Gå til innhold

Byttet bort drømmejobben, hva nå? Tips til ingeniør turnusarbeid?

Anbefalte innlegg

For ca. 1 år siden satt jeg i det som var drømmejobben. Jeg jobbet i oljebransjen i et relativt stort selskap, og etter flere runder med oppsigelser klarte sjefen og andre rundt meg, selv med ynkelige 5 års erfaring, å beholde meg i bedriften. Jeg var ung, talentfull og mange tenkte høyt om meg. 

Under alle oppsigelsene ble jeg mer og mer frustrert av lite arbeid, og konkuransen innad i bedriften om det neste nivået ble ekstremt tøff. Jeg var/er ambisiøs, og ville opp et nivå. 

Jeg har en sivilingeniørutdannelse jeg egentlig ikke er så glad i å jobbe med, men fant ut at mekanisk ingeniør var det jeg egentlig skulle blitt. Denne jobben lot meg hvertfall gjøre dette. 

Så fant jeg en mellomlederstilling lyst ut, mye ansvar, mer lønn og det virket helt riktig. Jeg hoppet fra et synkende skip tenkte jeg, flyttet 1000km til en liten by og dette skulle bli livet. 

Jeg vil slenge til, at på privaten, har jeg det helt fantastisk i denne byen. Kjøpte meg en enebolig jeg stortrives i, herlige folk og jeg får utøve alle aktivitetene mine her, noe jeg gikk på komprimiss med i den første jobben. 

Arbeidet jeg holder på med nå er derimot helt grusomt. Jeg gikk fra en fleksibel arbeidsdag, teknisk arbeidshverdag til å ha 24/7 vakttelefon året rundt og mest administrative oppgaver. Jeg trodde jeg hadde en "uendelig" arbeidskapasitet, men her har jeg fått kjenne på mine begrensninger. Forsøkte å ta dette opp med nåværende sjef, hvor han flirte og sa at "alle blir stressa". 

Jeg har mao. lyst å finne meg noe annet å gjøre, men kjempelyst å bli boende. Problemet er at i nærområdet her finnes det lite eller ingen behov for en mekanisk ingeniør. 

Spørsmålet er da råd/tips? Evt. Noen ideer om en mulig turnusjobb som er noenlunde relevant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Min tanke er; Du kommer fra Oljebransjen, med stor usikkerhet i lengre tid med tanke på videre jobb.

Du har fått en jobb med gode betingelser og du trives i nærmiljøet.

Du bør tenke; Hvor mange av dine tidligere kolleger og de andre som har vært i samme bransjen som deg, har de faste rammene du har nå? mtp. de som har mistet jobben.

Din nåværende arbeidsplass; Du mestrer oppgavene, men får mye å gjøre. Når jeg hadde fast stilling (oljeservicebransjen), hadde jeg også for mye å ta tak i. Derfor har jeg denne filosofien; Man rekker det man må og resten er pluss.

Man får ikke gjort mer enn hva man rekker, så lett er det og ingen kan kreve mer enn det. Enkel logikk.

Du har en jobb, hold på den til du finner en ny, med bedre betingelser.

Hilsen en som har mistet jobben i oljeservicebransjen, men som akkurat har fått tilbud etter 8mnd med jobbsøking.

Lenke til kommentar

Min tanke er; Du kommer fra Oljebransjen, med stor usikkerhet i lengre tid med tanke på videre jobb.

Du har fått en jobb med gode betingelser og du trives i nærmiljøet.

Du bør tenke; Hvor mange av dine tidligere kolleger og de andre som har vært i samme bransjen som deg, har de faste rammene du har nå? mtp. de som har mistet jobben.

Din nåværende arbeidsplass; Du mestrer oppgavene, men får mye å gjøre. Når jeg hadde fast stilling (oljeservicebransjen), hadde jeg også for mye å ta tak i. Derfor har jeg denne filosofien; Man rekker det man må og resten er pluss.

Man får ikke gjort mer enn hva man rekker, så lett er det og ingen kan kreve mer enn det. Enkel logikk.

Du har en jobb, hold på den til du finner en ny, med bedre betingelser.

Hilsen en som har mistet jobben i oljeservicebransjen, men som akkurat har fått tilbud etter 8mnd med jobbsøking.

Takk for gode innspill! Jeg er helt enig i refleksjon rundt kollegaer, og det er noe jeg har tenkt på. Problemet mitt er vel at jeg drives av engasjement og eierfølelse, noe jeg mangler veldig i denne jobben. Det gjør igjen at jeg ikke gjør en så god jobb som jeg vet jeg kan. Det er nok mest frustrerende for meg selv, men blir å merkes over tid. 

For å si det sånn, jeg har aldri hatt problem med en "stressende" arbeidsdag, men nå kommer jeg hjem, må sove og har ofte hodepine. 

Og forøvrig, gratulerer med ny jobb! Det kjennes nok rimelig godt ut

Kanskje kraftbransjen kan vera aktuell? Ser for meg at det kan vera ein del å gjera der for ein mekanisk ingeniør. Det er mykje turnusarbeid i samband med kraftverk, sidan dei ofte ligg der det ikkje bur folk.

Kraftbransjen er absolutt noe! Har ikke hørt at de trenger mekaniske ingeniører, vet du hva stillingene typisk kalles? Evt. Om det ligger noe lignende ute siden du nevnte dette

Lenke til kommentar

Hva med å søke 14 dager av og på i skip eller noe? Mekanisk ingeniør høres da ganske fleksibelt ut, altså det er vel mange bransjer det trengs sånne.

Jeg har tenkt tanken! Men inntrykket mitt er at enten er man da matros/arbeider, eller må ha en form for skipsutdannelse. Altså i form av navigasjon, skipper etc. Jeg tar kanskje feil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tenkt tanken! Men inntrykket mitt er at enten er man da matros/arbeider, eller må ha en form for skipsutdannelse. Altså i form av navigasjon, skipper etc. Jeg tar kanskje feil?

Nja du må ikke ha det. Matroser tar ofte skole for å bli styrmenn, og det er de som tar seg av navigasjon.

Du kan søke på stillinger som maskinist, spesielt hvis du har noen år med praktisk erfaring. Ettersom du har siv.ing utdannelse kan første maskinist være aktuelt. Snakker hovedsaklig om større skip, ikke en liten fiskebåt.

Ettersom du har erfaring fra oljen kan du være aktuell for tankere, supply osv.

Endret av toy_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...