koda Skrevet 22. august 2017 Rapporter Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Jeg vurderer å kjøpe noen lithiumbatterier som fra fabrikk bare er ladet delvis opp, og skal topplades til 4V med en såkalt laboratory power supply. https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP200AHA-LiFeYPO4-3-2V-200Ah-WIDE.html Jeg trenger den bare en gang, så jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på den. Er det noe sted man får slike til ok pris? Evt er det noe sted man kan gå for å få disse ladet? (Gikk ett år på elektro før jeg byttet til data, men det er mange år siden, så jeg tror nok ikke det bare er å poppe innom HiO og spørre..) Endret 22. august 2017 av koda Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 23. august 2017 Rapporter Del Skrevet 23. august 2017 Noe slikt? http://www.ebay.com/itm/Compact-Mini-Variable-Adjustable-DC-Power-Supply-0-16V-0-20A-AC110-240V-1620-/302394451029?hash=item46681d2455:g:QXYAAOSwGzlTvCU2 Lenke til kommentar
koda Skrevet 24. august 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. august 2017 Ja, kanskje den kunne gått an. Med maks 20A blir det full guffe i minst 40 timer på en 4x200Ah batteribank (pluss at det nok kommer til å gå tregere med de siste 10%), så mulig det blir litt snaut.. (Kan heller ikke se at den er CE-merket, men det sier vel ikke noe om kvaliteten.) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. august 2017 Rapporter Del Skrevet 28. august 2017 Ja, kanskje den kunne gått an. Med maks 20A blir det full guffe i minst 40 timer på en 4x200Ah batteribank (pluss at det nok kommer til å gå tregere med de siste 10%), så mulig det blir litt snaut.. (Kan heller ikke se at den er CE-merket, men det sier vel ikke noe om kvaliteten.) Har du det så travelt da? Jeg har et lite solcellepanel på hytta. Det gir max 3-4 Ampere 2-3 timer midt på dagen og kun de dagene det er skyfri himmel. Panelet har likevel ingen problem med å topp-lade min batteribank på 360Ah. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. august 2017 Rapporter Del Skrevet 28. august 2017 12V og veldig stor ladestrøm, det finnes ikke noe billigt slikt, hvis du skal lade de individuelt med 4V så er det ikke billigere, synes det sto optimal ladestrøm 100A i spec. Ett labpower er jo bare en strømforsyning så det er ikke sikkert du trenger så veldig fancy utstyr. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. august 2017 Rapporter Del Skrevet 28. august 2017 Enn denne. Den kan justeres fra 4V til 6V og gir maks 30A. (Se HWS 150A-5/A) http://uk.farnell.com/tdk-lambda/hws-150a-5-a/ac-dc-conv-1-o-p-5v-30a-150w/dp/2443992 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. august 2017 Rapporter Del Skrevet 28. august 2017 Ellers så kan du plukke strømforsyningen ut av en gammel stasjonær PC. På en av lederne vil du finne 3,3 Volt og denne utgangen kan du typisk belaste med rundt 20A. Du klarer ikke å topp-lade batteriene med dette, men du får nå ladet dem ganske bra. Billig blir det å :-) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. august 2017 Rapporter Del Skrevet 28. august 2017 Men du, 4 batterier altså? Da kan du jo koble batteriene i serie og bruke en vanlig bil-lader, bare pass på at du kobler fra før ladespenningen stiger til over 16V (om ikke laderen selv stopper før det). Lenke til kommentar
koda Skrevet 28. august 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Nei, jeg har det ikke travelt:) Dette er noe som i utgangspunktet gjøres én gang, med unntak om dersom de må balanseres på nytt. Poenget med å lade dem i parallell er nettopp at de skal bli balansert første gang, noe de ikke blir dersom man bruker en 12V. 3.3 blir for lavt for første gangs lading, og å kjøre en lader med lav kapasitet kontinuerlig i lang tid er jeg litt skeptisk til da jeg helst vil følge med underveis. Siden dette jo er relativt dyre batterier, har jeg lyst til å være relativt sikker på at jeg ikke ødelegger dem, og siden det skrives at ladestrømmen skal typisk være på 0,5C, burde jeg kanskje finne en på ca 100A, som agvg over sier. Men den HWS-en ser kanskje ok ut. (Alternativt kan jeg jo kjøpe batteriene gjennom norsk leverandør og få dem ferdig balansert, men da blir prisen det dobbelte..) Forøvrig, takk for svar! Endret 28. august 2017 av koda Lenke til kommentar
