Gå til innhold

Oslo avhengig av uprøvd teknologi for å nå nullutslippsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan da ikke være så vanskelig å lage en battericontainer som kan byttes fort under opphold i havn, slik at en eller flere alltid står til lading. For en bilferge er det jo en opplagt løsning at den kjører ombord selv. For en ren passasjerbåt kan det heller ikke være noe stort problem å få det til.

Endret av J-Å
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan da ikke være så vanskelig å lage en battericontainer som kan byttes fort under opphold i havn, slik at en eller flere alltid står til lading. For en bilferge er det jo en opplagt løsning at den kjører ombord selv. For en ren passasjerbåt kan det heller ikke være noe stort problem å få det til.

 

Virker tydeligvis ut som det er for vanskelig, siden de ikke valgte denne løsningen. Litium-batterier er ikke bare å smekke i en båt slik i mobiltelefonen din. De er eksplosive og er regulert under strenge sikkerhetskrav, noe som gjør heising eller flytting av gigantiske batterier til et mareritt å få godkjent, og dette er gitt at det teknisk gjennomførbart på en fornuftig måte.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må da være mulig å få ladet batteriene med andre løsninger mens båtene kjører på fjorden?

Hva med pentagraf vaiere på utvalgte strategiske strekninger?

For eks en pentagraf kabel ut fra havnen slik at båten kan starte lading noen minutter før den når hver havn og kanskje langs strekningen på utvalgte steder?

Nekter å tro at det ikke finnes gangbare løsninger for ren batteridrift hvis man tenker ut av boksen.

Vi må slutte å tenke på batteriskip som diselskip, infrastruren som passer en hest passer ikke en bil, vi må tenke nye løsninger.

Kunne man rett og slett designet batteriene slik at de kjørte av ferjen på hjul og inn rullet det ferdiglagede batterier?

Lenke til kommentar

Det må da være mulig å få ladet batteriene med andre løsninger mens båtene kjører på fjorden?

Hva med pentagraf vaiere på utvalgte strategiske strekninger?

For eks en pentagraf kabel ut fra havnen slik at båten kan starte lading noen minutter før den når hver havn og kanskje langs strekningen på utvalgte steder?

Nekter å tro at det ikke finnes gangbare løsninger for ren batteridrift hvis man tenker ut av boksen.

Vi må slutte å tenke på batteriskip som diselskip, infrastruren som passer en hest passer ikke en bil, vi må tenke nye løsninger.

Kunne man rett og slett designet batteriene slik at de kjørte av ferjen på hjul og inn rullet det ferdiglagede batterier?

 

Du må jo gjerne tenke utenfor boksen for de.

 

"Hei, jeg er en selv erklært forum ekspert, jeg nekter å godta at man ikke kan bruke batterier på alt, for hallo, de er jo bare superior til alt annet dere kunne funnet på å brukt."

Lenke til kommentar

Det kan da ikke være så vanskelig å lage en battericontainer som kan byttes fort under opphold i havn, slik at en eller flere alltid står til lading. For en bilferge er det jo en opplagt løsning at den kjører ombord selv. For en ren passasjerbåt kan det heller ikke være noe stort problem å få det til.

 

Selvsagt er det et stort problem, hvordan skal du koble til ledninger fort og enkelt, som tåler så mye strøm? Når du har løst det, så kan du løse batterikjølingen.

Og husk at alt dette skal kobles til og fra minst like fort som fergen lasser og losser biler. Og det må skje autonomt, fordi mannskapet er opptatt med nettopp lasting og lossing av kjøretøy. Og når du har løst det også, så kan du begynne å tenke på hvordan man skal konstruere fergene dette skal passe ombord på, for ikke å snakke om infrastrukturen på land.....

Mulig er det kanskje, men jeg tror ikke dt er enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kan da ikke være så vanskelig å lage en battericontainer som kan byttes fort under opphold i havn, slik at en eller flere alltid står til lading. For en bilferge er det jo en opplagt løsning at den kjører ombord selv. For en ren passasjerbåt kan det heller ikke være noe stort problem å få det til.

 

Selvsagt er det et stort problem, hvordan skal du koble til ledninger fort og enkelt, som tåler så mye strøm? Når du har løst det, så kan du løse batterikjølingen.

Og husk at alt dette skal kobles til og fra minst like fort som fergen lasser og losser biler. Og det må skje autonomt, fordi mannskapet er opptatt med nettopp lasting og lossing av kjøretøy. Og når du har løst det også, så kan du begynne å tenke på hvordan man skal konstruere fergene dette skal passe ombord på, for ikke å snakke om infrastrukturen på land.....

Mulig er det kanskje, men jeg tror ikke dt er enkelt.

Ser man batteriinfrastruktur i forhold til hydrogen infrastruktur, tror jeg batterier blir mye billigere og bedre løsning. Spesielt når hydrogenet for å være miljøvennlig måtte blitt produsert med elektrolyse fra nullutslipps-kraft, som er helt astronomisk kostbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker tydeligvis ut som det er for vanskelig, siden de ikke valgte denne løsningen. Litium-batterier er ikke bare å smekke i en båt slik i mobiltelefonen din. De er eksplosive og er regulert under strenge sikkerhetskrav, noe som gjør heising eller flytting av gigantiske batterier til et mareritt å få godkjent, og dette er gitt at det teknisk gjennomførbart på en fornuftig måte.

 

Vel, det går da ganske greit å kjøre en Tesla eller to ombord på en ferge. Og batteriene overlever også ganske brutal EuroNCAP testing.

 

Det er vel heller det at noen ønsker veldig sterkt et hydrogenprosjekt. Og det kan sikkert være på sin plass, men jeg tror ikke Nesoddbåten er den riktige testplattformen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det går da ganske greit å kjøre en Tesla eller to ombord på en ferge. Og batteriene overlever også ganske brutal EuroNCAP testing.

Det er vel heller det at noen ønsker veldig sterkt et hydrogenprosjekt. Og det kan sikkert være på sin plass, men jeg tror ikke Nesoddbåten er den riktige testplattformen.

 

Det spiller ingen rolle. En Tesla er en uavhengig enhet og trenger ikke å bli godkjent, på lik linje med at din mobiltelefon ikke trenger å være FAA sertifisert for å kunne være i håndbagasjen på flyet. En Tesla skal heller ikke rulle ut og inn av ei ferje flere ganger til dagen og så hektes på en connector som skal kunne overføre flere tusen kilowatt uten at den tar fyr.

 

Moderatormelding

To innlegg ble fjernet pga. trolling. Diskuter saklig.

 

Tilbakemelding tas på PM

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Brenselceller, batteribytter og pentagrafer er alt for energiteknisk dyre og kompliserte løsninger. Fjern hele behovet ved å trekke fergene over fjordene med wire, omtrent som en undervanns skiheis. Da behøves det hverken brannfarlig diesel, brannfarlig hydrogen eller brannfarlige batterier om bord. Det gir mindre vekt og mindre motstand i sjøen = lavere energibehov. Energien slipper en mellomlagringsstasjon og alt det elektriske kan stå tørt og fint på land, med enkel adkomst for servicepersonell også når motoren svikter, ingen fare for at ferga drifter i land eller noe sånt. Godt egnet på kortere strekninger uten ubåttrafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var ikke mening å høres pessimistisk ut. Batteribytte på ferje, eller bedre ladeløsninger er nok noe som kan komme en gang. Men jeg prøver å understreke hva de faktiske utfordringene er rundt noe som kanskje høres litt lett ut på papiret. Det er jo ganske opplagt at vi ikke er helt på stadiet der induktive ladetilkoblinger uten prototype er et bedre alternativ enn godt utprøvd hydrogen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

en connector som skal kunne overføre flere tusen kilowatt uten at den tar fyr.

 

Cavotecs induktive ladetilkobling er på over 1 MW

https://www.tu.no/artikler/revolusjonerende-norsk-system-fortoyer-og-lader-skip-i-en-operasjon/276497

 

Blir for mye tap. Du kan ikke lade fergen når den ligger til kai, og holde den i drift kun med det. Ladetiden er for kort.

Du kan bytte batteri ved kai, og lade ett batteri på hvert fergeleie, mens ferga kjører på det tredje batteriet.

Men dette kan du ikke gjøre induktivt, hvordan skal du koble til ferga når batteriet er ferdigladet, uten tilkobling?

Skal du først lade induktivt, så bruke batteriet induktivt også? Det vil medføre veldig store tap, da induktiv overføring ikke er særlig effektivt. Og en kontakt er nær 100% effektiv, hvis den er god....

Lenke til kommentar

Batteribytte kan foregå ved å kjøre ferga inn i en flytende "dockingstasjon" som tar batteribyttet skjermet fra vær og vind, på det havnivået ferga ligger. F.eks skyve det brukte batteriet ut på styrbord side samtidig som det ferdigladede skyves inn på babord side. Omtrent som å skyve to togvogner i en tunell på tvers av skipet.

 

Men som sagt, løsningen er å eliminere behovet for batteri (og andre energilagre). Framdriftsmotoren kan stå stasjonært på land og fôres rett fra elnettet. Null behov for dyre og vanskelige energiflytteløsninger.

Lenke til kommentar

TLDR; 

 

Jeg hadde en gang en ødelagt mobil og skulle hugge den i to for ''moro skyld'', og den eksploderte og begynte å brenne i hagen pga batteriet i den. Så jeg skjønner godt at det er noen retningslinjer for å håndtere disse batteriene som skal drive en hurtigbåt med passasjerer og biler rundt på sjøen. Se videoene så skjønner dere

 

 

Lenke til kommentar

Batteribytting er unødvendig, det handler bare om å få store og billige nok batterier som kan lades raskt nok. Dette er en pågående utvikling der det blir bedre og bedre for hvert år som går. Man bør bare begynne med å elektrifisere de enkleste fergene, og deretter ta de vanskeligere fergene/hurtigbåtene etter hvert, når teknologien blir god nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...