Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snekkerhjelp til bygge benk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å bygger en terrasse, som jeg skal ha en plassbygget sittebenk, som ser ut som en runding delt i to og plassert rygg mot rygg. I front og rygg er det tenkt å bruke terrassebord, kappet i benkens høyde i front og i rygg i stående. Total lengde på hver benk er ca 2,5 meter. Er det noen som kan hjelpe meg med råd om hvordan få denne halvrunde fasongen? Å begynne å legge rammeverk i bløt og så formpresse blir litt voldsom prossess..noen gode råd?Presentasjon.pdf

Endret av lillemeg666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-306284-0-30819500-1503474629_thumb.jpg

Fest en rekke med planker sammen og bruk stikksag for å kappe buen som er merket i rødt på den fantastiske tegningen.
Stikksag https://www.komplett.no/product/766936/hjem-fritid/verktoey/sager/ryobi-stikksag-med-led-18v-r18js-0
Har den selv og Ryobi One+ serien er meget bra. Bruker standard blader selvfølgelig.

Du kan bruke hullplater for å feste plankene, men det er bedre å få noen til å valse et flattjern vinkeljern eller firkantrør blir bedre, et flattjern blir ikke spesiellt stivt hvis det ikke er voldsomt tykkt, i riktig bue så du får festet alt i samme plate. Hvis buen ikke er for stor så kan det gå greit å feste planken fra oversiden til 2"4". Jeg anbefaler 2"4" fordi en tynn planke kanskje ikke blir stivt nok til å tåle vekta på en tung person uten at ting bøyer seg.
https://www.byggmax.no/spiker-och-skruer/byggbeslag/byggbeslag/hullplate-p230416

Det går greit med litt mikkmakk under også. Feste 2"4" slik som det blåmerkede greiene på det andre fantastiske bildet her
post-306284-0-35509300-1503475428_thumb.jpg

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...