Gå til innhold

Noen som er "DJ" eller har greie på temaet her inne?

Ludvig86

Anbefalte innlegg

God kveld! 

Jeg lurer på om det er noen som driver som "DJ" her inne eller har greie på det. Jeg har vert veldig nyskjerrig på dette temaet en stund nå, og har lyst til å prøve dette selv for å se "What the fuss is about". Hvorfor det kalles "DJ" den dag i dag skjønner jeg ikke, siden "diskene" ikke blir brukt lenger. Men det ligger vel igjen fra gammelt av. 

Jeg er nyskjerrig på hva jeg trenger av utstyr. Jeg har klart å funnet frem til en enhet som kalles for Hercules Universal DJ Controller. Det ser ut som ett "turntable" bare det er digitalt. Er det alt jeg trenger for å begynne? Må jeg ha noe mer? Software? Hardware? 

Jeg tenker det å mikse låter til å begynne med (det er tross alt det de gjør) 

Om det finnes nettsider som tar for seg dette så link gjerne til de. Jeg er helt fullstendig kunnskapsløs på området. 

Takker for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjennskap til noen nettsider, men har selv gått noe kurs da jeg var yngre. Vi lærte noe teori som beatmiksing (som handler om å få to sanger til å gå i samme tempo) og noe annet som jeg ikke husker akkurat nå. Beatmiksing er det viktigste fordi du skal sørge for at rytmen overføres fra en sang til en annen. Hvis dette gjøre galt så vil f. eks bassen slå på ulike tidspunkter og skape uro i musikken. Hvilken rytme skal f. eks dansende gjester følge? 

Har vært fungerende DJ i den forstand at jeg fikk ansvar for musikkvalg og annet på skolerevy. I tillegg har jeg vært DJ på en klubb i Oslo en kveld, men fortsatte ikke med dette fordi jeg gjorde en del amatørfeil etc. 

Men den controlleren du har inkluderer noe software som gjør at du skal kunne gjøre enkle miksinger, men krever at du har sangene fysisk på maskinen din. 

Lenke til kommentar

Har du hørt om Novation Launchpad? Mange moderne "DJer" som bruker disse. Blant annet Madeon og Alan Walker bruker launchpad

Hehe, nei. Det er helt nytt for meg. Det er som om jeg skal lære meg ett nytt språk. Jeg er på nivå -1. 

Jeg har ikke kjennskap til noen nettsider, men har selv gått noe kurs da jeg var yngre. Vi lærte noe teori som beatmiksing (som handler om å få to sanger til å gå i samme tempo) og noe annet som jeg ikke husker akkurat nå. Beatmiksing er det viktigste fordi du skal sørge for at rytmen overføres fra en sang til en annen. Hvis dette gjøre galt så vil f. eks bassen slå på ulike tidspunkter og skape uro i musikken. Hvilken rytme skal f. eks dansende gjester følge? 

Har vært fungerende DJ i den forstand at jeg fikk ansvar for musikkvalg og annet på skolerevy. I tillegg har jeg vært DJ på en klubb i Oslo en kveld, men fortsatte ikke med dette fordi jeg gjorde en del amatørfeil etc. 

Men den controlleren du har inkluderer noe software som gjør at du skal kunne gjøre enkle miksinger, men krever at du har sangene fysisk på maskinen din. 

Takker for innspill! Beatmiksing altså. Det er notert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...