Gå til innhold

Har fjernet valget for installasjon fra ukjente kilder i Android 8.0

Anbefalte innlegg

Jeg har Samsung Galaxy Note 3. Den har ennå:

Android security patch level 2015-11-01

Android 5.0

Men jeg vet at det samme problemet gjelder nyere toppmodeller enn min også. Ordningen du skriver om gjelder vel bare visse telefoner, og etter som det passer Samsung.

Da har du ikke den nordiske versjonen av programvaren, for den fikk to oppdateringer i 2017:

https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-note3/SM-N9005/NEE/

Telefonen din, som ble lansert høst 2013, begynte på Android 4.3 (Jelly Bean) og fikk to OS oppgraderinger: 4.4.2 (KitKat) og 5.0 (Lollipop) i følge http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_note_3-5665.php

(like mange OS oppdateringer som Nexus)

Sikkerhetsoppdateringsinititiativet kom først i 2015, to år etter at telefon din ble lansert:

https://www.wired.com/2015/08/google-samsung-lg-roll-regular-android-security-updates/

Ser ingen som helst grunn til at det ikke skal være nordisk versjon av programvaren på telefonen min: Den er kjøpt i Norge fra norsk mobiloperatør, så...

Fullstendig uavhengig av "sikkerhetsoppdateringsinitiativet", som vel langt på veg ble tvunget igjennom av Google, så gjelder det jeg skrev til "tommyb":

"Apple er vel oppe i støtte for (noen av) modellene sine på fem år. Ser ingen grunn til at i det minste toppmodellene med Android skulle kunne oppdateres like lenge."

Det er vel bare en kombinasjon av to grunner til at ikke i alle fall toppmodeller med Android ikke oppdateres like lenge, og det er at på grunn av uvitenhenten og bruk-og-kast-mentaliteten hos forbrukerene som gjør at det lønner seg for produsentene å oppdatere så lite som mulig siden folk bare kjøper ny mobiltelefon i stedet for å kreve nye oppdateringer. Da får de inntekter i stedet for å bruke penger på å ta vare på kundene sine!

Finner ikke min "Baseband version" på siden du linket til, selv ikke om jeg velger "Velg land" og dermed får opp alle land. "Googler" jeg "N9005XXUGPQB1 får jeg bare resultater på XDA-forumet og en Italiensk(?) side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke min "Baseband version" på siden du linket til, selv ikke om jeg velger "Velg land" og dermed får opp alle land. "Googler" jeg "N9005XXUGPQB1" får jeg bare resultater på XDA-forumet og en Italiensk(?) side.

Hva sier *#1234# menyen på telefonen din? (tastes inn i telefonappen). Det er ikke N9005XXUGPQB1, men N9005XXSGBQD1 som er den siste nordiske utgivelsen i følge Sammobile.
Lenke til kommentar

Fullstendig uavhengig av "sikkerhetsoppdateringsinitiativet", som vel langt på veg ble tvunget igjennom av Google, så gjelder det jeg skrev til "tommyb":

"Apple er vel oppe i støtte for (noen av) modellene sine på fem år. Ser ingen grunn til at i det minste toppmodellene med Android skulle kunne oppdateres like lenge."

Sikkerhetsoppdateringer burde ikke være prisavhengige. Når det er sagt, skal jeg si meg fornøyd med ett års oppdateringer per 1200 kroner jeg betaler. Ikke fornøyd med noe under. Ikke overrasket over å aldri bli fornøyd. :g

Ikke bare Apple men også Microsoft har (teoretisk sett, plattformen eksisterer jo knapt) bedre kontroll på sikkerhetsoppdateringer på mobiler enn Google. Tilgang til sikkerhetsoppdateringer på Android er rett og slett ikke akseptabel. Derfor må man se på disse endringene som et viktig steg i å ta tilbake kontrollen. 

Verd å nevne Tizen. Samsung har en teoretisk mulighet til å lage et sikkert OS som de tydeligvis ikke gidder leve opp til. Én ting er at OSet deres har fått helt elendige skussmål på sikkerhet, men det er vel så interessant hvem som brydde seg nok til å legge ut om dette. En som lever av å selge informasjon om sikkerhetshull... Samsung trenger også å skjerpe seg, og det gidder de kanskje hvis Google gjør det først. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner ikke min "Baseband version" på siden du linket til, selv ikke om jeg velger "Velg land" og dermed får opp alle land. "Googler" jeg "N9005XXUGPQB1" får jeg bare resultater på XDA-forumet og en Italiensk(?) side.

Hva sier *#1234# menyen på telefonen din? (tastes inn i telefonappen). Det er ikke N9005XXUGPQB1, men N9005XXSGBQD1 som er den siste nordiske utgivelsen i følge Sammobile.

Merkelig, da får jeg opp

"AP: N9005XXSGBQD1"

"CP: N9005XXUGPQB1"

"CSC: N9005NEEGPQB1"

Lenke til kommentar

Sikkerhetsoppdateringer burde ikke være prisavhengige. Når det er sagt, skal jeg si meg fornøyd med ett års oppdateringer per 1200 kroner jeg betaler. Ikke fornøyd med noe under. Ikke overrasket over å aldri bli fornøyd. :g

Ikke bare Apple men også Microsoft har (teoretisk sett, plattformen eksisterer jo knapt) bedre kontroll på sikkerhetsoppdateringer på mobiler enn Google. Tilgang til sikkerhetsoppdateringer på Android er rett og slett ikke akseptabel. Derfor må man se på disse endringene som et viktig steg i å ta tilbake kontrollen. 

Verd å nevne Tizen. Samsung har en teoretisk mulighet til å lage et sikkert OS som de tydeligvis ikke gidder leve opp til. Én ting er at OSet deres har fått helt elendige skussmål på sikkerhet, men det er vel så interessant hvem som brydde seg nok til å legge ut om dette. En som lever av å selge informasjon om sikkerhetshull... Samsung trenger også å skjerpe seg, og det gidder de kanskje hvis Google gjør det først. 

De burde ikke være prisavhengige, og de hadde de kanskje ikke trengt å være heller hvis Android hadde vært som jeg og andre har ment lenge nå: Mer likt Windows i den forstand at man kan oppgradere OS-et stort sett uavhengig av HW.produsenter som ikke gidder å følge opp med opdateringer. En mobiltelefon er i praksis en PC, så jeg ser ingen som helst grunn til at det ikke skulle være gjennomførbart. Som andre har skrevet: Et minimumskrav skulle vært at mobilprodusentene gjorde APP-er og skinn tilgjengelige, og HW-fabrikantene gjorde driverene open source for mobiltelefoner som ikke ble opdatert offisiellt. Da kunne i det minste de som lager alternative versjoner av Android for gamle mobiler tatt over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig, da får jeg opp:

"AP: N9005XXSGBQD1"

"CP: N9005XXUGPQB1"

"CSC: N9005NEEGPQB1"

OK, da har du vel også noe annet enn 2015-11-01 under Android security patch level som du skrev tidligere? Q indikerer at utgivelsen er fra 2017, D betyr april: N9005XXSGBQD1 *

* kilde: https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1356325

Nei, jeg har 2015-11-01 under Android security patch level slik jeg skrev tidligere. Sjekket det før jeg skrev det... Sjekket oppdateringer nå også: Ikke en eneste oppdatering å få...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...