FB.727255687 Skrevet 15. september 2017 Rapporter Del Skrevet 15. september 2017 hvordan vil du balansere de under bruk? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. september 2017 Rapporter Del Skrevet 15. september 2017 Kjell & Company hat gos pris på strømforsyninger Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 15. september 2017 Rapporter Del Skrevet 15. september 2017 Kjell & Company hat gos pris på strømforsyninger Men dem har ikke noe som er i nærheten av det trådstarter spør etter. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 15. september 2017 Rapporter Del Skrevet 15. september 2017 (endret) Nei, jeg har det ikke travelt:) Dette er noe som i utgangspunktet gjøres én gang, med unntak om dersom de må balanseres på nytt. Poenget med å lade dem i parallell er nettopp at de skal bli balansert første gang, noe de ikke blir dersom man bruker en 12V. 3.3 blir for lavt for første gangs lading, og å kjøre en lader med lav kapasitet kontinuerlig i lang tid er jeg litt skeptisk til da jeg helst vil følge med underveis. Siden dette jo er relativt dyre batterier, har jeg lyst til å være relativt sikker på at jeg ikke ødelegger dem, og siden det skrives at ladestrømmen skal typisk være på 0,5C, burde jeg kanskje finne en på ca 100A, som agvg over sier. Men den HWS-en ser kanskje ok ut. (Alternativt kan jeg jo kjøpe batteriene gjennom norsk leverandør og få dem ferdig balansert, men da blir prisen det dobbelte..) Forøvrig, takk for svar! Om du ønsker å være forsiktig og ha full kontroll underveis, ja da kan det anbefales å lade dem sakte. Helst bør du monitorere både strøm og spenning, samt ha mulighet for å justere opp spenningen etterhvert som dem begynner å bli oppladet og ladestrømen synker. Særlig når du nermer deg maks-spenning er det greit å ta det litt rolig så du ikke skader dem. Endret 15. september 2017 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
koda Skrevet 5. november 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2017 hvordan vil du balansere de under bruk?De som har slike batterier sier at de har holdt seg godt balansert i et 12V oppsett etter den initielle balanseringen. Ved en eventuell ubalanse senere er jo løsningen å balansere dem hver for seg på nytt. Lenke til kommentar
koda Skrevet 5. november 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2017 Om du ønsker å være forsiktig og ha full kontroll underveis, ja da kan det anbefales å lade dem sakte. Helst bør du monitorere både strøm og spenning, samt ha mulighet for å justere opp spenningen etterhvert som dem begynner å bli oppladet og ladestrømen synker. Særlig når du nermer deg maks-spenning er det greit å ta det litt rolig så du ikke skader dem. Her er en som har gjort akkurat det jeg tenker, og har en slik gammel strømforsyning som jeg håpet jeg kunne fått tak i: http://honeynav.com/lfp-battery/ Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Hei, sjekk ut denne. Kan virke som den er justerbar fra 0 til 28VDC og at den kan levere ut inntil 40A. Billig er den å. https://www.elfadistrelec.no/no/switch-mode-stromforsyning-40-weidmueller-cp-dm-20/p/30090385?q=str%C3%B8mforsyning+5+VDC+DIN&page=7&origPos=7&origPageSize=50&simi=94.72 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2018 Tja, justerbar og justerbar. Utgangs-spenning er lik inngangs-spenning - 0.5 V ifølge databladet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2018 Den saken er jo ingen strømforsyning i det hele tatt. Helt feil av Elfa å plassere den som "Switch-mode strømforsyning". Weidmuller kaller den "Diode Modules for Redundancy". Det er rett og slett bare to dioder. Lenke til kommentar
koda Skrevet 18. mars 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mars 2018 En slik er det visstnok endel som bruker, så da blir det vel det: https://m.aliexpress.com/item/32641361463.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&productId=32641361463&productSubject=Digital-KXN-3030D-Precision-Variable-Adjustable-30V-30A-DC-Power-Supply&shortkey=ZJN32qy6&addresstype=600 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 18. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2018 Enhver gammel PC har et powersupply som leverer 12 og 5 VDC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå