Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Skjermkort sluttet å fungere?

Anbefalte innlegg

Hei! I kveld startet jeg opp PCen og like etter jeg startet Chrome og gikk inn på Facebook, fikk jeg noe rart "flimmer" over skjermen. Det så på en måte ut som det manglet piksler spottvis. Skjermen ble svart, og når bildet kom tilbake var det enda mer flimmer. Svart skjerm på nytt, og nå fikk jeg også blåskjerm.

Rebootet og fikk valg om å starte i safemode, prøvde meg på å starte Windows som normalt. Flimmer igjen, og nå fikk jeg også en beskjed nede i høyre hjørne av oppgavelinjen om at GTX 560 Ti (jeg er ganske sikker på at det er dette kortet jeg har) har sluttet å fungere. Jeg prøvde å starte i safemode og slette NVIDIA driverne og installere nye, men samme leksa når jeg startet på nytt.

Nå finner ikke PCen skjermkortet i Device Manager, det står bare VGA Ready Device eller noe med et gult spørsmålstegn.

Er kortet dødt, eller kan dette gå ant å fikse? Som dere kanskje forstår fra kortet jeg har er maskinen gammel, fra 2011 nærmere bestemt. Jeg spiller ikke andre spill enn League of Legends, og bruker maskinen ellers til surfing og streaming, så jeg har vondt for å tro at den har blitt overbelastet eller lignende.

Jeg er ikke veldig PC kyndig, så setter pris på om eventuell hjelp gis så enkelt som mulig :)

Håper noen vet råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det høres ut som om grafikkortet ditt har tatt kvelden... ikke noe du kan fikse. 

vet ikke om du har onboard graphics da, da du ikke sa hvilket hovedkort/CPU du har.

Hvis du har det så kan du koble til det for å surfe/streame. altså koble til hovedkortet videooutputet til din pc og ta ut grafikkortet.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Jeg har hatt oppe kabinettet, tenkte også at det kunne være oppsamling av støv i viftene på kortet. Det var litt, støvsugde der jeg kom til, men hadde åpent kabinettet for et par mnd siden og tok en runde med støvsugeren.

I see, da er vel eneste rådet å gå til innkjøp av nytt da. Jeg prøvde forresten å kjøre PUBG for litt siden, men skjermkortet var nok ikke vasst nok for oppgaven. Jeg husker ikke i farta de andre komponentene, men tror dere jeg vil kunne kjøre spillet om jeg kjøper et greit kort? Vet at jeg har 8gb ram og 3,3ghz CPU - en 2500k i5 tror jeg det var..

Lenke til kommentar

Allright, tusen takk for svar :)

Nei, men da er det vel bare å krype til korset da. Har dere noen tips til kort hvor jeg får mye for pengene? Helst ikke så dyrt, men jeg vil gjerne kunne kjøre PUBG og andre nye titler :)

Lenke til kommentar

Da har jeg lastet ned Speccy. Nå er det nok like før skjermkortet tar fullstendig kveld her. Det er hvite striper over hele skjermen.

Anyways, her er hva som skjuler seg inne i kabinettet:

http://speccy.piriform.com/results/ZHwjPDm0lxuQAzIBAIjn1Gf

Håper dere har tips til skjermkort som kan kvikke opp denne gamle riggen min :) Jeg ønsker som sagt å kunne kjøre PUBG smooth (gjerne med _litt_ eyecandy, men jeg forstår at jeg ikke vil kunne få 60-70 FPS på high settings med eksisterende hardware), og gjerne også et par andre nyere titler som BF1 etc.

Når det gjelder prisklasse ser jeg for meg rundt 3000, selvfølgelig gjerne billigere om det finnes alternativ. Om jeg vil kunne få latterlig mye bedre ytelse for en 500 lapp ekstra, så kan det sikkert la seg gjøre også.

Angående skjermen min så er det en BenQ GL2450HM. Håper jeg har levert tilstrekkelig med info til dere :)

Edith: Jeg ser på resultatene fra Speccy at skjermen står som 800x600 @1Hz. Mistenker at dette er fordi jeg var i safemode når jeg kjørte testen - får blåskjerm om jeg ikke er i safemode.

Endret av thyes
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok gått for en RX 580 eller GTX 1070 eller 1060, alle gode valg. Med bakgrunn i komponentene er disse kortene riktignok overkill, men en god investering dagen du oppgraderer maskin og forflytter kortet.

Obs: Viktig å sjekke at strømforsyningen har nok kabler til skjermkortet (kravet er ofte 2x 6-pin PCI-Express kabler ved kraftigere kort), åpne opp kabinettet og sjekk på forhånd før innkjøp.

Lenke til kommentar

Nå har jo Trådstarter sagt at han/hun har støvsugd datamaskinen 2 ganger. Skal ikke se bort ifra at dette er årsaken til problemet. Statisk elektrisitet tar ikke nødvendigvis knekken på maskinen fullstendig eller med en gang. Feil som trådstarter opplever kan komme som følge av statisk elektrisitet. Snakker av erfaring ( 2 Stykker jeg kjenner gjorde dette samtidig da de var på Lan sammen. Begge fikk samme problemene med hovedkort og GPU kort tid etter ).

Kan hende jeg også tar feil at det ikke har noe med støvsuger i det hele tatt og gjøre, men min erfaring med støvsuger og data er at det funker svært dårlig.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...