Gå til innhold

Forslag til god normalzoom for EOS 77D?

Anbefalte innlegg

Vil oppgradere og havner sansynligvis på EOS 77D. Kit-objektivet er vel ikke noe særlig og vil betale for noe bedre. Har Tamron 17-50mm f/2.8 som jeg har brukt med EOS 1000D og prøvd med EOS 750D, men synes autofokusen er for treg og upresis. Fått noen bra bilder, men for mange dårlige... Har prøvd

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM på EOS 750D og det hadde en autofokus som jeg likte og omtrent ønsket bildekvalitet.

Har lest at Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er det beste til crop, og frister (bla. med f/2.8). Men virker litt stort og tungt, og litt dyrt... Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM er det noen som skryter av (og frister med 15-85mm), men litt varierende meninger?

Noen som har erfaring med disse to Canon-objektivene? Er det noen andre alternativer med rask god autofokus, god optisk og IS til en anstendig pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at f/2.8 blir verken eller så jeg kjøpte en 15-85 hovedsakelig pga. av zoom-området og at det får gode skussmål på skarpheten, og trenger jeg lyssterke objektiver har jeg endel fastobjektiver uten zoom til dette, synes det klarer og finne fokus veldig greit.

Det har faktisk blitt mitt primær-objektiv, selv om jeg har bedre objektiver i veska :)

17-55 f/2.8 begynner og bli gammel så vet ikke hvordan den takler 24.2 MP. Jeg måtte bytte endel gamle objektiver når jeg gikk fra 8MP og opp til 24MP siden jeg synes bildene begynte og bli litt vell softe.

Lenke til kommentar

EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er optisk bra, men har noe svak byggekvalitet. Det er mer eller mindre å regne som standard-optikken for video (Cinema serien til Canon). Man har selvsagt ikke de ville oppløsningene på video (enn så lenge), så kan ikke uttale meg om hvordan kvaliteten er på stillbilde; for Canon C100 mk2 og C300 mk2 fungerer det utmerket. Eneste negative er som nevnt byggekvalitet og noe ujevn fokus/zoom-ring (som naturligvis ikke er et problem om man bruker det til å ta bilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...