Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Automatisk strømmåler: Upålitelig?

Anbefalte innlegg

Leste i avisen i dag, at folk oppdager de trekkes for mye med de nye automatiske målerne.
Har sett noe om det før også.

Nå skal de snart komme hit og skifte, har fått brev.
Noen erfaringer med dette for de som har fått slik måler? Noen spesielle forbehold man bør merke seg ifm at de skal montere? 
Mente jeg leste noe greier tidligere om noe man burde se etter, men husker ikke hva det var.

Kopi av artikkel i avisen:
post-12139-0-98832100-1503402845_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt. Og ser det er en del ønsker om å nekte dette installert. Det dreier seg om overvåking(det var jeg hadde lest før ja)
og om helskade pga av stråling.

2 relavante artikler: "du har lov å takke nei"

"Måleren vet for mye om deg"  

Har en litt lunken fornemmelse om dette her. Tror jeg vil vurdere å si det fra meg.

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende er det den gamle måleren som har lest feil - med denne nye - som skal være mer nøyaktig -  har forbruket mitt blitt ca 5 % mindre så langt i år.  

Fjollete ting som psykologerklæringer og legeuttalelser for å slippe å få de installert har jeg heldigvis aldri følt behov for - hvor hysterisk går det an å bli ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fjollete ting som psykologerklæringer og legeuttalelser for å slippe å få de installert har jeg heldigvis aldri følt behov for - hvor hysterisk går det an å bli ?

Det er ikke så uvanlig blandt homeopater, healere og andre veldig alternative miljøer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde automatisk måler før også, bare ikke den nye AMS-måleren, så jeg antok det ikke ville bli så stor forskjell.

-Men jeg har lagt merke til at "hvileforbruket" mitt har nesten doblet seg. - Tidligere lå dette på 4-500W hvis det var varmt og jeg ikke hadde på noe spesielt, men nå er det stort sett rett under 1kw konstant :o

Lenke til kommentar

Akkurat den artikkelen er agurknyhet, spør du meg.

Det er om en eldre herremann som klikker fullstendig fordi han var fakturert 200 kwh for mye en måned. Selv når han får forklaringen om at forbruket ble stipulert på grunn av kommunikasjonsbrudd med måleren på et gitt tidspunkt, og at han vil få tilbake det overskytende på neste faktura, så tror han ikke på det og klager til avisen og alle naboene sine.

Typisk "gretten, gammel gubbe" som må lage et h*lvetes oppstyr av en liten fillesak og dermed fremstår som særdeles lite intelligent. Og avisen det gjelder, burde tenkt litt på Vær Varsom-plakaten som sier at de skal beskytte mennesker mot seg selv.

Når det gjelder økt forbruk, så opplevde jeg et betydelig høyere forbruk de første par månedene i år sammenlignet med samme måned i fjor, etter at den nye måleren ble installert, men de siste par-tre månedene har det vært betydelig lavere enn samme tid i fjor. Oppvarming og varmtvann går over felleskostnadene, så det er ikke på grunn av endringer i temperatur, så er nok andre ting som spiller inn. Sikkert tilfeldigheter, men folk flest skylder på strømmåleren... vel og merke kun hvis forbruket er høyere enn i fjor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

-Men jeg har lagt merke til at "hvileforbruket" mitt har nesten doblet seg. - Tidligere lå dette på 4-500W hvis det var varmt og jeg ikke hadde på noe spesielt, men nå er det stort sett rett under 1kw konstant :o

Merkelig. Det var mye til å være hvileforbruk. Hva skjer hvis du slår av alt du kan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...