Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Til hvem blir politiattesten sendt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du vet at du trenger politiattest ifm en jobb, så tror jeg du kan dra på politistasjonen og be om en. De vil da be om begrunnelse for at du ønsker attesten og hvor omfattende den skal være. Du vil da få den selv før du overleverer den til arbeidsgiver.

Dette har ihvertfall jeg gjort for noen år siden, men da var det riktignok ikke snakk om attest til en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Søknad om politiattest er elektronisk nå, har vært det en stund. Den sendes vanligvis direkte til arbeidsgiver, eller annen oppdragsgiver. Har ikke søkt elektronisk selv, men på det gamle papirskjemaet kunne man krysse av at man ønsket kopi til egen adresse. 

Lenke til kommentar

Søkte forrige uke på to attester. (En for frivillige organisasjoner og en for jobb.)

Fikk etter et par dager mas om at de ikke kunne sende den til min digitale postkasse og ville sende den i posten etter en uke eller to om jeg ikke opprettet digital postkasse.

Ingen felt for hvilken arbeidsgiver/forening de skulle sende den til og iallefall påpeket i foreningen at jeg må ta denne med og forevise til gruppeleder el.

Helsevesen, kriminalomsorg ol. har muligens mere direkte kanaler slik at de kan hente slikt ut selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei. Politiattesten kommer til deg. Ingen andre kan hente den ut. Den blir på ingen måte sendt til arbeidsgiver. Du kan få den i posten, hvis du ikke ønsker å få den digitalt. (Digipost)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kommer an på type politiattest, og formålet med den. Søkes det om Politiattest for Luftfartstilsynets bakgrunnssjekk, sendes den direkte dit.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Fikk etter et par dager mas om at de ikke kunne sende den til min digitale postkasse og ville sende den i posten etter en uke eller to om jeg ikke opprettet digital postkasse.

Dette.

Attesten går til din elektroniske postboks, alternativt til folkeregistrert adresse.

Deretter må du levere attesten til arbeidsgiver (eller trekke søknaden om du ikkje vil levere frå deg attesten).

Der attesten eventuelt går direkte til arbeidsgiver så er det fordi arbeidsgiver innhentar opplysningane sjølv. Så til slike formål så er det ikkje du som søker om attest, då gir du kun samtykke til at opplysningane kan innhentast.

Eit eksempel er feks for opptak til politihøgskulen, der gir du samtykke til å sjekke rullebladet. Studentane søker ikkje sjølv om utvida og uttømande politiattest.

Lenke til kommentar

Bestilte begrenset attest ifbm tilgang til lager med medisiner og den kom i posten til meg som jeg deretter selv måtte levere til jobben.  Selve bestillingsskemaet inneholdte grunn for søknaden, noe arbeidsgiver fyller inn, samt underskrift/stempel av leder.  Jeg mener de deretter sendte den inn på mine vegne, men attesten kommer likevel til personen det gjelder.  Slik var det i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Eit eksempel er feks for opptak til politihøgskulen, der gir du samtykke til å sjekke rullebladet. Studentane søker ikkje sjølv om utvida og uttømande politiattest.

Merk at dette ikke gjelder alle utdannelser. For helsefaglige utdannelser som krever politiattest blir attesten sendt søkeren, som selv må levere den til utdanningsinstitusjonen. 

Lenke til kommentar

Merk at dette ikke gjelder alle utdannelser. For helsefaglige utdannelser som krever politiattest blir attesten sendt søkeren, som selv må levere den til utdanningsinstitusjonen. 

Stemmer, og det er den løysninga som definitivt er den mest vanlige, attesten kjem heim til søkaren, som så må overlevere.

Det andre er unntaka frå institusjonar som sjølv søker i sine eigne arkiv, som blant anna politiet og forsvaret. Alle andre må be vedkommande om å søke politiattest hos politiet og deretter overlevere den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Attesten skal ikke overleveres men vises, det er det en betydelig forskjell på.

Det er fuldstendig feil.  Stedet du jobber har plikt til å oppbevare det så lenge du er ansatt for å kunne fremlegge dokumentasjon på at de ansatte har de rette godkjennelser.  Det reageres strengt på brudd på dette når statens folk kommer på besøk og der ikke er kontroll på de sakerne. 

Lenke til kommentar

Meiner bevisst å huske at det står på attesten at den skal framvisast og deretter makulerast.

Arbeidsgiver skal ikkje arkivere den. Det har forsåvidt ingen hensikt å arkivere den, då attesten kun viser vandelen på det tidspunktet, har personen fått rulleblad etterpå så er det kun ny attest som kan vise det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meiner bevisst å huske at det står på attesten at den skal framvisast og deretter makulerast.

Arbeidsgiver skal ikkje arkivere den. Det har forsåvidt ingen hensikt å arkivere den, då attesten kun viser vandelen på det tidspunktet, har personen fått rulleblad etterpå så er det kun ny attest som kan vise det.

Det er i så fall mer for å vise at rutiner er fulgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...