magiga Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Dekkprodusent tester 3D-printede bildekk.Med dette bildekket vil du aldri punktere Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Om alt går etter produsentens plan skal man også kunne printe på spor direkte på dekket i stede for å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk. Forskjellen på sommerdekk og vinterdekk er ikke bare sporene, men konsistensen på gummien. Dette kommer de neppe utenom. Og når man skal skifte tilbake, hva da? Endret 23. august 2017 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Sorry, men dette var bare svada og dårlig kamuflert reklame. Trist at TU biter på svada som dette. Ikke derfor jeg klikker meg inn. Lenke til kommentar
00NQKYXM Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 støv fra ikke-nedbrytbare bildekk som havner i havet absorberer sollys på bekostning av alger: ingen fotosyntese, bare varme (mer damp- katastrofal drivhuseffekt) Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 "På grunn av måten materialet er konstruert på, er det ikke behov for luft i dekket, på samme måte som konvensjonelle dekk." Feil, konvensjonelle dekk trenger å fylles med luft. Dog mente dere sikkert det motsatte. Hadde vært riktigere å skrive: "I motsetning til konvensjonelle dekk er det ikke behov for luft i dekket, på grunn av måten materialet er konstruert på." 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Å vise et dekkkonsept i en animert video er ikke det samme som å "ha utviklet en ny type dekk". Fra konseptuell idé til et ferdigutviklet produkt kan være en lang vei å gå. Dekk er komplekse, de skal være fleksible for å ta opp ujevnheter i veibanen, de må ha sideveisstivhet for å være styrbare og vridningsstive for å gi trygge oppbremsinger. De må kunne lede bort varme fra den kontinuerlige knaingen av slitebanen, for å hindre overoppheting av dekkets bærende struktur. Mønster og slitebanens mykhet er vesensforskjellig på vinter- og sommerdekk. Dekkprodusenter (og bilprodusenter) elsker å vise at de tenker futuristisk. Men heldigvis er det lite sannsynlig at alle de ville idéene blir noe av. De fleste lukes ut tidlig i en eventuell utviklingsprosess som håpløse i praksis. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 En tullete "artikkel". Men: Noen av bildekkene males opp og brukes blandt annet til fyll på kunstgress-baner. ( Visstnok lite helsebringene for banebrukerne, men da er vel dekkslitasje/finmalt dekk langs våre veier og i byer også like skadelig.) Men kan dekk resilkuleres til nye dekk? Eller hva skjer egentlig med de enorme mengdene med bildekk som kastes/leveres inn? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Naturgummi er litt som brøddeig, det er ferskvare. Å blande gammelt brød i nye brød ville neppe blitt godt bakverk. Silikagummi er ikke like kritisk som naturgummi, men stadige temperaturendringer (på grunn av dekkenes dynamiske påvirkninger og værendringer) elder silikagummi også. Så selv om det nok kunne gått å resirkulere litt (f.eks ved banepålegging/regummiering som brukes endel på lastebiler), så blir gammel gummi fortsatt gammel gummi ved resirkulering. Bildekk kan males opp og gjenbrukes som underlag på lekeplasser, underlag til kunstgress og lignende, men de fleste dekk graves bare ned eller brennes. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Dekk er ferskvare, det virker ikke som at alle skjønner det. 1 Lenke til kommentar
OHSOCPPS Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Dersom noen tror at Michelin annonserer useriøst svada så kjenner de ikke fabrikantens historie. Dette er en av verdens største og kanskje beste dekkprodusent. Mulig at dekka ikke kan brukes i Norge om vinteren, men tviler på om Michelin ser spesifikt til Norge når de skal utvikle både sommer og vinterdekk. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Tja. Når man ser hvor mange fantasifulle dekk-konsept Michelin har lansert på denne måten i de siste årene kan det se ut som de ikke mangler høytravende idéer, men bare gjennomføringsevne ... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Dekk er ferskvare, det virker ikke som at alle skjønner det. Jeg fant ikke noen i ferskvaredisken, så da bare beholdt jeg de gamle. De har ikke begynt å smake surt enda så tror de holder en stund til. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Racing trenger mer miljøvennlige løsninger. I ett enkelt NASCAR-løp brukes det opp 500-1000 dekk som blir avfall. Det er rundt 5500 til 10000 kg per løp. En ting er avfallet, som delvis resirkuleres, men produksjonen av dekk er også forurensende. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Naturgummi er litt som brøddeig, det er ferskvare. Å blande gammelt brød i nye brød ville neppe blitt godt bakverk. Silikagummi er ikke like kritisk som naturgummi, men stadige temperaturendringer (på grunn av dekkenes dynamiske påvirkninger og værendringer) elder silikagummi også. Så selv om det nok kunne gått å resirkulere litt (f.eks ved banepålegging/regummiering som brukes endel på lastebiler), så blir gammel gummi fortsatt gammel gummi ved resirkulering. Bildekk kan males opp og gjenbrukes som underlag på lekeplasser, underlag til kunstgress og lignende, men de fleste dekk graves bare ned eller brennes. Da er det jo enorme mengder dekk/olje/stål som forbrukes hvert år. Er det ikke stoffer i dekket/oljen som kan smeltes om, - eller brukes til mer fornuftige ting enn kunstgressbaner eller lekeplasser, i oppmalt tilstand? Hvis ikke burde det være et område det kunne forskes mere på. Kanskje som tilsats i asfalt/veidekke? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Gummi er ikke en type plast eller metall, gummi kan ikke smeltes om. Den kan smelte på grunn av varme, f.eks ved såkalt burning (å spinne dekk mot asfalt for å danne røyk), men denne smeltede gummien blir hard og ubrukbar etterpå. Gummi eltes omtrent som en brøddeig og bakes (vulkaniseres). Vulkaniseringen (en relativt forsiktig oppvarming) skjer én gang. Gammel gummi kan freses opp, men blir ikke som ny gummi. Blandes gammel, oppmalt gummi i ny gummi vil gummien ikke være en uniform masse, massen kan spaltes i bruddlinjer mellom gammel og ny gummi. I bildekk kan dette være en katastrofe. 1 Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Hvorfor er ikke dette en katastrofe da i lastebiler, trucker etc. som har regummierte dekk? Lavere hastighet? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Regummierte (banepålagte) dekk er ikke laget av oppmalt gummi. Det er kun dekkstammen som er gammel (dekksidene og den konstruktive innerdelen av slitebanen). Man skreller av den gamle slitebanen og legger på en ny, som vulkaniseres på dekkstammen. Den nye slitebanen er laget av fersk gummi. Ved store rotasjonshastigheter kan slitebanen på regummierte dekk i sjeldne tilfeller løsne fra dekkstammen, men som du er inne på så er ikke dette et overhengende problem på lastebiler og andre store kjøretøy. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Takk for utfyllende svar. Setter pris på det og dekk er faktisk en ting jeg kan forsvinnende lite om. Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 "Om alt går etter produsentens plan skal man også kunne printe på spor direkte på dekket i stede for å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk. " …eller skulle det vært "i stedet"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå