Gå til innhold

Tips til billig student mat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grønnsakssuppe er billig og bra. Kneip og Fjordlands salami fra Rema er fint til frokost og kvelds. Litt peanøtter er fint. En kjøttbit kan du få tak i på slakteri så blir det mye billigere.

Jeg regner 100,- dagen i mat, men det er stort sett litt mer enn jeg bruker. Er du flink og lar vær å kaste mat så går det helt fint å klare seg på 50,- dagen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Linser og kidneybønner i "pappkartong-hermetikk", billig og sunt... Hva som er vanlig å bruke på mat i uka? ett tusen kroner eller mer for en person. Hva man kan presse det ned til? Sikkert 100 kroner i uka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Erstatt kjøttdeig med kikerter! Tenker da spesielt på kjøttdeigen som brukes til pastasauser. Stek kikertene i olje, ha på litt krydder, bland med pastasausen så blir det helt greit. Ikke noe å juble over egentlig, men i nødens stund spiste fanden fluer.

En annen ting du kan kjøpe dersom du har fryser, er sånne svære poser med kyllinglår. Så slipper du å bli vegetarianer! Jeg brukte å kjøpe sånne poser, stekte kyllinglåra lenge i komfyren med masse billig krydder (f. eks Natvigs, en multipurpose krydderblanding som egentlig er alt for salt).

Har du en joker i nærheten, så finner du billig biff der (150 gram til ca 25 kroner). First price på Kiwi har også slike biffer. Det er importvare, men det duger når cravingen etter rødt uprosessert kjøtt melder seg. Er klar over at en pakke med svine- eller kyllingkjøttdeig (3-400 gram) til 20 kroner vil være billigere enn biffen, men man skal nå kose seg litt også.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Enig med reg2000 og dubious ^^

Et annet tips er å kjøpe mest mulig av réne matvarer, ikke kvernede. Jeg tror det éneste kvernede produktet jeg kjøper er tunfisk i olje. Ca 50 kr/kg for rén protein, dét er en god deal.

Men ja, du må lære deg å regne om alt du sér i butikken til kilopris, om det ikke står under. Så må du lære deg å se på næringsverdi, kaloriverdi og pris, og sammenligne de så du får de beste kjøpene.

Da ser du fort at pizza, pølser og kjøttdeig er dårlige produkter, fulle av muk og fett, og lite rent kjøtt. Da er det billigere å kjøpe en ytrefilét av svin til 110kr/kg, så du vet hva du får. Bedre kvalitet på maten blir det også.

Videre vil du da finnet ut at når du lager mat fra bunnen av, så overbeviser du etter hvert psyken din om at denne maten er bedre og mér smakfull enn ferdigmat, som ofte er pakket fullt av salt. Mange produkter er tilsatt så mye salt at de ikke ville vært spiselige, om de ikke var tilsatt "surhetsregulérende middel". Samme med sukker. Mange typer brus ville vært altfor søte, om de ikke var tilsatt slike kjemikalier. Det gjøres bevisst for å gi kroppen et kick, på samme måte som et rusmiddel. Som bringer meg til noe Gordon Ramsay sa, i en episode hvor han prøvde å hjelpe en mor og hennes sønn, som var halvveis alkoholiker (sønnen) (Oscar's, KN UK). Han sa at han prøvde å få han til å se at "the food could give him his kicks instead of the booze". Dét fungerer bra på meg også ^^ Mat kan selvsagt være rusmiddel, overvekt er jo ikke bra, ikke for hjertet, blodårer og andre organer. Men jeg vil heller få overdose på mat enn på alkohol eller pulver. Dessuten er matlaging noe man kan lære å utvikle seg i, og dér er den store forskjellen. Det er jo en spennende verden man aldri slutter å lære om. Man -må- spise for å leve, man -må- ikke ruse seg for å leve. Så det dreier seg om å få mest mulig smak ut av hver ingrediens. Men man må jo balansére det sånn at man ikke står 2 timer for å lage seg en frokost. Dette kommer med erfaring. Men grunnlaget, for meg, er rene råvarer. Taco er for eksempel dét jeg spiser når jeg er skikkelig matlei. Ytrefilét av svin eller kyllingbrystfilét i terninger stekt i olje/smør, med salt, pepper og paprikapulver. Kutte opp agurk, løk, hvitløk, isbergsalat. En boks mais (skyll av laken, ikke kjøp den billigste typen), rømme, tomat/salsasaus - du kan kjøpe tomater og hakke opp også, eller lage egen tomatsaus. Dét som er styr med tomatsaus, er at det tar litt tid å koke den inn. Men den blir desto mér interessant. Dét burde du lære til pasta.

Min beste tomatsaus, 2-3 personer, eller én sulten voksen mann:

Rapsolje

6-8 ferske tomater. Sett på fjøl med stilkenden opp. Skjær i en liten "kone" rundt og under stilken, for å minimére avfall.

3 ss tomatpuré. Må bruke litt for å få sterk tomatsmak.

2 medium/4-5 små løk, grov/finhakkes

6-8 klover hvitløk, finhakkes. Jeg bruker en hel "bunt" (10-14 stk). Sett den på høykant og skjær av topp og bunn, så detter klovene ut av seg selv. Må trimmes litt i endene, så kan man bare pelle av skallet enkelt med kniveggen.

Hvis saus til karri, 1 passelig stor bit ingefær. Jeg liker å finhakke den fremfor å raspe, blir bare fiber når man rasper.

1-2 dl fløte

Salt, pepper, 2 ss paprikapulver. Hvis karri, krydderblanding av eget ønske. Bruk godt med krydder. Kan også lage egne krydderblandinger i morter, men dét er ikke lett. Må ofte fjerne skall og lignende, det er en tidkrevende prosess. Ingrediensene bør også ristes i panne først.

Kok 2-3 liter vann, ha i tomater i 30 sek - 1 minutt, til skinnet såvidt løsner. Hell ut vann i kummen, fyll opp raskt med kaldt springvann, og la renne over i 15-20 sekunder. Fjern skallet med henda, det vil dette av omtrent av seg selv. Legg tomater i en skål eller bolle. Du kan bruke stavmixer for å sausifisére den på dette stadiet, men jeg liker å hakke dem i panna for grovere textur.

Stek løk, hvitløk og evt ingefær på styrke 6-7/9 i ca 10-15 min, i rapsolje. Skal bli jevnt brunet. Skyv til én side i panna. Stek tomatpuréen sammen med krydder (paprikapulver eller krydderblanding). Gordon Ramsay sa at man burde steke tomatpuréen for å fjerne den litt harde syrlige smaken, og krydderet bør få en liten omgang for å "vekkes". Jeg finner at dette stemmer, smaken blir litt rundere og mykere. Bland så alt sammen i panna. Ha i flådde tomater og begynn å hakk dem grovt. Jeg finner også at ved å gjøre det på denne måten, så blir det ikke så mye bobling som det blir hvis man bruker stavmixer (flyr glovarm saus overalt). Dessuten vil alt brytes ned ved videre steking.

Stek/kok i 20-25 minutter under omrøring, ha i fløte ca 10 minutter inn. Smak og tilsett krydder etter ønske. Det skal ikke være vannete konsistens. Jo mér du redusérer, jo mer intens blir smaken. Balansen må du finne selv

Denne passer til både pasta og karriretter. Tikka masala er mega favoritt hos meg ^^

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Spiser man en halv kilo tunfisk per døgn blir man etter hvert syk av kvikksølvet i den.

Nei, svaret er å bli vegetarianer, eller kjøpe frosne svinekoteletter som koster 30 kr. per kilo i perioder.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Spiser man en halv kilo tunfisk per døgn blir man etter hvert syk av kvikksølvet i den.

Nei, svaret er å bli vegetarianer, eller kjøpe frosne svinekoteletter som koster 30 kr. per kilo i perioder.

Hva om man spiser 1-2 brødskiver hver dag, med 50 gram tunfisk på hver ^^, Men jeg skulle likt å se noen sikre kilder ang kvikksølv. Er det der sant?

Lenke til kommentar

Svinekoteletter kan fort bli til strimlet svinekjøtt visst man gidder å ta kniven frem.

Jeg har alltid pasta formaggio fra firstprice i skapet.Koster 10kr pr pose å man kan putte hva man vil oppi den for å få en fullverdig middag. Har man en pakke skinke som holder på å gå ut på dato, så er det bare å slenge den oppi :)

Lenke til kommentar

First price kyllingfilet på kiwi, 100 kr kiloen eller hva det er. Ofte tilbud på kjøttdeig av forskjellig slag i de ulike kjedene. Generelt, trål gjennom kundeaviser hver søndag/mandag, og finn ukens beste tilbud. Jeg gjør dette selv hver uke. 

Kalkunfilet er billigere å smaker det samme. 

Lenke til kommentar

20 kroner per dag til mat går an -- spesielt hvis du har fryseboks.

Pasta -- finn det absolutt billigste du kan.
Ris -- finn det absolutt billigste du kan.
Nudler -- finn det absolutt billigste du kan; First Price nudler dekker, teoretisk sett, hele dagsbehovet ditt for energi i en pakke til ti kroner.
Musli og havregryn: Begge deler kan skaffes til 10 kroner per kilo, som utgjør nesten to dagers dagsbehov for 10 kroner.
Grønnsaker: Gulerøtter, hodekål, poteter, noe hermetikk og frosne grønnsaksblandinger.
Egg: First price eller tilsvarende
Erter: Hermetiske, frosne og tørkede
Bønner: Tørkede, helst, er superbillig -- og god erstatning til kjøtt.
Svineknoke: Kan kjøpes superbillig mange steder
Svineribbe: Kan fås til 30 kroner kiloet frossen
Familieribbe: En gullgruve: Inneholder ofte indrefilet og alltid ytrefilet/kotelettkam -- slik at du kan lage gode middager som ikke har noe med ribbe å gjøre ved å partere videre.
Løk:  :love:  Fattigmann sin trøffel

...brød:
Bak det selv.
Det finnes ellers First Price brød til 5 (?) kroner, tidlig på morgenen hos Norgesgruppen sine butikker.
Kneipp dreper deg ikke over tid -- slik loff gjør.

Melk:
LAG havremelk:
1 dl havregryn
5 dl vann
Søtning; Sukker, honning eller søt tørket frukt (smak til)
Kjør gjennom foodprocessor eller stavmikser helt til vegetarianerene gråter av medlidenhet for havregrynene som enda ikke har blitt ødelagt; Disse kan du avlive ved å spise.
Melken må stå i kjøleskap.

Kjøtt: Frossen kyllingfilet, koteletter og seiblokk kan du ofte skaffe til 30 kroner per kilo, i snitt. Pølser på tilbud inneholder svært mye næring for prisen; bare pass på å få i deg grønnsaker.

Mange butikker priser ned varer som nærmer seg utløpsdato.
...

Jeg pleide å leve på 15 kroner dagen, til mat, mellom 2004 og 2005.

Menyer som koster circa 10 kroner for en middag på 700 kalorier:
-Pølse med potetstappe og grønnsaker: Salt, pepper, litt melk, litt smør, ketchup
-Nudler med grønnsaker og strimlet kjøtt fra kotelett: Sweet Chili eller Soyasaus og hvitløk
-Pølsegryte: Hvit saus (Litt smør, hvetemel, vann, melk), en boks tomater, pølse, salt, pepper, ketchup
-Seigryte: Samme som over
-Chili Sin Carne: Bønner, kidney og hvite, MÅ LIGGE I VANN NATTEN OVER OM DE ER TØRKEDE, tomater, chili -- og hvis du har råd til å gå Chili Con Carne etter det -- legg til stekt kjøttdeig eller kylling.
-Pappa sin pizza: Helt gratis
-Mamma sin taco: Helt gratis
-Risgrøt kokt på jasminris: Smaker. Helt i orden. Tar lang tid å koke til grøt.
-Meksikansk tomatsuppe: Chili. Chili. Mer chili. Men chili er dyrt -- så kjør lite chili, og mer tørket chili i stedet; Piri Piri. 
Altså; Tomater eller tomater på boks, en halv liter vann per person, piri piri eller cayenne fra glass, spisskummen, hvitløk, salt, kok kylling i tomatene helt til massen er ugjenkjennelig, på svak-middels varme: Bare kok det i minst to timer, helst fire, sånn at kyllingen er helt gått i oppløsning.

-Tomatsuppe: Tomater fra boks, hvitløk, oregano, timian -- bønner om du vil.
Ertesuppe: Gule eller grønne tørkede erter: DISSE MÅ LIGGE I VANN NATTEN OVER, kok med løk i skiver, timian og eventuelt ternet kålrot, gulrot eller sellerirot -- legg til litt svineknoke hvis du har råd, og riv den opp og ha den tilbake i suppa når den er kokt.
...

Eh.
Stokkand smaker også godt, og er dumme som brød -- og liker brød. Hmm.
Og fisk er også gratis, bare du ikke setter deg fast i bunn for ofte, eller har gode venner.
Blåbær er gratis nå i august.
Epler er gratis hele høsten, hvis du kjenner noen som har epletrær, eller vet hvor det står epletrær.
Så kommer plommene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva om man spiser 1-2 brødskiver hver dag, med 50 gram tunfisk på hver ^^, Men jeg skulle likt å se noen sikre kilder ang kvikksølv. Er det der sant?

http://www.matportalen.no/verktoy/tilsynsresultater/trygt_aa_spise_tunfisk_paa_boks

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...