Gå til innhold

944 «el-overfølsomme» har fått fritak fra smarte strømmålere

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Enig med deg, fo2re, men er du syk i hodet, så blir du syk i kroppen. Det er hverdagen for en hypokonder som ikke har noe annet å finne på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kom ikke her og si at AMS måleren ikke kan påvirke menneskets fysiologi.

AMS måleren kan ikke påvirke menneskets fysiologi.

"Forsøket" ditt er verdiløst, fordi det er fullt av metodefeil og du trekker konklusjoner på bakgrunn av det som du ikke har grunnlag for å trekke.

En ting som kan påvirke fysiologien din er psyken din. Nocebo-effekten er reell og veldokumentert (i motsetning til påstandene dine her), og kilden til problemet du opplever sitter mellom ørene dine.

• Liker 4
Lenke til kommentar

NRK har gjort en blindtest på oppdiktet mobilmast og hodebånd med lissom elektronikk med ingen funksjon i et skjermet rom.

2 av deltagerene gikk ut av rommet pga ubehaget dette ga.

Så som det meste innen alternativ bullshit, det er faktisk mulig å gjøre seg selv syk, bare man står på.

Kan kanskje virke morsomt med sånne folk, men det som er irriterende er at disse tomskallene opptar plass hos fastleger, spesialister osv som kunne vært brukt på de som faktisk er syke istedet.

De er syke, og skal jeg være helt ærlig synes jeg slike holdninger som i ditt innlegg er en del av problemet. Det er ikke "godt nok" å ha et psykisk problem, da er man en tomskalle og er ikke syk. Disse holdingene påvirker andre, derfor er det mye "bedre" å ha en "ordentlig sykdom", så istedet for å søke hjelp i psykisk helsevern er man "eloverfølsomme", disse folkene har lidelser og symptomer, det beste er å ta det på alvor og gi de den type hjelp som faktisk kan hjelpe.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om ikke skadevirkningene kommer umiddelbart etter stimuli vil mange aldri vite hvor skadevirkningen kommer fra.

Fra den dagen eksponeringen for stråling øker til du merker ubehag har det sannsynligvis gått for lang tid til at forstår årsaken.

Jeg aner ikke om smartmålere er skadelige, men inntil de og potensielle bivirkninger er testet grundig nok så klarer jeg meg fint uten, det har jeg gjort i flere tiår :)

Lenke til kommentar

Om ikke skadevirkningene kommer umiddelbart etter stimuli vil mange aldri vite hvor skadevirkningen kommer fra.

Fra den dagen eksponeringen for stråling øker til du merker ubehag har det sannsynligvis gått for lang tid til at forstår årsaken.

Jeg aner ikke om smartmålere er skadelige, men inntil de og potensielle bivirkninger er testet grundig nok så klarer jeg meg fint uten, det har jeg gjort i flere tiår :)

Siden du er på nettet sikkert du sannsynligvis foran en skjerm som stråler, koblet til en datamaskin som stråler, muligens trådløs ruter som stråler, strømnett som stråler, mobiltelefon som stråler.

Tror du er trygg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

NRK har gjort en blindtest på oppdiktet mobilmast og hodebånd med lissom elektronikk med ingen funksjon i et skjermet rom.

Så som det meste innen alternativ bullshit, det er faktisk mulig å gjøre seg selv syk, bare man står på.

Kan kanskje virke morsomt med sånne folk, men det som er irriterende er at disse tomskallene opptar plass hos fastleger, spesialister osv som kunne vært brukt på de som faktisk er syke istedet.

De er syke, og skal jeg være helt ærlig synes jeg slike holdninger som i ditt innlegg er en del av problemet. Det er ikke "godt nok" å ha et psykisk problem, da er man en tomskalle og er ikke syk. Disse holdingene påvirker andre, derfor er det mye "bedre" å ha en "ordentlig sykdom", så istedet for å søke hjelp i psykisk helsevern er man "eloverfølsomme", disse folkene har lidelser og symptomer, det beste er å ta det på alvor og gi de den type hjelp som faktisk kan hjelpe.

AtW

Vær så snill og forklar hvordan i helvete man i det hele tatt klarer å komme på dette.

Det må da være et miljø som har klart å holde dette her gående i årevis, siden det finnes ikke EN test som beviser at man kan bli syk av dette ?

