XIFXEGLO Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Ikke bare kan man måle pollen - og gjør det, jeg leser faktisk pollenvarslingen for å se om den samsvarer med de dagene jeg har utslag.Om jeg tar deg med inn i ett rom med masse pollen og ett som er kjemisk fritt for pollen, klarer du å si hvem av de som har pollen og hvem av de som ikke har det uten å måle?Du vet så klart ikke hvilke rom som har pollen og ikke på forhånd. Gi meg en halvtime i rommet, så ja. En lege vil også kunne måle at nivet av histaminer i blodet øker, helt uavhengig av hva jeg føler. 8 Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det er ikke bare dine måledata som din måler stråler fra seg. I med at de fleste målere vil danne et RF mesh-nettverk for kommunikasjon [1, 2], vil du typisk også motta data fra dine naboer for så å sende de videre. Kjelleren, som mange har strømmåleren installert i, er ikke det beste stedet å ha en RF sender. Særlig når den skal snakke med målere i kjellerne rund deg. Siden måleren skal ha en HAN port uansett og avstanden til en Internettoppkobling i mange tilfeller ikke er lang, er det ikke sikkert RF mesh-nettverk er alltid den beste løsningen. Uansett om overfølsomhet for EMS er fysisk eller psykologisk og reell eller ikke, så vil belastningen variere fra installasjon til installasjon, og avvike fra oppstilling i lab. Det er ikke skrevet om AMS-målere vil konkurrere om plassen med lignende teknologier som LoRa [3], eller om de faktisk vil bruke samme teknologi og dermed bygge ut LoRa dekningen. Det hadde kanskje vært en god ide, om det skal være RF. [1] https://www.aidon.com/nb/vare-losninger/effektiv-kommunikasjon/ [2] https://www.kamstrup.com/en-en/products-solutions/smart-grid/communication/radio-mesh [3] https://www.lora-alliance.org Lenke til kommentar
Roger Olsen Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hvordan sender de inn måleresultatet? Via app på mobil? Dette er det faktisk ikke noe å tulle med. Dvs det er det jo. Men NVE som tildels er ansvarlig for dette har fått en del telefonsamtaler fra folk som er bekymra for slik stråling. Langt de fleste ringer da fra mobiltelefon!!!!111one La meg gjenta: De ringer inn bekymringer om stråling fra mobiltelefoner!!!!!111one 3 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Jeg må innrømme at jeg også er blant dem som har flirt litt av el-overfølsomme, men jeg kom nettopp til å tenke på en ting: Jeg har tinnitus. En litt vekslende pipe- og suselyd i begge ører. Forteller jeg folk om det, sier de "uff, det må være kjipt", eller "ja, det har jeg også". Uansett - alle tror på dette, ingen har påstått at det er noe vi finner på for å få oppmerksomhet eller for å slippe å jobbe i støyende omgivelser, i hvert fall sier de det ikke høyt. Diagnosen står i legejournalen min, jeg har fått en dyr dings av Nav til å hjelpe meg å sove om natten. Men det er per dags dato ingen objektiv måte å påvise tinnitus, jeg kunne like gjerne ha diktet det opp! De har ikke klart å måle el-overfølsomhet, men det samme kan jaggu meg sies om øresus. Det skal sies at tinnitusforskningen har kommet et lite stykke på vei, men det hadde aldri skjedd, eller i hvert fall gått mye saktere, hvis lidelsen ble møtt med samme skepsis og fiendtlighet som el-overfølsomhet. Men her sitter vi altså og sier at siden vitenskapen per i dag ikke har klart å påvise el-overfølsomhet, kan det umulig forekomme. Det er en logisk feilslutning. Det er selvfølgelig vanskelig å vite akkurat hva vi skal gjøre med de som opplever dette, men litt mer ydmykhet er faktisk på sin plass. Slik det er blitt gjort i denne saken. Disse målerne er kanskje fine, men er de så viktige at de skal kunne tvinges på folk som er redde for dem, selv om det bare er tull? Nei. Tja, det fins lyDklinikker hvor du kan få gjenskapt lyden din. Hvis jeg skulle synet bløffen din kunne jeg sendt deg på en slik klinikk flere ganger og sammenliknet lyden din. Hvis du ikke har tinnitus er det nok svært vanskelig å gjenskape lyden flere ganger. Endret 23. august 2017 av asshole Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Målet er nemlig at forbrukerne skal styres mot å fordele strømbruken mer utover.Jeg kan ikke se at en slik måler skal hjelpe meg med det. Middagen lages ved middagstid og huset skal være varmt mens vi er våkne. Jeg har heller ingen planer om å begynne å kjøre vaske- og oppvaskmaskiner om natten når vi sover. I det store og hele er det ikke så mye av min elektrisitetsbruk som kan styres av prissvingninger. Gi meg en Powerwall og et automatisert system koblet mot elbørsen så kan vi begynne å diskutere det, men en ny måler vil ikke hjelpe. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Tja, det fins lyDklinikker hvor du kan få gjenskapt lyden din. Hvis jeg skulle synet bløffen din kunne jeg sendt deg på en slik klinikk flere ganger og sammenliknet lyden din. Hvis du ikke har tinnitus er det nok svært vanskelig å gjenskape lyden flere ganger. Igjen, det der er ikke en objektiv måling. Den er avhengig av at pasienten sier "ja, sånn er lyden min". Og tinnitus kan variere både i intensitet og karakter hos samme individ fra dag til dag, så det du skisserer vil ikke være noen vanntett måte å ta noen i bløff på. Endret 23. august 2017 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Om jeg tar deg med inn i ett rom med masse pollen og ett som er kjemisk fritt for pollen, klarer du å si hvem av de som har pollen og hvem av de som ikke har det uten å måle? Det tar noe tid, men ikke bare vil jeg merke det, men andre som er i rommet sammen med meg vil merke det og ikke være i tvil om hvilket av de to rommene de var i. Det er også interessant med grenseverdier. I pollensesongen tar det mye kortere tid før jeg reagerer på katta. Det er forøvrig ingen slik ting som "allergivennlig katterase", bare oppdrettere som er målrettet mot en gruppe som tydeligvis virkelig ønsker katt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det tar noe tid, men ikke bare vil jeg merke det, men andre som er i rommet sammen med meg vil merke det og ikke være i tvil om hvilket av de to rommene de var i. Det er også interessant med grenseverdier. I pollensesongen tar det mye kortere tid før jeg reagerer på katta. Det er forøvrig ingen slik ting som "allergivennlig katterase", bare oppdrettere som er målrettet mot en gruppe som tydeligvis virkelig ønsker katt. Og det er her problemet med slik test av el-overfølsomme, ved slike tester klarer de ikke å si riktig, de tar feil både med og uten stråling, likt som gjetting. Du vil antagelig tar rett 100% av gangene. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Altså, hvis man bor sentralt eller i leilighet så har man jo stråling fra absolutt overalt.. Kraftige mobilsendere hver 50. meter i sentrum, wifi-punkter i alle leiligheter og butikker osv osv. Eller er det sånn at disse overfølsomme kun kjenner det som er innenfor egne vegger? De kjenner "selvsagt kun" sin egen mobiltelefon eller en besøkendes. Naboens mobiltelefon som ikke kan sees, den merkes neppe. Men jeg tror det går an å gjøre seg frykttanker om naboens mobiltelefon også Men for all del, så må det jo være bedre at slike folk går noen ganger til legen, slik at de kanskje kan få bli hjulpet på en eller annen måte, så livskvaliteten der kan økes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hvordan er det med overgang til DAB? Er det noen som reagerer på slike signaler, de er jo digitale og alt mulig. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Da håper jeg de samme 944 holder seg isolert i mørket uten radio, mobiltelefon eller WiFi. Og de må for all del ikke bevege seg utendørs! Hvis du hadde fått et måleinstrument i hånda, kunne du lært mye. Da ville du forstått mer. Nja, ikke uten først å få seg et bevisst forhold til hva det var man først målte på. Få et forhold til størrelser som apparatene detekterer og sånn. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Det er ingen fysisk mulighet for at dette kan påvrike kroppen. Det er aldri noen som har kunnet vise el-følsomhet i blindtester. Men; som skrevet tidligere, psykologien har gode svar på hva som foregår. Legger man til litt kognitiv bias på toppen har man en epedemi. Man skal være forsiktig med å bruke begrepet "ingen" her. Fordi da kaster en fort stein i glasshus fra den leiren der også. Jeg som støtter inntrykket ditt i grove trekk, ville heller ha sagt at det er selvsagt at det kan påvirke kroppen. Den kan bli varmere f.eks. Men, det du forsøker å si er "på en skadelig måte". De fleste av oss tåler rimelig mye varme, fordi vi har et godt kjølesystem innebygget. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Her var det jamen mange kommentarer fra folk som ikke visste så altfor mye om elektromagnetiske felt.Jeg har en relevant utdanning (sivil ingeniør, elektronikk) og jeg anser meg som normalt oppegående og lesekyndig. Hvordan er det med deg? Linked-in sida di tyder ikke på at du har tung bakgrunn innen fysikk eller biologi? "Social Media", "Public Relations", "Public Speaking"? Her er et åpent tilbud til deg og kulten din: Still opp i en blindtest på stua mi (evt på ei hytte på fjellet, langt fra folk). Jeg står bak veggen og skrur av og på Wifi, trådløs strømmåler eller annen radio som det er relevant å teste i denne sammenheng. En eloverfølsom som du har pekt ut gjetter fra minutt til minutt om nettet er på eller av. Hvis vedkommende greier øvelsen med god margin ut over ren gjetting (la oss si p bedre enn 0.99) så skal jeg øyeblikkelig melde meg inn i folkets strålevern og benytte enhver anledning til å tale deres sak. I motsatt fall så slipper vi å høre mer til dere. Tar du imot? -k Det holder da med et videregående skole studie av 2FY. Man må ikke ha en høy utdannelse for å forstå hva som er skadelig stråling og hva som ikke er det. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Jeg forstår ikke helt argumentasjonen? Hvis kostnadene til infrastruktur er mye forbundet med peak last, mens mye av nytteverdien er knyttet til laster som fint kan midles over timer eller døgn, er det ikke rasjonelt med systemer som premierer nettopp utsmøring av last ("rushtidsavgift")? Varmekabler på badet kan fint surre og gå om natta, og skrus av mellom 06.00 og 09.00 uten at det går ut over komforten min. Det vil imidlertid koste noen kroner å innføre slik styring, noe jeg er lite motivert for inntil jeg blir kompensert på strømregningen. -k Det heter enten "peak load" eller "topp last". Skikkelig saus av engelsk og norsk det der du skriver. Endret 23. august 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hvorfor skal alle klage over de nye strømmålerne? Hvilken skade gjør de egentlig? Har selv hatt dette lenge, og synes det fungerer kjempebra. Slipper å sende inn månedlig avlesning. I tillegg kan jeg logge på nett og sjekke strømforbruket time for time eller dag for dag. Er interessant å se grafene som viser strømforbruket i løpet av en dag. Det er altså mulig å se når det har vært aktivitet i huset. Da er dette også et hjelpemiddel for å finne ut hva man kan redusere og spare strøm på! Og for politiet å slå til mot hasjdyrkere. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Jeg må innrømme at jeg også er blant dem som har flirt litt av el-overfølsomme, men jeg kom nettopp til å tenke på en ting: Jeg har tinnitus. En litt vekslende pipe- og suselyd i begge ører. Forteller jeg folk om det, sier de "uff, det må være kjipt", eller "ja, det har jeg også". Uansett - alle tror på dette, ingen har påstått at det er noe vi finner på for å få oppmerksomhet eller for å slippe å jobbe i støyende omgivelser, i hvert fall sier de det ikke høyt. Diagnosen står i legejournalen min, jeg har fått en dyr dings av Nav til å hjelpe meg å sove om natten. Men det er per dags dato ingen objektiv måte å påvise tinnitus, jeg kunne like gjerne ha diktet det opp! De har ikke klart å måle el-overfølsomhet, men det samme kan jaggu meg sies om øresus. Det skal sies at tinnitusforskningen har kommet et lite stykke på vei, men det hadde aldri skjedd, eller i hvert fall gått mye saktere, hvis lidelsen ble møtt med samme skepsis og fiendtlighet som el-overfølsomhet. Men her sitter vi altså og sier at siden vitenskapen per i dag ikke har klart å påvise el-overfølsomhet, kan det umulig forekomme. Det er en logisk feilslutning. Det er selvfølgelig vanskelig å vite akkurat hva vi skal gjøre med de som opplever dette, men litt mer ydmykhet er faktisk på sin plass. Slik det er blitt gjort i denne saken. Disse målerne er kanskje fine, men er de så viktige at de skal kunne tvinges på folk som er redde for dem, selv om det bare er tull? Nei. Men det fine med tinnitus, er at absolutt alle kan oppleve det. Til og med helsearbeidere slik som leger, audiografer, ØNH spesialister. Det er med andre ord betydelig enklere for tinnituslidende å bli trodd. Tinnitus er reellt selv om det er en fantomlyd stort sett. Selv folk med helseutdannelse vil kunne rammes og bli lidende av tinnitus. Mens en helt "uutdannet" som har tinnitus kan kanskje leve helt greit med det. Tinnituslidelse kan ramme hvem som helst. Tinnitus har vært kjent i tusenvis av år. Og i dag har de begynt å få en viss forståelse for hva det er som gir tinnitus. Alderdom er en av de faktorene, og sannsynligheten øker altså med alder og svekket hørsel. EL-overfølsomhet er ikke utforsket nok, selv om en tenker seg at dette gjerne er en ekstrem form for helseangst og en mental greie. Det finnes ihvertfall i våre dager gode vitenskapelige kår for å kunne si noe om stråling er skadelig eller ikke. Jeg ville ha anbefalt en EL-overfølsom å ta kontakt med lege. Disse fagpersonene skal være så nøytrale som de kan, og samtidig forsøke å faktisk hjelpe sin pasient. Da blir det vel mindre viktig om det blir merket som EL-overfølsom, eller helseangst vel? Men, når en ser hvor dårlig oppfølging mange tinnituslidende får med en svært kjent diagnose, så skal det vel mye mere til før de EL-overfølsomme blir tatt på alvor i helsevesenet vårt også vel? Endret 23. august 2017 av G Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 La de styre på, de vill tvilsomt komme noe billigere ut av det hele. Sannsynligvis vill de nok trygle om hjemme automasjon for å få ned forbruket og kostnadene om få år. Da er nok ikke strålingen ett så stort problem lengre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Og det er her problemet med slik test av el-overfølsomme, ved slike tester klarer de ikke å si riktig, de tar feil både med og uten stråling, likt som gjetting.Skulle noen fysisk reagere på (svake styrker av) elektromagnetisme (les: stråling) betyr dette at beregningene fra fysikere som Maxwell, Einstein, Dirac tar feil om hvordan kraften oppfører seg. Alle atomer er eletrisk ladet, inkludert de en har i kroppen, el-overfølsomme burde få alvorlige symptomer bare av å eksistere. De må ihvertfall ikke få lys på seg, fotoner drives av (eller er) den samme kraften. Det blir som å si at en er gravitasjonsfølsom og ikke vil ha nye måleren fordi den har større masse enn den gamle (mens månens påvirkning er helt ok). Sammenligningen med tinnitus, gjort tidligere i tråden, blir litt feil. Lyd kan unngås, elektromagnetisme ikke. Står du foran en rakettmotor som avgir 190 dB klager en ikke på tinnitus. Endret 23. august 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Ingen har til nå, så vidt jeg vet, klart å påvise at de merker noe som helst i en blind-test der de ikke vet om det er strålinger eller ikke. De burde med høy presisjon kunne si når de blir utsatt for stråling og ikke om det hadde en fysisk merkbar effekt. En kan lyste aldri så mye å få til noe sånn. Men vil det hjelpe en som sliter med den mentale greia EL-overfølsomhet å gjøre det på denne måten? Dersom det ble brukt av fagfolk i behandlingsøyemed, omtrent som for de som har fobier, så vil det jo være greit. Men har vi som sitter på 2FY-utdannelse noe særlig behov for å: 1. Få det bevist en gang for alle 2. Trykke det i trynet på en EL-overfølsom ?? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Men det er per dags dato ingen objektiv måte å påvise tinnitus, jeg kunne like gjerne ha diktet det opp! Tinnitus kan testes objektivt. Men de subjektive testene er mye mer vanlige. Litt info her: https://www.ata.org/understanding-facts/measuring-tinnitus En god audiolog vil nok imidlertid oppdage det hvis du prøver å jukse. Men kan det testes objektivt i en non-destructiv (ikke ødeleggende) form? Også bør man være forsiktig med begrepet objektiv her, siden det finnes en egen type tinnitus som kalles objektiv tinnitus. F.eks. pulsslag. Men jeg forstod hva du mente ved å bruke objektiv i setningen din. Endret 23. august 2017 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå