Gå til innhold

Keyboard <-> PC

Anbefalte innlegg

Søsteren min eier et Kawai Z1000-keyboard [ http://www.gearpreview.com/music/synth/z1k.html ], som brukes svært lite for tiden. Jeg har selv spilt litt tidligere, og har i det siste tenkt litt på å forsøke å koble det til PCen og se om jeg klarer å lage noe. I første omgang ønsker jeg rett og slett å kunne koble det til PCen, spille, og så høre det på PCen som ren pianolyd, effekter og slikt får jeg heller se på senere :)

Problemet er bare at jeg har keyboardet, et lydkort i PCen (vanlig standardkort, ikke noen dyre greier), og ikke noe mer. Kabler og slikt har jeg ikke.

Vet noen om en god nybegynnerguide eller lignende som forklarer hva jeg trenger av kabler, maskinvare og programvare for å kunne lage helt enkel musikk på PCen? Gjerne noen små guider som forklarer hvordan jeg eventuelt kan gå videre også, jeg er helt blank på dette området, men det høres spennede ut å kunne lage litt musikk.

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kikket litt rundt på egenhånd, og funnet ut at det jeg trenger trolig er en midi-kabel. Etter å ha sjekket på keyboardet fant jeg midi in/out/through. Er det så enkelt som å kjøpe en kabel som går fra midi til usb, og så innstallere noe programvare, eller er prosessen mer avansert?

Denne maskinen har ikke så mye å skryte av på lydkortfronten, er jeg da avhengig av et eksternt lydkort for å kunne spille inn musikk? Eller finnes en kabel som overfører data fra midi-utgang til usb-porten?

Og når jeg får koblet sammen "delene", er det da bare å trykke på record i et eller annet program, spille, og senere modifisere det jeg har laget? Hvilke programmer anbefaler dere for slikt bruk?

Lenke til kommentar

Hei !

Du kan koble med midikabler inn i joystick porten ved å bruke en converter.

Hvis du vil bruke USB, tror jeg du må kjøpe et midi interface, sjekk

procom.no, men er ikke sikker på dette, bruker joystick porten selv.

Når det kommer til bruken av keyboarded vil jeg sterkt fraråde deg til å bruke de innebygde lydene pga dårlig kvalitet, jeg ville kjøpt med et par billige soft-synther + en billig sampler, mange er også gratis, så trenger du en midi sequencer som f.eks cubasis vst som selges på elkjøp, her kan du også finne gratisversjoner. Jeg bruker selv Cakewalk som jeg synes er mest oversiktlig.

www.syntzone.com er en side som er et godt utgangspunkt for å drive litt research.

Er det noe mer er det bare å spørre ;)

Endret av Mute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...