Gå til innhold

hva kan jeg få for denne stasjonærpcen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1000,- kanskje.. Det er jo ikke mye verdi i det der, foruten SSD og 3TB disken (Noe man aldri har noen garanti for kan ryke når som helst)

Fremfor å selge som en komplett PC, ville jeg heller ha solgt ting hver for seg.. Kabinett, Strømforsyning, SSD og 3TB disk..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ganske svake og utdaterte komponenter der. Unntatt SSDen og HDDen. Hva er alderen på disse? Hvilket hovedkort, kabinett og strømforsyning har du? Hvor mye minne? Følger det med OS?

Om hovedkortet ditt støtter det kan du foreta en ganske betydelig oppgradering av pcen for under 200-lappen. 

http://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-X5460-3-16GHz-LGA775-Quad-Core-Processor-no-adapter-thermal-paste/262924922154?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Forskjell i ytelse her. 

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core2-Quad-Q6600-vs-Intel-Xeon-X5460/1980vsm5754

Men med den oppgraderingen kunne den fungert bra som kontorpc med mye lagringsplass. Noe særlig med spilling vil den ikke kunne håndtere med det skjermkortet. Men finner du et billig skjermkort på finn så kunne den fort ha fungert som en low end gaming pc. Og der er markedet mye større, og du ville lettere fått solgt tror jeg. (F.eks gtx 680)

Da tror jeg du kunne fått 2700-3200 for pcen.

Uten dette vil jeg si ca 1500, men vanskeligere å finne kjøper.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Gi den bort, om du finner noen som vil ha den. (500-1000 er rett pris, om du "må" selge.)

Behold eventuelt harddisken og ssd-en om du vil være gjerrig. Resten er veldig utdatert og egentlig såpass utdatert at det kunne gått rett til elretur.

En enkelt kjerne av billigste sort (i3/pentium) av moderne cpu-er er kraftigere enn alle 4 kjernene du har der, sammenlagt. (Med andre ord så må du nesten "lure" noen om du følger tipset over om nyere brukt skjermkort for så å selge den som billig spillpc. - også med ny cpu fra ebay.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

(Med andre ord så må du nesten "lure" noen om du følger tipset over om nyere brukt skjermkort for så å selge den som billig spillpc. - også med ny cpu fra ebay.)

Tullball. Mitt forslag ville fungert fint som en lett gamer pc. Ville også kunne håndtert spill som witcher 3 med de to enkle og billige oppgraderingene. Det er mange som ser etter en spill pc til rundt 3000 kr, pga begrenset budsjett. Da er de nødt til å se etter noe på bruktmarkedet. Og der mener jeg denne pcen ville kunne stilt sterkt med disse to oppgraderingene.  Mer en noen kan forvente til denne prisen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Tullball. Mitt forslag ville fungert fint som en lett gamer pc. Ville også kunne håndtert spill som witcher 3 med de to enkle og billige oppgraderingene. Det er mange som ser etter en spill pc til rundt 3000 kr, pga begrenset budsjett. Da er de nødt til å se etter noe på bruktmarkedet. Og der mener jeg denne pcen ville kunne stilt sterkt med disse to oppgraderingene.  Mer en noen kan forvente til denne prisen.

Dette blir jo en liten avsporing... men:

Jeg er ikke uenig i at man må se nøye på bruktmarkedet til den prisen. Men man kan jo faktisk få et billig hovedkort + en billig celeron, og 8GB ram til 1847,- hos Komplett. (Rimeligste på lager, G3930). Er man da litt kreativ på bruktmarkedet så får man tak i en "kaste-verdig" stasjonær med brukbart kabinett, harddisk og strømforsyning til 500-ish, og man kan (med litt tålmodighet) finne et ok brukt skjermkort til rundt 500-ish. (Evt tusenlappen, om man vil ha noe med god ytelse.) Plutselig har man kommet langt for 3k *og* borti en moderne maskin som yter greit også i verste fall - altså når ting ikke bruker flere kjerner effektivt.

Alle de små (og store, akkurat rundt introduksjonen av Core-serien) stegene framover i ytelse gjør at selv den dårligste halvnye i3-en vil kunne yte mye bedre til "lett" gaming enn en urgammel xeon, for ikke å snakke om en c2q. Ytelsen for hver enkelt kjerne har økt enormt mye siden Q6600 var siste skrik, og Xeon X5460 er bare en generasjon nyere. Se på antall Core-generasjoner siden da, og det sier seg selv at det blir rått parti. Vi snakker jo tross alt om 10 år gamle cpu-er. Finner man frem spill som er knallgode på å utnytte mange kjerner så *kan* Xeon-en henge med sammenlignet med dagens budsjettalternativ, men realiteten er jo den at alt for ofte er enkeltkjerne-ytelse avgjørende for hvorvidt man kan få til en god spillopplevelse eller ikke - og der har ikke disse gamle prosessorene nubbkjangs.

Alt før første generasjons Core-prosessorer er såpass utrangert at det er på tide å innse at de ganske enkelt ikke henger med lenger til allroundbruk, og ikke er verdt all verden, og helst bør man vel se etter minst sandy/ivy bridge, om man er ute etter brukt pc til lett spillbruk i prisklassen 3000. Det er selvfølgelig lov å forsøke å ta grovt betalt for gammelt skrot, slik trådstarter prøver å gjøre - men det blir for dumt å påstå at denne maskinen er verdt 2000-ish med et par (brukte) oppgraderinger til ca. en tusenlapp totalt. Noe stort mer enn "gibort-pris" er og blir feil.

(Selvsagt, om man hadde hatt kun ca. en tusenlapp til rådighet og ønsket å oppgradere denne maskinen så ville Xeon + brukt skjermkort-alternativet kunne være aktuelt...)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...