Folkets Strålevern ??! er en pådriver i denne galskapen, NRK forsøkte bla å få til en blindtest i nesten en måned med feks 2 koffertert på hver sin side av en stol, hvor en innehold en påslått mobiltelefon den andre av. 

Dette ble det selvsagt ikke noe av, for de klarte aldri å bli enig om hvordan ! dette skulle testes...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når vi snakker om stråling man kan kjenne så låg jeg i oktober i en MR maskin der de skulle ta bilder av den ene hånda mi, det kjente jeg faktisk på kroppen og noe av de elektromagnetiske pulsene oppfattet jeg som svakt stikkende, men her snakker vi elektromagnetisk stråling av en helt annen skala en hva husholdningselektronikk avgir.

Lenke til kommentar

AtW

Vær så snill og forklar hvordan i helvete man i det hele tatt klarer å komme på dette.

Det må da være et miljø som har klart å holde dette her gående i årevis, siden det finnes ikke EN test som beviser at man kan bli syk av dette ?

Folkets Strålevern ??! er en pådriver i denne galskapen, NRK forsøkte bla å få til en blindtest i nesten en måned med feks 2 koffertert på hver sin side av en stol, hvor en innehold en påslått mobiltelefon den andre av. 

Dette ble det selvsagt ikke noe av, for de klarte aldri å bli enig om hvordan ! dette skulle testes...

Jeg foreslår du leser posten min en gang til, psykisk sykdom er også en sykdom, og også disse trenger hjelp, og å gjøre narr av det hjelper ikke. Det videre underbygger at psykisk sykdom ikke er "ekte sykdom".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden du er på nettet sikkert du sannsynligvis foran en skjerm som stråler, koblet til en datamaskin som stråler, muligens trådløs ruter som stråler, strømnett som stråler, mobiltelefon som stråler.

Trådløse dingser bruker elektromagnetisk stråling for kommunikasjon. Synlig lys er elektromagnetisk stråling. Bare litt kraftigere enn wifi. Så de følsomme bør holde seg unna denslags. Mye av varmen overføres dessuten via infrarødt lys, som også er elektromagnetisk stråling. Ergo er nok mørkt og kaldt best om en vil unngå denslags.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg foreslår du leser posten min en gang til, psykisk sykdom er også en sykdom, og også disse trenger hjelp, og å gjøre narr av det hjelper ikke. Det videre underbygger at psykisk sykdom ikke er "ekte sykdom".

Enig i det. Tror man en er syk så er en syk. Men den enkelte er ikke alltid syk på den måten en tror, eller av årsaken en antok. Like sikkert er det at det å bli fortalt at en er frisk hjelper lite.
Lenke til kommentar

Når vi snakker om stråling man kan kjenne så låg jeg i oktober i en MR maskin der de skulle ta bilder av den ene hånda mi, det kjente jeg faktisk på kroppen og noe av de elektromagnetiske pulsene oppfattet jeg som svakt stikkende, men her snakker vi elektromagnetisk stråling av en helt annen skala en hva husholdningselektronikk avgir.

Det skal vel noe til å ikke kjenne at man ligger i maskinen, når den rister og dunker og lager leven?

Hvordan visste du at det var akkurat strålingen du kjente, og ikke:

a) Liggestillingen, som gjorde at en nerve kom i klem

b) Ristingen

c) Det problemet i hånda som du var der for å ta bilder av

d) Lyden

e) At du strammet hånda pga situasjonen

f) At du fikk nocebo pga situasjonen

Jeg bare spør.

Edit: Vanligvis, når man kjenner tendenser til ubehag, f.eks. om en nerve er i ferd med å komme i klem, vil man "automatisk" flytte på den delen av kroppen, så ubehaget forsvinner. I en MR-maskin, er man nødt til å ligge helt i ro. Så et eventuelt ubehag pga nerver i klem vil bare øke på.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg måler blodtrykk og puls langt fra måleren. Normalt. Så måler jeg den ved AMS-måleren. 156/104 og 98 i puls.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo

Tror også det er nocebo han/hun opplever.

Jeg forstår ikke hvorfor de velger å kalle det for misvisende EL-allergi, når det snarere skulle ha vært omtalt som EL-fobi. Media er alt for snille og overrespektfulle med dem!

At leger skal være respektfulle er et annet kapittel, og der hører pasientrespekt selvsagt hjemme.

Endret av G
Lenke til kommentar

Allergi er det i hvert fall ikke. Allergi kommer som en reaksjon på et protein (nesten alltid). Typiske symptomer er kløe, rødhet, hevelse, rennende øyne og nese og pustebesvær. Det ligner ingenting på el-overfølsomhet. Legg merke til at de skriver det i anførselstegn.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med deg, fo2re, men er du syk i hodet, så blir du syk i kroppen. Det er hverdagen for en hypokonder som ikke har noe annet å finne på. 

Og dersom det gir symptomer i kroppen, pga. et overstimulert limbisk system og en overstimulert sympatikus, så må jo fastlegen bidra med en eller annen hjelp. Selv om veien til å overbevise pasient om at det er frykt som igjen gir angst og kroppslige reaksjoner som ligger bakenfor kan være kronglete for legen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Enig i det. Tror man en er syk så er en syk. Men den enkelte er ikke alltid syk på den måten en tror, eller av årsaken en antok. Like sikkert er det at det å bli fortalt at en er frisk hjelper lite.

Akkurat, og når man stigmatiserer psykisk sykdom er det større sjangs for at de holder på sitt, fordi man oppfatter det som en "ekte sykdom", istedet for en psykisk sykdom, som ikke er "bra nok".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

For en gangs skyld så er jeg veldig enig i et av dine mange innlegg  :)

Lenke til kommentar

Tror du er trygg.

Nei du tar feil. Han sender brev til en venn som taster dette inn for han må vite  ;)

Lenke til kommentar

Og til sammenlikning, så har jeg fått en tur gjennom en MRI-maskin (også kalt MR) for å skanne hodet. Jeg kjente ingen verdens ting. Selve hodet mann! Ja hodet  :dribble:

Jeg ble svært overrasket over å se at det var sånne greier inni der, som alle andre også har, som jeg kun har sett bilder av i fra. f.eks. media, internett og liknende steder tidligere. Fikk bekreftet at det ikke var helt tomt der  :love:

Endret av G
Lenke til kommentar

Det skal vel noe til å ikke kjenne at man ligger i maskinen, når den rister og dunker og lager leven?

Hvordan visste du at det var akkurat strålingen du kjente, og ikke:

a) Liggestillingen, som gjorde at en nerve kom i klem

b) Ristingen

c) Det problemet i hånda som du var der for å ta bilder av

d) Lyden

e) At du strammet hånda pga situasjonen

f) At du fikk nocebo pga situasjonen

Jeg bare spør.

Edit: Vanligvis, når man kjenner tendenser til ubehag, f.eks. om en nerve er i ferd med å komme i klem, vil man "automatisk" flytte på den delen av kroppen, så ubehaget forsvinner. I en MR-maskin, er man nødt til å ligge helt i ro. Så et eventuelt ubehag pga nerver i klem vil bare øke på.

Artig at du spør og jeg skal forsøke å forklare så godt jeg kan.

Dette er ikke første gangen jeg har vært i en MR maskin men det er første gangen jeg har kjent noe til pulsene for det som oftest foregår er mye støy og noe vibrasjoner.

Stillinga var ubehagelig nok den for i og med at det var hånda som skulle taes bilde av måtte jeg ligge litt på sida med hånda i ei slags form så nært senter av trommelen som mulig selv om den havnet ganske så på sida.

Blei litt nummen etterhvert men det var mere en gjevn tiltagende følelse.

For det meste merket jeg ikke noe til hva som foregikk annet en lydene men noen lyder gav en stikkende følelse i øvre deler av brystregionen og i takt med lyden, og kun noen få spesifikke lyder.

Jeg prøvde å slappe av men disse lydene fikk musklene i øvre brystregionen til å rykke svakt.

Det hele var kun kort periode og foregikk udramatisk.

I følge radiologen låg jeg stille gjennom hele seansen.

Men om du tenker etter så er jo dette målrettede elektromagnetiske pulser, kraftige som sådan og om noen av dem greier å indusere spenninger i kroppen så ser jeg det ikke som en umulighet at nervene kan plukke dem opp og respondere på det.

Og anngående det som skulle taes bilder av så er det bittesmå glassbiter i hånda som har ligget der i nesten 20 år der kulen de har ligget i så smått har begynt å vokse, så syntes det var på tide å få det undersøkt nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...