Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Jeg kommer fra oljebransjen, og ble berørt av nedgangen og inngikk fratredelsesavtale. Hadde IT-ansvaret for selskapets kontorer og lokasjoner i Trondheim. Innkjøp, oppfølging av leverandører og interne fagansvarlige (AD, Exchange, DNS, etc.), samt kontraktsforhandlinger. Knutepunktet mellom selskapet og leverandøren for programvareutvikling. Support av hele maskinparken (Desktop, laptop, AV, perifereutstyr) og "programparken". MM. Også ansvar for det tekniske anlegget knyttet til bygningsmassen, samt oppfølging av leverandører og servicekontrakter. Jeg har nå vært så heldig å fått to tilbud: IT-ansvarlig hos et eiendomsmeglerfirma. Meget god lønn, stor fleksibilitet mtp. arbeidstid, men må regne med jobbing ut over vanlig arbeidstid. Oppgavene er lik som hos forrige arbeidsgiver, men med mye større ansvar og påvirkningskraft, samt at leverandørvalg er opp til meg. Driftsingeniør hos et forskningsinstitutt. Noe bedre lønn en forrige arbeidsgiver. 9 - 15 kjernetid, flexitidordning, samt betalt lunsj. Vanlig arbeidsdag. Oppgavene har mer fokus på byggdrift, lik det ansvaret jeg hadde hos forrige arbeidsgiver mtp. ansvar for teknisk anlegg knyttet til bygningsmassen. Mindre ansvar og påvirkningskraft, men en roligere jobb. Utdanning:Fagbrev, IKT-driftsfag, beste karakter. Så kommer tankene rundt begge valgene: Førstnevnte har 200K mer i lønn, bonuser og bedre lønnsutvikling. Hvor mye lengre vil eiendomsmeglerbransjen leve? Velger jeg sistnevnte kaster jeg bort fagbrevet. Ergo, blir det nedskjæringer der blir det enda vanskeligere å finne seg jobb enn om det samme skjedde hos førstnevnte. Hvor trygg er forskningsinstituttene egentlig? Dette endrer seg fra hvem som sitter i regjering? Jeg vil anta at sistnevnte er mest trygg og stabil? Vanskelig valg... Noen andre her som kan komme med noen tanker? Endret 22. august 2017 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Kommer selvfølgelig an på livssituasjon. Trenger du lønnen/kan du ofre timene du "kaster bort" på jobb? Jeg har erfaring fra forskningsinstitutter og er sikker på at jeg hadde valgt det. Husk å verdsette fritid og stressfri. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hadde valgt eiendomsmegleren slik du legger det frem her. Høres ut som en mer interessant jobb, og 200k mer i lønn er ganske betydelig. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Umulig å svare på dine vegne, men jeg hadde uten tvil valgt sistnevnte. 6 timers arbeidsdag med betalt lunsj? Høres helt fantastisk ut. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Kommer selvfølgelig an på livssituasjon. Trenger du lønnen/kan du ofre timene du "kaster bort" på jobb? Jeg har erfaring fra forskningsinstitutter og er sikker på at jeg hadde valgt det. Husk å verdsette fritid og stressfri. Godt poeng. Men hos førstnevnte har jeg mulighet for hjemmekontor i perioder, dvs kun være tilgjengelig på telefon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hadde valgt eiendomsmegleren slik du legger det frem her. Høres ut som en mer interessant jobb, og 200k mer i lønn er ganske betydelig. Tenkte det samme, men... Jeg kommer akkurat fra en bransje som gikk godt, men så stupte oljeprisen, 3år med usikkerhet om "når er det min tur til miste jobben" og for så å miste den. Så tenker jeg; Når skjer det samme hos eiendomsmeglerbransjen? Det er jo allerede gode løsninger på nett som hjelper deg med kjøp og salg av eiendom uten megler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Umulig å svare på dine vegne, men jeg hadde uten tvil valgt sistnevnte. 6 timers arbeidsdag med betalt lunsj? Høres helt fantastisk ut.Hehe, beklager. Jeg skrev det litt rotete, det var 9 - 15 kjernetid. Flexitidordning. Jeg kan begynne 9 eller avslutte 15 så lenge jeg er på jobb i 7.5 timer inkludert lunsj. Har endret teksten. Endret 22. august 2017 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Kommer selvfølgelig an på livssituasjon. Trenger du lønnen/kan du ofre timene du "kaster bort" på jobb? Jeg har erfaring fra forskningsinstitutter og er sikker på at jeg hadde valgt det. Husk å verdsette fritid og stressfri. Godt poeng. Men hos førstnevnte har jeg mulighet for hjemmekontor i perioder, dvs kun være tilgjengelig på telefon. Joda, men jeg har intrykk av at mentaliteten i industrien (vet ikke mye om konkret eiendomsmeglere) er kortsiktig tankegang og profitt, profitt, profitt. I forskningen får man mer spillerom til å planlegge nøye og gjøre et grundig, godt arbeid. Det verdsetter jeg høyere. Men det avhenger selvfølgelig av den konkrete arbeidsplassen. Har du gjort research så du vet hvilke kollegaer du vil ha? Dette er jo vanligvis utslagsgivende for om man trives. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Kommer selvfølgelig an på livssituasjon. Trenger du lønnen/kan du ofre timene du "kaster bort" på jobb? Jeg har erfaring fra forskningsinstitutter og er sikker på at jeg hadde valgt det. Husk å verdsette fritid og stressfri. Godt poeng. Men hos førstnevnte har jeg mulighet for hjemmekontor i perioder, dvs kun være tilgjengelig på telefon. Joda, men jeg har intrykk av at mentaliteten i industrien (vet ikke mye om konkret eiendomsmeglere) er kortsiktig tankegang og profitt, profitt, profitt. I forskningen får man mer spillerom til å planlegge nøye og gjøre et grundig, godt arbeid. Det verdsetter jeg høyere. Men det avhenger selvfølgelig av den konkrete arbeidsplassen. Har du gjort research så du vet hvilke kollegaer du vil ha? Dette er jo vanligvis utslagsgivende for om man trives. Det er sant. Fint å kunne ta seg tid og faktisk vite alle konsekvensene ved et valg, og ikke bare "satse". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Kommer selvfølgelig an på livssituasjon. Trenger du lønnen/kan du ofre timene du "kaster bort" på jobb? Jeg har erfaring fra forskningsinstitutter og er sikker på at jeg hadde valgt det. Husk å verdsette fritid og stressfri. Godt poeng. Men hos førstnevnte har jeg mulighet for hjemmekontor i perioder, dvs kun være tilgjengelig på telefon.Joda, men jeg har intrykk av at mentaliteten i industrien (vet ikke mye om konkret eiendomsmeglere) er kortsiktig tankegang og profitt, profitt, profitt. I forskningen får man mer spillerom til å planlegge nøye og gjøre et grundig, godt arbeid. Det verdsetter jeg høyere. Men det avhenger selvfølgelig av den konkrete arbeidsplassen. Har du gjort research så du vet hvilke kollegaer du vil ha? Dette er jo vanligvis utslagsgivende for om man trives. Det er sant. Fint å kunne ta seg tid og faktisk vite alle konsekvensene ved et valg, og ikke bare "satse". Misforstå meg rett, jeg har jobbet i industri og elsket det. Det er bare helt "annerledes". Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Ring de aktuelle plassene og spør om du kan bli bedre kjent med arbeidsplassen om du føler at du ikke har et godt nok grunnlag til å velge. Hint gjerne om at du har et annet tilbud. Endret 23. august 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Ring de aktuelle plassene og spør om du kan bli bedre kjent med arbeidsplassen om du føler at du ikke har et godt nok grunnlag til å velge. Hint gjerne om at du har et annet tilbud. Har gjort det allerede, til og med snakket med personen som hadde stillingen før meg, gjaldt sistnevnte tilbud. Ingen ting negativt var å si. Det førstnevnte stillinger, der har de ikke hatt en direkte IT-sjef før, men de som fylte rollen var også svært positivt. Vanskelig valg dette :/ Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Ville gått for IT-ansvarlig stillingen. Retningen ting tar er at mer og mer blir automatisert. Trenger mindre og mindre folk på drift. I en It-ansvarlig stilling blir du litt IT-vaktmester som det alltid vil være behov for. Holde konsulenter og leverandører i ørene og passe på at ting sviver som det skal. Jobbet selv før på drift, og merket arbeidsmengden sank, da det å gjøre applikasjoner som tjenester krever mindre "drift". MEN ja, vanskelig å sette seg inn i hva punkter du personlig verdsetter mest. Er dette en jobb du vil ha resten av livet? Bruke det som trappetrinn til neste jobb osv... Endret 23. august 2017 av PerAndre123 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Jeg hadde helt klart valgt den første jobben da den virker mest spennende. Mulighetene for å styre driften i den retningen du ønsker og trives med. I tillegg til lønn og fleksibelt arbeidssted som jeg ville sett på som en stor fordel. Som IT ansvarlig vil du også få flere nye spennende prosjekter for denne bransjen i fremtiden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Trivsel er alfa og omega i en jobb. Lønn kan forhandles, og er spesielt aktuelt når du har to tilbud. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Tusen takk for svar! Det koker ned til at IT-ansvarlig stillingen er mest spennende og interessant - og svært god lønn. Men... Hvor mye lengre skal eiendomsmeglingbransjen leve? Det har kommet flere selvbetjening tjenester som gjør at men kan droppe megleren under et boligsalg. Jeg er redd for å komme i samme situasjon om noen år som jeg er i nå ;/ Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. august 2017 Del Skrevet 24. august 2017 Tusen takk for svar! Det koker ned til at IT-ansvarlig stillingen er mest spennende og interessant - og svært god lønn. Men... Hvor mye lengre skal eiendomsmeglingbransjen leve? Det har kommet flere selvbetjening tjenester som gjør at men kan droppe megleren under et boligsalg. Jeg er redd for å komme i samme situasjon om noen år som jeg er i nå ;/ Jeg tror neppe det skjer store endringer i det generelle behovet for eiendomsmeglere de neste 10+ årene. - De må jo også tilpasse seg. Men - det er jo ikke til å komme fra at det er en konjukturutsatt bransje. - Krasjer boligmarkedet så ligger hele bransjen nede med brukket rygg i flere år, og da kommer det jo an på hvor sentral du er for driften (de vil jo uansett trenge it-tjenester, men i min dre grad dersom det er få ansatte) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 Jeg gikk for instituttet. Jeg har i utgangspunktet vært fast innstilt på de, men ønsket å få litt input utenifra ettersom jeg hadde mulighet :-) Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå