AnonymDiskusjon Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hei! Har et problem med min tidligere utleier. Hadde oppsigelse ut juli, og utleier fant selv nye leietakere. Disse ønsket å ta over noe tidligere, og det var greit for min del da jeg allerede var utflyttet og leiligheten stod tom på dette tidspunktet. Hørte med utleier som da syntes dette var greit, og nøkler ble overlevert og nye leietakere tok over. Utleier har imidlertid ikke betalt meg tilbake for dagene mellom overtakelse og oppsigelse. Sendte en vennlig påminnelse om dette, hvor utleier svarte at hun ikke anså dette som et gyldig krav. Jeg kontret med at dette var avtalt, jeg hadde gitt leiligheten til disposisjon og at jeg ønsket utestående beløp på konto innen en uke. Dette har da ikke skjedd. Hva er neste steg for meg nå for å vinne frem med kravet mot utleier? På forhånd takk! Anonymous poster hash: c3e3e...ce5 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hva står det i kontrakten? Tror ikke det er vanilig praksis at utleier tilbakebetaler for brøken av siste måned etter at leietaker er flyttet helt ut. Ikke med mindre det står i kontrakten. Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 22. august 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2017 Neste steg er å sende et skriftlig krav hvor du spesifiserer både kravet og grunnlaget for det. Noe sånt som "Jeg krever tilbakebetalt kr X i ulovlig innkrevd husleie, da jeg i denne perioden var avskåret fra å disponere leiligheten som følge av at du leide den ut til noen andre. Dette gjør meg berettiget til 100 % avslag i leien for denne perioden, jf. husleieloven § 5-1 jf. § 5-7 jf. § 2-11." Gi betalingsinformasjon ("Beløpet innbetales til min konto i X-banken yyyy.yy.yyyyy"). Sett en passende betalingsfrist, som godt kan være "straks". Hvis du på forhånd vet at kravet vil bli imøtegått kan du legge til følgende avsnitt: "I medhold av tvisteloven § 5-2 varsler jeg med dette om at jeg vil gå til søksmål dersom beløpet ikke er på min konto innen 14 dager. Du må ta stilling til kravet innen denne dato. Dersom du bestrider kravet har du etter samme bestemmelse plikt til å gi meg skriftlig tilbakemelding om grunnlaget for at du bestrider kravet." 29 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Aldeles nydelig krikkert. Utleier sitt tilsvar er at jeg ikke har vært avskåret fra å disponere leiligheten, så da ser det ut som jeg får 14 dager med ventetid før dette går til HTU. Anonymous poster hash: c3e3e...ce5 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Mener da huseier at både du og ny leietaker skulle ha disponert leiligheten samtidig? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Tydeligvis. Blir spent på å se argumentasjonen i neste skritt. Anonymous poster hash: c3e3e...ce5 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hvilket beløp og hvor mange dager er det snakk om? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hvis utleier svarer på ditt varsel etter 3 dager trenger du ikke vente ytterligere 11 dager med å gå til HTU. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 Bare for å følge opp her i tilfelle noen havner i samme situasjon, så løste dette seg rimelig greit og kjapt etter at HTU kom på banen. Tok ikke lang tid før tidligere utleier sendte en SMS om at pengene var på vei. Takk for hjelpen! Anonymous poster hash: c3e3e...ce5 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Neste steg er å...Ingen hjelp til TS fra meg, men ønsker å rose Krikkert for jobben du gjør på forumet! Fint at det løste seg for TS også. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Woho - Heia Krikkert 1 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Tenk å være så grådig som den utleieren der Glad det løste seg iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå