Gå til innhold

Ønsker ny prosessor

MrHorgen

Anbefalte innlegg

Vurderer en ny CPU, kjøpe en eller annen gang før jul. Sitter i dag på en i5 6600K overklokket til 4.5. Opprinnelig tenkte jeg på i7 8700K. Får to kjerner + HT mer enn det jeg har idag. Kjøling er custom vannkjøling av CPU og GPUer.

Spm er om jeg bør ta steget opp til intel X299 med enten deres 8 eller 10 kjerner, alternativt AMD 1920X (dette er 12-kjerner deres?) Hvilken av disse vil dere anbefale? Pris er også en faktor. 

Bruk er gaming og folding. 980Ti Sli hvorav et kort folder mer eller mindre 24/7. Skjerm er 3440*1440 60Hz. Planlegger ingen oppgradering av skjermen, men venter på at Volta eller lignende fra AMD kommer på skjermkortfronten. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har custom vannkjøling, så vil jeg si X299 og en 7820X eller 7900X. Iallefall ta steget til 8 kjerner.

Har selv tenkt på 8700K når den kommer, men siden jeg har en 5960X fra før av blir det jo litt dumt å gå ned på antall kjerner, selv om en 8700K vil gi meg bedre IPC og høyere klokkehastighet.

Lenke til kommentar

Siden du har custom vannkjøling, så vil jeg si X299 og en 7820X eller 7900X. Iallefall ta steget til 8 kjerner.

Har selv tenkt på 8700K når den kommer, men siden jeg har en 5960X fra før av blir det jo litt dumt å gå ned på antall kjerner, selv om en 8700K vil gi meg bedre IPC og høyere klokkehastighet.

Forskjellen på 7820X og 7900X... Hvis jeg forstår det rett er: 28 VS 44 PCIe baner, 8 mot 10 kjerner, begge har HT. Begge er quad channel? 

Lenke til kommentar

Har du vurdert 1950x ? Det er jo tross alt snakk om 16 kjerner 32 Tråder, noe som i de fleste tilfellene vil gjøre en sinnsyk bra jobb når det kommer til folding og multitasking.

Prisen man betaler for et slikt oppsett starter på rundt 20.000 kroner, men jeg vil personlig si at det er godt verdt pengene, mye ytelse og fin pris.

Jeg vil anta at prisen på en 1950 vil tilsvare en 7900K om jeg ikke bommer fullstendig.

Core i9-7900X: (3.3GHz, 4.5GHz burst) 10 cores/20 threads, $999
AMD 1950X : (
The $999 16-core, 32-thread 3.4-GHz Threadripper 1950X) https://prisguiden.no/produkt/amd-ryzen-threadripper-1950x-302401 $999

Lenke til kommentar

Har du vurdert 1950x ? Det er jo tross alt snakk om 16 kjerner 32 Tråder, noe som i de fleste tilfellene vil gjøre en sinnsyk bra jobb når det kommer til folding og multitasking.

Nacl folding kan vel ikke bruke mer enn 16 tråder slik jeg forstår det. Så da trenger han ikke 32. Dessuten skal han spille også, og her er Intel fortsatt best. Selv Ryzen 1800X er bedre enn TR 1950X til gaming.

Lenke til kommentar

Folder omtrent ikke med NaCl på denne pcen. Har ikke store planer om å gjøre det i framtiden heller, med mindre det ikke påvirker GPU foldingen. Personlig lener jeg mot Intel pga gaming ytelsen er bedre her. Noe jeg lurer på: Hvilke typer spill er Intel generelt bedre i? 

Prisen man betaler for et slikt oppsett starter på rundt 20.000 kroner, men jeg vil personlig si at det er godt verdt pengene, mye ytelse og fin pris.

Jeg vil anta at prisen på en 1950 vil tilsvare en 7900K om jeg ikke bommer fullstendig.

Core i9-7900X: (3.3GHz, 4.5GHz burst) 10 cores/20 threads, $999
AMD 1950X : (
The $999 16-core, 32-thread 3.4-GHz Threadripper 1950X) https://prisguiden.no/produkt/amd-ryzen-threadripper-1950x-302401 $999

Visste ikke at 7900X og 1950X lå så nærme hverandre i pris. Det overrasket meg. 

Lenke til kommentar

Vent med å oppgradere fram til du må rense loopen din, da slipper du unødig arbeid og sløs av penger. Jeg vil ikke si det er nødvendig å oppgradere enda. Jeg hadde heller brukt de 20 lappene det koster å oppgradere til en entusiast plattform og brukt de på 2 nye gpu'er istedet. Man har strengt talt ikke behov for å ha en så kraftig prosessor med mindre man jobber med redigering av tungt materiale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vent med å oppgradere fram til du må rense loopen din, da slipper du unødig arbeid og sløs av penger. Jeg vil ikke si det er nødvendig å oppgradere enda. Jeg hadde heller brukt de 20 lappene det koster å oppgradere til en entusiast plattform og brukt de på 2 nye gpu'er istedet. Man har strengt talt ikke behov for å ha en så kraftig prosessor med mindre man jobber med redigering av tungt materiale.

Rense loopen? Jeg har gjort noe feil hvis jeg får møkk i den. Skal uansett bytte kabinett og radiatorer. 

Hva med ryzen 1800x? :hmm:

Det er også en mulighet. 

En 4 tråds CPU vil gi mer stutter i spill enn en med flere kjerner, så vil si det er verdt det å oppgradere.

Å vente på 8700K er ikke dumt da. I mellomtiden kan du jo selge dine skjermkort og oppgradere til ett 1080Ti da...

Jeg har som sagt ikke noe hastverk. Tenkte å vente til neste DNB/Power tilbud. Endte opp med en ny iPad Pro nå sist. 

Hvor mye betyr PCIE 3.gen X16 vs X8 for GPU ytelsen? 

Lenke til kommentar

På spill er vel det ikke forskjell på 8x8x vs 16x, men på folding kan det være forskjell. Men ikke testet selv, min 5960x kjører nacl :)

Hvorfor vil du gått for X299? Er det ikke på tide vi kjøper amd.

Har selv en 6800 som jeg ønsker å bytte ut cpu. Nytt koster det flesk: 6950x koster ca 16K. Da kan jeg neste kjøpe 2x 1800X :)

Lenke til kommentar

Hvor mange PCIe-baner får 8700k? 16? Jeg ville gått for X299.

Nok for singel GPU iallefall. 24 på chipset + 16 til PCI-E spora er det vel.

Det blir sikkert to GPUer over tid. Hvis det ikke blir for knotete bevarer jeg det ene 980Ti kortet mens jeg oppgraderer det andre. 

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du gått for X299? Er det ikke på tide vi kjøper amd.

Har selv en 6800 som jeg ønsker å bytte ut cpu. Nytt koster det flesk: 6950x koster ca 16K. Da kan jeg neste kjøpe 2x 1800X :)

Bare det at Ryzen 1800X har lavere IPC enn den prosessoren som MrHorgen allerede har, noe som er viktig for spill.

Ingen kjøper da 6950X til 16K når man får en 7900X til 6K mindre... Helt enig at Ryzen 1800X gir mer for pengene, men nå skal han OPPGRADERE da og for spill gir Ryzen 1800X kun en fordel i spill som aktivt bruker mange tråder (flere enn 4 som hans i5 har). Derfor er Intel 8700K, 7800X eller bedre den eneste gode løsningen for ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...