Gå til innhold

Må man bruke 3.5mm mono til mono når man skal bruke 12v trigger out

Anbefalte innlegg

Jeg har effektforsterkeren NAD C272 som er koblet sammen med en surroundreceiveren NAD T757v2. Fjernkontrollen jeg har skru ikke på effektforsterkeren (kun T757) så jeg vil gjerne ha denne muligheten. Såvidt jeg har skjønt kan jeg bruke en 3.5mm mono til 3.5mm mono mellom T757  sin +12V TRIGGER OUT" og C272 sin "+12 V TRIGGER IN". Kan jeg bruke en 3.5mm stereokabel istedenfor? Har ikke mono-utgaven. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis fungerer stereo minijack også, men det avhenger av at triggerpunktet er dekket av samme område på pluggen på begge steder. Problemet blir når koblingspunktet på enhet1 er på "LEFT" signalet på pluggen; og koblingspunkt på enhet2 er på "RIGHT". Da fungerer det ikke.

Du kan vanligvis løse dette ved å sette på en stereo til mono minijack adapter i hver ende. Da vil samme signal gå over begge signaltråden inni kabelen. Men jeg ville bare prøvd en stereo minijack først.

Eventuelt finn et sted som har mono minijack (ikke mange av dem); finnes på nett og koster "ingenting".

http://www.juno.co.uk/products/av-link-3-5mm-mono-mini-jack/438741-01/

eller

https://www.amazon.com/TNP-3-5mm-Mono-Cable-3FT/dp/B01MA18DPL/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1503517516&sr=8-5&keywords=mono+mini+jack

Forøvrig; er det god grunn til å skru av ting hele tiden? Effektforsterker trenger relativt lang tid på å komme opp i optimal varme; den gir ræva lyd når den er kald. Trekker ikke mye strøm om den står på kontinuerlig.

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Testet med stereo jack men det funket ikke. Får prøve å finne en fysisk butikk som har i morgen, hvis ikke bestilles det fra nettet. 

Nja, nå vil jeg egentlig prøve å fikse sånn at alt skrur seg av og på samtidig. Skal teste litt med lydkvaliteten med å la den stå på kontonuerlig. Takk for tips btw.

Lenke til kommentar

"Ræva lydkvalitet" får man vanligvis de 15 første minuttene; og i worst case scenario første timen. Så dette med å la en slik forsterker stå på i evigheter sparer deg bare dårlig lyd maks den første timen - men de bruker vanligvis veldig lite strøm når de ikke skyver på høyttalerelementer. De er laget for å stå på kontinuerlig; så ingen fare med å "slite den ut".

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med Ljudia på Grunerløkka (Oslo) og de hadde visst noen sånne kabler liggende. Stikker innom lørdag og kjøper en.

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor dette ikke er noe alle butikker har; mono minijack er standarden for 12V trigging (alle bruker det).

Eller kanskje det er problemet; dette er standarden for trigging, men er det "ingen" som bruker det ?

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en kabel hos Ljudia på lørdag og effektforsterkeren skrur seg fremdeles ikke av / på når surroudforsterkeren skrus av eller på. Surroundforsterkeren har en switched switched AC outlet som det er strøm på hele tiden. Denne skal, så langt jeg har skjønt, kun levere strøm når strømmen er på så jeg er tilbøyelig til å tro ikke alt er som det skal på den. 

NAD har komet med en 4K modul som jeg skal sette inn i surroundforsterkeren med tiden og stunder regner jeg med. Da tror jeg at jeg skal få et prisoverslag på at de sjekker de to utgangene også. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte en kabel hos Ljudia på lørdag og effektforsterkeren skrur seg fremdeles ikke av / på når surroudforsterkeren skrus av eller på. Surroundforsterkeren har en switched switched AC outlet som det er strøm på hele tiden. Denne skal, så langt jeg har skjønt, kun levere strøm når strømmen er på så jeg er tilbøyelig til å tro ikke alt er som det skal på den. 

Du har ikke koblet effektforsterkeren på en stikk utgang på receiveren håper jeg? Den er som regel oppgitt til å kun til bruk på lave effekter. Mener å huske at Pioneeren jeg hadde som hadde det var merket med maks 100W.

Hvordan står 12V trigger bryteren bakpå effektforsterkeren. Den står til auto?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...