Gå til innhold

[Løst] Kjøpe ny Gaming PC ila de neste mnda - trenger forslag/råd

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp fra datakyndige, ny gaming pc på gang!

Da nærmer det seg endelig tid for å kjøpe ny gaming pc! Min gamle PC har jeg hatt i 6år nå, så er på tide med oppgradering!

Vurderer å bygge selv(med hjelp), eller komplettbygg.

Budsjett: 15-20 000kr

Bruk: PUBG, Streaming, WoW, BF etc.

Har 144hz skjerm

se gjerne under for forslag!

Tidligere pc:
Corsair Carbide 500R Midi Tower Hvit

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Intel Core i7-2700K Processor
MSI B75MA-P45, S-1155, PC-REP
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Budsjett ny pc: maks 20 000+-

Ser for meg:

1070 eller 1080:::::: Hvor stor forskjell er det på 1070 8gb og 1080 8gb? vs 1080 11gb?

i7 7700k eller i5 7600k::::::: Grunn for i7 er evt streaming/kjøre programmer samtidig.
Minimum 16gb minne.

Veldig usikker på om jeg skal la komplett bygge eller få en venn til å hjelpe meg å bygge:

Forslag til oppsett:

Skjermkort:

Prosessor:

Strøm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 1080 er virkelig verdt pengene hvis du skal spille med 2560p eller 4k oppløsning med 3d eller VR briller.

Skal du kun spille med full HD oppløsning kan GTX 1070 gå ganske bra, men du får vel neppe makset alle spill på maks grafikk og 140 FPS.

Nå er ikke i7-2700K

direkte flaskehals hvis du hadde byttet skjermkortet først bør du merke litt bedre ytelse.

Men du burde nok overklokket cpu noe for ikke cpuen skal bli flaskehals, GTX 1070 bør være ok med en slik cpu.

Har du SSD disk? Hvis ikke er det første du bør kjøpe, nå støtter vel en del eldre pcer neppe PCI-E boot. Like enkelt som nye.

Men ellers skal du først kjøpe noe nytt, vent på Intel i7-8700K

Skjermkort sies kan bli dyrere i løp av denne måneden så kjøp det først så vent med resten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg ville helt klart ventet på i7-8700k med 6 kjerner og Z370 hovedkort som kommer om ikke aaaalt for lenge. Selvfølgelig ditt valg om du vil vente, men nå er du ihvertfall informert.

https://www.tek.no/artikler/rykte-spesifikasjonene-til-tre-intel-coffee-lake-prosessorer-skal-vaere-lekket/398179

https://www.tek.no/artikler/intels-coffee-lake-far-seks-kjerner-og-langt-hoyere-ytelse/403817

https://www.tek.no/artikler/intel-venter-med-coffee-lake-oppgraderer-u-prosessorene-til-fire-kjerner/403952

Ikke kjøp "founders edition" skjermkort. Kjøp et kort med ettermarkeds kjøleløsning så slipper du å irritere deg over lydnivået når du spiller krevende spill.

f.eks:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4208943

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4253302

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke vits å planlegge detaljer allerede nå hvis det er potensielt månedsvis til du faktisk skal kjøpe. Priser endrer seg fortløpende og ny teknologi kommer ut. Neste generasjon Intel CPU som nevnt over, AMD Vega etc etc.

Lenke til kommentar

Jeg kan kjøpe pc nå, eller om 1-2mnd. Må bare finne ut hva som er bra/ikke bra.

Veldig usikker på om jeg trenger noe mer enn 1070, da spillingen stort sett er kun PUBG, BF, WoW og andre lettkjørte spill. Samt vanlig serie/exploring.

Blir mest sannsynlig å ta en "Komplett pc", da jeg ikke kan bygge selv.

Lenke til kommentar

Hadde du bare skulle spille, så ville jeg sagt en med PC med i7 7700K, men hvis du skal streame burde du ha en CPU med minst 6 kjerner :

- Vente på i7 8700K

-  AMD Ryzen 1600X eller 1700X (sparer penger på det, og hovedkorta er billigere, men litt lavere gaming ytelse enn Intel)

- i7 7800X eller 7820X (raskere enn AMD, men dyrere også)

Angående skjermkort, så finnes det ikke noe som heter FOR raskt da. Spill krever stadig mer og mer. Spill som PUBG er ikke særlig optimalisert enda, så her trenger du all kraften du kan få egentlig om du ønsker høy FPS - Et GTX 1080 kort er å anbefale. Det 11GB kortet du snakket om, er GTX 1080Ti og er verdt det hvis du skal game i 1440p.

Å bestille PC fra Komplett er jo greit sikkert, men de begrenser litt av valgene du kan gjøre for å tilpasse din PC. Hva med å sende din egen liste inn til DigitalImpuls og høre med dem om de kan bygge den for deg?

Av de ferdige pakkene til Komplett til din prisklasse, så er ikke Komplett Silent Gamer Premium et dumt valg. Du får mer for pengene ved å bygge selv så klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av de dyrere gamer PC'ne til Komplett har med MSI GeForce GTX 1080 Ti Armor OC kortet, og kjøleløsninga på det er IKKE noe bra. Kjøler dårligere enn Gaming X versonen til MSI, og bråker mye mer.

Hvordan er MSI GeForce GTX 1070 Gaming X Skjermkort, vs et ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, DirectCU III, Aura RGB, OC- version? Lik kjøleevne?

Lenke til kommentar

Noen av de dyrere gamer PC'ne til Komplett har med MSI GeForce GTX 1080 Ti Armor OC kortet, og kjøleløsninga på det er IKKE noe bra. Kjøler dårligere enn Gaming X versonen til MSI, og bråker mye mer.

Hvordan er MSI GeForce GTX 1070 Gaming X Skjermkort, vs et ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, DirectCU III, Aura RGB, OC- version? Lik kjøleevne?

Av de to ville jeg valgt MSI Gaming X. På 1080Ti er det litt annerledes, da ar Asus Strix OC litt bedre.

Lenke til kommentar

Ser ut til at valget står mellom 3 forskjellige "builds". Alle har cpu kjøler, fractal design r5, 650/750w strømforsyning ellers er det største forskjellene mellom i5 7600k vs i7 7700k og 1070 vs1080ti.

Tror i bunn og grunn alle buildene vil være bra nok, men hva er mest fremtidsrettet/enklest å bytte kun ut f.eks GPU? ser selvfølgelig for meg at I7 vil være bedre enn i5, men hvor mye, mtp gaming. Har for øvrig: https://www.komplett.no/product/895820/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/benq-zowie-24-led-xl2411 nå. Og er litt usikker på hvorvidt jeg vil merke forskjellen mellom 1070 og 1080ti ved PUBG/WoW/BF spilling?

De siste spørsmålene er da: Hva er "beste valget"? Hva har lengst levetid, enklest å bytte ut enkelt komponenter om 2-3år(f.eks gpu) da noe vil bli forandret. Hva er mest "value for money?" for en gaming pc?

Går selvfølgelig utifra at GPU må¨oppgraderes innen 2-3år uansett for å være "på topp". Minne vil nok også bli oppgradert ved senere anledning.

Kan for øvrig innrømme at å gå for 1080ti + i7 7700k er veldig fristende. I så fall, hva bør oppgraderes innen de neste 2 årene for en gaming pc?

Build 1: 18000-19000kr

Cpu: i5 7600k

gpu: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming
kabinett: Fractal Design r5
cpu kjøler: noctua nh-9us
minne: 16gb 2600mhz
Lagrin: 500gb ssd+1tb sshd

build 2: 21000-22000kr

Cpu: i5 7600k

gpu:ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming Skjermkort
Kjøler: noctua nh-9us
lagring: 500gb ssd+1tb sshd

Build 3: 22-23 000kr
CPU: i7 7700k
GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming Skjermkort
Kjøler: noctua nh-9us
lagring: 500gb ssd+1tb sshd

Endret av comadore
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å kjøpe i5 7600K. Blir i7 7700K for dyr for deg, så burde du heller se på AMD Ryzen 1600/1600X. Anbefaler enten Asus eller Asrock hovedkort uansett om du velger Intel eller AMD. 16GB DDR4 3200 Mhz burde du også ha. Noctua U12S kjøler for CPU.

Anbefaler også 1 stk SSD på 250GB eller mer. Du trenger ikke en av de dyreste der ute. Samsung 850 EVO er mer enn bra nok for deg tenker jeg. (SATA SSD). Pluss da en vanlig harddisk til lagring av musikk, filmer osv.

HK bussklokke? Nå vet jeg mest om Intel, men bclk der er på 100 Mhz ganger multi = CPU frekvens. 4200 Mhz er da 42 x 100. Skal du overklokke øker du da multi og volt verdier. Minnekontrolleren kjører vel på 2400 Mhz ja, og øker du den får du bedre ytelse, spessielt på X299 plattformen. Sånn kort fortalt. Du finner overklokkings guider på nettet, og folk som forklarer ting enklere enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å kjøpe i5 7600K. Blir i7 7700K for dyr for deg, så burde du heller se på AMD Ryzen 1600/1600X. Anbefaler enten Asus eller Asrock hovedkort uansett om du velger Intel eller AMD. 16GB DDR4 3200 Mhz burde du også ha. Noctua U12S kjøler for CPU.

Anbefaler også 1 stk SSD på 250GB eller mer. Du trenger ikke en av de dyreste der ute. Samsung 850 EVO er mer enn bra nok for deg tenker jeg. (SATA SSD). Pluss da en vanlig harddisk til lagring av musikk, filmer osv.

HK bussklokke? Nå vet jeg mest om Intel, men bclk der er på 100 Mhz ganger multi = CPU frekvens. 4200 Mhz er da 42 x 100. Skal du overklokke øker du da multi og volt verdier. Minnekontrolleren kjører vel på 2400 Mhz ja, og øker du den får du bedre ytelse, spessielt på X299 plattformen. Sånn kort fortalt. Du finner overklokkings guider på nettet, og folk som forklarer ting enklere enn meg.

Takk, har valgt 1080ti+i7 7700k. 16gb minne 2666hz+hovedkort som kan kjøre dette. Sammen med 500gb ssd og 1tb sshd. 23 500kr i så fall, med corsair graphite 760t.

eksempel:

Corsair Graphite 760T Big Tower Hvit

Corsair TX750M, 750W

PSU Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor

Noctua NH-U9S CPU Kjøler

ASUS ROG Strix Z270F GamingSocket-1151

Crucial Ballistix Sport LT DDR4 16GB

ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming

Samsung PM961 SSD 512GB M.2 NVMe

Seagate Firecuda 1TB 3.5'' SSHD

MS COA Win 10 Home Nordic

VS:::

Corsair Graphite 760T Big Tower Hvit

Corsair CS 650M, 650W PSU

Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor

Noctua NH-U9S CPU Kjøler

MSI Z270 Tomahawk, Socket-1151

Crucial Ballistix Sport LT DDR4 16GB

ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming

Samsung PM961 SSD 512GB M.2 NVMe

Seagate Firecuda 1TB 3.5'' SSHD

MS COA Win 10 Home Nordic

Skullle jeg valgt noe vekk måtte det vært hovedkortet, men da blir det kort med støttet bussklokke på 2400mhz.

Tilsvarende oppsett koster 20600(når jeg kan velge mellom mange butikker) uten frakt. Så et samlet sett hadde nok kostet 21500-2200kr. Som tilsvarer at jeg betaler 1000-2000kr for en extended mousepad+ montering. Da føler jeg at det er verdt det.

Noen råd/innvendinger?

Lenke til kommentar

Skal du bygge selv? Husk når du bestiller deler fra mange ulike nettbutikker, så blir det mye frakt kostnader. Noen har gratis frakt hvis du handler for over en viss sum da.

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. Ikke tenk på hva stock hastighet er på minne kontrolleren. Det viktigste er at du velger et greit hovedkort basert på Z270 chipset når du skal ha deg 7700K CPU. Corsair LPX minnebrikker på minimum 3000 Mhz anbefaler jeg deg. Som f.eks disse eller disse.

Noctua U12S er litt bedre enn U9S. Du kan også sette på en ekstra vifte for bedre temp om du ønsker senere.

Lenke til kommentar

Skal du bygge selv? Husk når du bestiller deler fra mange ulike nettbutikker, så blir det mye frakt kostnader. Noen har gratis frakt hvis du handler for over en viss sum da.

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. Ikke tenk på hva stock hastighet er på minne kontrolleren. Det viktigste er at du velger et greit hovedkort basert på Z270 chipset når du skal ha deg 7700K CPU. Corsair LPX minnebrikker på minimum 3000 Mhz anbefaler jeg deg. Som f.eks disse eller disse.

Noctua U12S er litt bedre enn U9S. Du kan også sette på en ekstra vifte for bedre temp om du ønsker senere.

https://www.komplett.no/product/909958/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-strix-b250f-gaming-socket-1151

vs

https://www.komplett.no/product/909732/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/msi-z270-tomahawk-socket-1151

Tomahawk har høyere busklokke, har dette noe å si? Hviolket bør jeg velge?

Lenke til kommentar

Tomahawk har høyere busklokke, har dette noe å si? Hviolket bør jeg velge?

Prøv å les det jeg har skrevet tidligere igjen. Hovedkort med Z270 chipset er å anbefale, så av de to er Tomahawk det du bør gå for.

Når du snakker om bussklokke, så mener du vel den RAM hastigheten som hovedkortet støtter? Tomahawk støtter opp til DDR4 3800 Mhz. Har sikkert kommet en BIOS update som gjør at det støtter høyere hastighet på RAM brikkene.

Har du i det hele tatt kikka på de RAM brikkene jeg linka til? Jeg kan bare gi deg råd, du må velge selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...