenke til kommentar

Dersom du har hatt problemer med økt blødningstendens [...] Hvis du ikke har problemer med at du blør mer enn vanlig, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret.

Han mener det som skrives i settingen etter, altså om du fort blør selv ved små skader som rifter i huden, små sår eller lett får bløding fra slimhinner som hyppig neseblod eller blødninger i tannkjøttet. 

@TS: hvorfor skriver du under anonym? Det er vel tilfeldigvis ikke deg coby

Lenke til kommentar

Dersom du har hatt problemer med økt blødningstendens [...] Hvis du ikke har problemer med at du blør mer enn vanlig, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret.

Han mener det som skrives i settingen etter, altså om du fort blør selv ved små skader som rifter i huden, små sår eller lett får bløding fra slimhinner som hyppig neseblod eller blødninger i tannkjøttet. 

@TS: hvorfor skriver du under anonym? Det er vel tilfeldigvis ikke deg coby

Ja. Jeg begynte å blø litt istad når jeg barberte meg med en veldig skarp høvel. Teller det?

Lenke til kommentar

Klassiske rester etter blåmerker ser det ut til.

Greia med blåmerker er også at de ikke trenger å se veldig blå/røde ut i utgangspunktet. Både fordi det kan dreie seg mer om en serøs væskeansamling etter traume, og det ikke er så mye blod involvert. Det gule som siden fremtrer et stoff i kroppen som heter bilirubin, som er gulbrunt og som er det siste som er igjen etter et blåmerke/ødem.

Nei, sår etter barbering telles ikke i denne sammenhengen, med mindre de ikke slutter å blø.

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Klassiske rester etter blåmerker ser det ut til.

Greia med blåmerker er også at de ikke trenger å se veldig blå/røde ut i utgangspunktet. Både fordi det kan dreie seg mer om en serøs væskeansamling etter traume, og det ikke er så mye blod involvert. Det gule som siden fremtrer et stoff i kroppen som heter bilirubin, som er gulbrunt og som er det siste som er igjen etter et blåmerke/ødem.

Nei, sår etter barbering telles ikke i denne sammenhengen, med mindre de ikke slutter å blø.

Ok, ok. Men jeg skjønner ikke hvorfor alle er gule, de var ikke blå, ble gule med engang bare.

Men du er vel enig i at store blå/røde og veldig synlige blåmerker hadde vært verre sånn sett?

Lenke til kommentar

Det ene er ikke nødvendigvis verre enn det andre. Konklusjonen er den samme: Hvis det dykker opp fler gul/blå/rødmerker uten at du kan sette de i sammengheng med traume, da må du snakke med legen om dette.

Hva tror du det kan skyldes da? Fordi jeg har ikke andre blødninger osv.

Om det dukker opp et blåmerke imorra, så skal jeg kontakte legen, eller om det dukker opp 2-3 nye? Om det dukker opp bare en, så er det jo mest sannsynlig skade. Flere derimot

Endret av klikk92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...