OleOren Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Heisann! I dag drev jeg med hagearbeid, og kom over en liten "stein" som lå på bakken som jeg ikke har sett før. Den er veldig glatt i kantene, på en måte smeltet. Kan også se at det har "boblet" litt i den ved hjelp av varme, akkurat som om det skulle vært en ildkule som ble sendt fra himmelen Jeg tok den med til min far og trodde det kunne vært tjære, men det var det ikke. Han prøvde å smelte den i noen sekunder for å se, men skjedde absolutt ingenting. Den er relativt hard, men jeg klarte uheldigvis å knekke den, dum som jeg var. Kan dette tyde på at dette er bare en vanlig stein? I såfall, er det ikke jern/metall, men rom-stein? Eller hva kan dette være? Denne veier såvidt 10 gram og er på størrelse med en bruskork. Jeg legger ved bilder så dere kan se. Syntes dette er svært interessant, men skal ikke se bort ifra at dette er bare søppel. Jeg har mine håp. Med sterkt lys kan jeg se at det KAN være litt rust der. I tillegg så ser jeg klart og tydelig små prikker som kan se ut som gull faktisk. Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Edit 1: Prøvde nettopp noen magneter på denne steinen, men det fungerte selvsagt ikke, i og med at dette er en stein mest sannsynlig, ikke jern. Endret 23. august 2017 av OleOren Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det ser ut som du kan ha vært heldig. Så på "Pawn stars" en gang, der kom det inn én som hadde noe lignende, dog den var litt større. Han jaktet sånne på fritiden, og levde faktisk ganske godt av det. Han hadde sendt den inn til en slags institusjon for meteoritter eller noe, som hadde skjært av en prøve, for å analysére innholdet, og fått "gradért" steinen. "Stein" er jo bare et begrep på sammensetningen av mineralene. Asteroider/meteorer kan inneholde gull. Han fikk en god håndfull penger for den lille steinen. Det kom en ekspert for å se på den, jeg husker ikke helt hvordan han analysérte den. Men hvis du har et museum eller lignende i byen, så kanskje de har noe sånt der? Bruk Gulesider, prøv å finn noen som har erfaring med det der. Kan hende den er verdt litt. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør den verdifull.Jeg fant jaggu den delen av episoden på Youtube, men forferdelig dårlig kvalitet ^^ har aldri hørt verre ^^ Kan så vidt høre hva de sier. Men opplasteren er faktisk han som gjør verdivurdéringen i videoen, sér det i hvert fall ut til. Til og med e-postadresse der. Kanskje et ledespor: Håper du finner ut og forteller oss. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Ser veldig up som slagg (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Slag) enten fra jernverk, eller hakket ut av en ovn (gjerne fra bolighus) hvor det er fyrt vel hardt med "billig/dårlig" koks. Uansett er det smeltet stein/sand og veldig sansynlig menneskelaget Lenke til kommentar
MrL Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Ingen umulighet at det der er en meteoritt, men statistisk sett er sannsynligheten stor for at det også er noe annet. Eneste måten å finne ut på er nok å sende den inn hit. Endret 23. august 2017 av MrL Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Ser veldig up som slagg (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Slag) enten fra jernverk, eller hakket ut av en ovn (gjerne fra bolighus) hvor det er fyrt vel hardt med "billig/dårlig" koks. Uansett er det smeltet stein/sand og veldig sansynlig menneskelaget Ja, det kan også være "slagg", men da er det rart jeg ikke finner flere gjenstander/objekter lik denne? Da burde det vel ha vært mer av dette "slagg" i hagen min? Med sterkt lys så ser jeg veldig "gull-aktige" farger som sagt, men ja man kan aldri være for sikker. Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Ingen umulighet at det der er en meteoritt, men statistisk sett er sannsynligheten stor for at det også er noe annet. Eneste måten å finne ut på er nok å sende den inn hit. Takk, skal vurdere det! Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Det ser ut som du kan ha vært heldig. Så på "Pawn stars" en gang, der kom det inn én som hadde noe lignende, dog den var litt større. Han jaktet sånne på fritiden, og levde faktisk ganske godt av det. Han hadde sendt den inn til en slags institusjon for meteoritter eller noe, som hadde skjært av en prøve, for å analysére innholdet, og fått "gradért" steinen. "Stein" er jo bare et begrep på sammensetningen av mineralene. Asteroider/meteorer kan inneholde gull. Han fikk en god håndfull penger for den lille steinen. Det kom en ekspert for å se på den, jeg husker ikke helt hvordan han analysérte den. Men hvis du har et museum eller lignende i byen, så kanskje de har noe sånt der? Bruk Gulesider, prøv å finn noen som har erfaring med det der. Kan hende den er verdt litt. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør den verdifull. Jeg fant jaggu den delen av episoden på Youtube, men forferdelig dårlig kvalitet ^^ har aldri hørt verre ^^ Kan så vidt høre hva de sier. Men opplasteren er faktisk han som gjør verdivurdéringen i videoen, sér det i hvert fall ut til. Til og med e-postadresse der. Kanskje et ledespor: Håper du finner ut og forteller oss. Hm ja, syntes ikke steinen min likner så bra på denne i videoen, men kan fort være! Lenke til kommentar
Woods Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Kan du ta bilde av hva som er i midten av sprekken? Fint du knuste den i to, lettere å se hva den inneholder. Prøv gjerne å ta et bilde i høy oppløsning. Er forøvrig geolog.. 1 Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Kan du ta bilde av hva som er i midten av sprekken? Fint du knuste den i to, lettere å se hva den inneholder. Prøv gjerne å ta et bilde i høy oppløsning. Er forøvrig geolog.. Var ikke så lett for mobilen min å ta bilde. Den nekter å ta klare bilder hvis jeg skal zoome nærme. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Vil også si at det er slagg. https://www.nhm.uio.no/fakta/geologi/meteoritter/har-jeg-funnet/meteorittellerikke05.html Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Vil også si at det er slagg. https://www.nhm.uio.no/fakta/geologi/meteoritter/har-jeg-funnet/meteorittellerikke05.html Ja, selv vil jeg tro du har helt rett. Søren altså! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Hvorfor hiver folk en bit slagg i hagen til folk? ^^ Sprøtt. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Kan du ta bilde av hva som er i midten av sprekken? Fint du knuste den i to, lettere å se hva den inneholder. Prøv gjerne å ta et bilde i høy oppløsning. Er forøvrig geolog.. Var ikke så lett for mobilen min å ta bilde. Den nekter å ta klare bilder hvis jeg skal zoome nærme. Takk for bildene! Fra det jeg kan se har du mest sannsynlig funnet slagg ja (som allerede nevnt). Hvordan det har endt opp i hagen din er dog et godt spørsmål.. Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 Kan du ta bilde av hva som er i midten av sprekken? Fint du knuste den i to, lettere å se hva den inneholder. Prøv gjerne å ta et bilde i høy oppløsning. Er forøvrig geolog.. Var ikke så lett for mobilen min å ta bilde. Den nekter å ta klare bilder hvis jeg skal zoome nærme. Takk for bildene! Fra det jeg kan se har du mest sannsynlig funnet slagg ja (som allerede nevnt). Hvordan det har endt opp i hagen din er dog et godt spørsmål.. Tusen takk for undersøkelsen og svaret! Hadde vært moro å faktisk funnet meteoritt, men bedre lykke neste gang Hvor mye kroner er det pr. gram slagg da? ... Neida jeg bare tuller. Uansett, var spennende å finne ut av. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Slagg eller Metoritt, uansett litt spennende da.. Hvor kommer slagget fra? Om det er lokalt, må det jo kanskje være veldig gammelt? Kanskje fra bosettning fra tidlig Jernalder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå