Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Til hvem blir politiattesten sendt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Meiner bevisst å huske at det står på attesten at den skal framvisast og deretter makulerast.

Det står ingenting om dette i begrenset politiattest utstatedt i forbindelse med utdanning (jeg sjekket nettopp). Det kan være begrensninger for andre typer politiattester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meiner bevisst å huske at det står på attesten at den skal framvisast og deretter makulerast.

Det står ingenting om dette i begrenset politiattest utstatedt i forbindelse med utdanning (jeg sjekket nettopp). Det kan være begrensninger for andre typer politiattester.

Det står ingenting om dette i politiattest som utstedes for å få autorisasjon som advokatfullmektig heller. Tvert imot skal den sendes inn til tilsynsrådet.
Lenke til kommentar

Fordi eg er ein rotekopp som har forskjellige dokument liggande deriblant ein gammal politiattest som eg fikk returnert frå arbeidsgiver, så ser eg at det der står:
"Attesten skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende og skal effektivt tilintetgjøres etter å ha vært benyttet til oppgitte formål".

Det oppgitte formålet var då ansettelse i stilling med krav til godkjent vandel.

Lenke til kommentar

Attesten skal ikke overleveres men vises, det er det en betydelig forskjell på.

Det er fuldstendig feil.  Stedet du jobber har plikt til å oppbevare det så lenge du er ansatt for å kunne fremlegge dokumentasjon på at de ansatte har de rette godkjennelser.  Det reageres strengt på brudd på dette når statens folk kommer på besøk og der ikke er kontroll på de sakerne.

Fullstendig feil er det helt klart ikke.

Nå har min politiattest blitt innhentet som følge av mitt frivillige arbeid med barn og unge, det er krystallklart at attesten på ingen måte skal oppbevares av noe organisasjonsledd.

Dette er normalen for alle i frivillig sektor, det kan selvsagt være annerledes for enkelte andre grupper men jeg mener fortsatt dette er hovedregelen i de tilfeller man selv innhenter politiattest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Attesten skal ikke overleveres men vises, det er det en betydelig forskjell på.

Det er fuldstendig feil.  Stedet du jobber har plikt til å oppbevare det så lenge du er ansatt for å kunne fremlegge dokumentasjon på at de ansatte har de rette godkjennelser.  Det reageres strengt på brudd på dette når statens folk kommer på besøk og der ikke er kontroll på de sakerne.

Fullstendig feil er det helt klart ikke.

Nå har min politiattest blitt innhentet som følge av mitt frivillige arbeid med barn og unge, det er krystallklart at attesten på ingen måte skal oppbevares av noe organisasjonsledd.

Dette er normalen for alle i frivillig sektor, det kan selvsagt være annerledes for enkelte andre grupper men jeg mener fortsatt dette er hovedregelen i de tilfeller man selv innhenter politiattest.

?

Hva som gjelder i "frivillig sektor", vet jeg ikke noe om.  Jeg snakket om jobb og der må det garantert normalt sett oppbevares så lenge ansettelsen løber, i al fall i privat sektor.  Jobben min har før fått bot for å ikke ha papirene i arkivet for alle som jobber på et legemiddel-lager.   Typisk pga det tar 2 uker å få attest og så glemmer man å følge opp at man mottar den og så mangler den når det off. kommer på kontroll, noe som skjer årlig. 

Lenke til kommentar

Typisk pga det tar 2 uker å få attest og så glemmer man å følge opp at man mottar den og så mangler den når det off. kommer på kontroll, noe som skjer årlig.

Er det så mykje lettare å arkivere attesten, mot instruksjonen fra politiet om å destruere den, enn det er at nokon skriv eit notat om at politiattesten er sett og godtatt, for så å arkivere det ikkje-sensitive notatet?

Attesten er meiningslaus å arkivere då det medfører masse krav og plikter til å lagre personopplysningar, og i tillegg så seier den kun noke om rullebladet til den ansatte ved ansettelsestidspunktet.

Dersom det i framtida blir reist spørsmål om dei ansatte er til å stole på så må det uansett innhentast ferske attestar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Typisk pga det tar 2 uker å få attest og så glemmer man å følge opp at man mottar den og så mangler den når det off. kommer på kontroll, noe som skjer årlig.

Er det så mykje lettare å arkivere attesten, mot instruksjonen fra politiet om å destruere den, enn det er at nokon skriv eit notat om at politiattesten er sett og godtatt, for så å arkivere det ikkje-sensitive notatet?

Attesten er meiningslaus å arkivere då det medfører masse krav og plikter til å lagre personopplysningar, og i tillegg så seier den kun noke om rullebladet til den ansatte ved ansettelsestidspunktet.

Dersom det i framtida blir reist spørsmål om dei ansatte er til å stole på så må det uansett innhentast ferske attestar.

Oppbevaringen er et krav og altså ikke noe firmaet kan velge å ignorere.  Det er godt mulig der finnes ulike krav avhengig av bransje/situasjon, men jeg kan garantere 100% at det er et krav fra myndigheterne at en legemiddel grossist oppbevarer en slik attest i ansettelsesperioden. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Så, en må ha formål fra arbeidsgiver etc. før en kan søke?

Tenkte å være tidlig ute for noe jeg antageligvis får spørsmål i løpet av måneden

Formålet er at du søker en jobb som krever politiattest. Det har ikke noe med hvilke arbeidsoppgaver du får.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

En liten tilleggsopplysning vedrørende elektronisk utsendelse av attest. Den sendes til din digitale postkasse. Min erfaring var at jeg kunne videresende denne direkte til de som skulle ha attesten "inne" i Digipost, mens den funksjonaliteten hadde ikke e-boks. Dette er riktignok 18 måneder siden, men verdt å sjekke ut dersom du ikke har en elektronisk postkasse og må velge mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...