Jack Daniel Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Er det lov å bruke lydopptak som andre har tatt opp som bevis i en rettsak ? Injurisak feks ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Som den dominerende hovedregel, ja. Det mest aktuelle unntaket er hvis lydopptaket ble anskaffet på en utilbørlig måte. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Kan en privat samtale mellom to personer være injurierende? Eller må det være andre tilhørere? Eller framsatt offentlig? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Så vidt jeg kan se er det ikke noe krav i skadeerstatningslovens §3-6a om at ytringen må være fremsatt offentlig, og mens jeg vanskelig kan se for meg at en ytring kan være egnet til å skade noens omdømme om den fremsettes under fire øyne, så kan den muligens skade dennes ærefølelse. §3-6a åpner altså både for erstatningsansvar dersom man skader noens omdømme, men også om man skader noens ærefølelse. Merk også at ærekrenkelser ikke lenger er straffbare, men altså er et sivilrettslig spørsmål og kan medføre erstatningsansvar i stedet. Jeg tar forbehold om at jeg kan ha oversett noe. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 En privat samtale kan være ærekrenkende (ansvarsgrunnlag), men en privat samtale vil vanskelig utløse noe økonomisk tap eller ha slik ikke-økonomisk skade at den gir grunnlag for oppreisning. Å kaste stein på bilen din er også erstatningsutløsende, men bare hvis bilen din faktisk blir skadet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå