Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stalin - Trotskij

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med et lite historieprosjekt her nå som skal leveres inn i morgen. Skriver om Stalin og Trotskij samt maktkampen mellom dem. Vi har vært innom dette i historie men jeg har vært syk så jeg har ikke fått det med meg. Sitter her og sliter virkelig med å finne ut hva jeg skal skrive. Noen som har god peiling og kan fortelle meg litt? Ja, man finner en del stoff ute på nettet men så mye av det er ting som ikke har med dette å gjøre og jeg har ikke tid til å lese gjennom alt.

Vennligst hjelp en felles forumbruker i nød. Blir veldig glad for alle fornuftige innspill :)

Edit: Er denne postet rett? Fant ikke noen andre kategorier som passte bedre.

Endret av Nota
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En viktig politisk forskjell mellom de to var at Trotskij ønsket å fortsette bl.a Lenins tanker om verdensrevolusjon. Dette fordi man så land som Tyskland mer velegnet for kommunisme enn Russland, bl.a fordi Tyskland var mer industrialisert og hadde mye større og bedre organisert arbeiderklasse. Kommunismen sier alle samfunn vil gjennomgå flere utviklingsfaser, bondesamfunn-industrisamfunn-proletariatets diktatur-kommunisme. Stalin ville heller trygge revolusjonen i Russland og bygge et industrisamfunn der. Begrunnelsen for dette var bl.a erfaringene fra Borgerkrigen, hvor vest-maktene hadde sendt tropper til støtte for de hvite. Et Russland med industri ville lettere kunne forsvare seg mot slike angrep. Et Russland som ikke truet andre land ville ikke fremprovosere slike angrep. Russland ville så gradvis kunne gå over til kommunisme en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

NEi, jeg bruker faktisk ikke copy&paste-funksjonen. Ikke fordi jeg er redd for å bli busta men fordi jeg vil gjøre det selv. Kommer ikke noen steder her i verden hvis man bare skal bruke copy&paste :)

PS: Holde seg til topic..?

Endret av Nota
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...